Aviseringar
Rensa alla

Hur många vet var era katter är?


Ämnesstartare

Det finns över en miljon katter i vårt svenska samhälle, majortiteten av dem är ute katter, och jag kan nästan garantera att ingen av dess ägare har någon som helst anaing om vad deras katter gör när de är ute. (Ni vet väl att ni är ersättningsskyldig om den gör skada). Själv så bor jag i ett område där min familj är den enda som inte har katt, och av någon konstig jävla anledning så kommer de och skiter, pissar och släpar in råttor på våran gård. vilket inte är så trevligt. Dess ägare tycker inte att det är deras problem, men de vet säkert inte att det är samma lagar över tillsyns för katt som hund vilket vill säga att man ska hålla reda på vart sin katt är och ta ansvar för det den gör. Nu vill jag fråga alla kattägare här på ungdomar. Vet ni vad eran katt gör när den är ute? Eller släpper ni bara ut den och tar in den sen igen?


   
Citera
Ämnesetiketter

billabong 93:

(Ni vet väl att ni är ersättningsskyldig om den gör skada)

Undrar lite vad en katt skulle kunna göra för stor skada. Kasta sten? Klottra ner husväggar? Slå ner någon?

Nu är jag inte insatt, så jag tänker anta att du talar sanning när du säger att samma lagar gäller för hund som katt, men i praktiken är det dock en viss skillnad. Det är helt olika typer av djur, en hund går du ut med i koppel och har alltså koll på när den är utomhus. En hund är tam på ett helt annat sätt än en katt, katter gör mest som de själva vill.
Och visst kan man gå ut med en katt i koppel också, men har man utekatt så gör man ju inte det. Det är klart att den springer omkring om man släpper den lös, vad förväntar du dig, att dess ägare ska springa efter och hålla koll på den hela tiden?

Har man utekatt i ett bostadsområde så kan man bara ha en öppen kommunikation med grannarna och ge dem tips och eventuella redskap för att hindra katten från att gå in hos dem eller bajsa i deras rabatter.

Ska själva skaffa katt snart och kommer släppa ut krabaten i bostadsområdet. [smile]

billabong 93:

Själv så bor jag i ett område där min familj är den enda som inte har katt, och av någon konstig jävla anledning så kommer de och skiter, pissar och släpar in råttor på våran gård.

Skaffa en katt så är problemet löst. Den kommer skydda sitt revir, alltså er tomt. [wink]


   
SvaraCitera

Min katt jagar fåglar och möss när den är ute. Annars antar jag att den skiter och pissar på grannens tomt också.


   
SvaraCitera

billabong 93:

av någon konstig jävla anledning

tkr inte att det verkar så konstigt


   
SvaraCitera

billabong 93:

Vet ni vad eran katt gör när den är ute? Eller släpper ni bara ut den och tar in den sen igen?

Katter är inte flockdjur, ergo de behöver springa runt mer eller mindre som de känner. Att förespråka att folk ska behandla sin katt som en hund är t o m ännu mer retarderat än att ha katt om man bor i lägenhet eller annan boendeform i innerstaden (lol djurplågeri.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Undrar lite vad en katt skulle kunna göra för stor skada. Kasta sten? Klottra ner husväggar? Slå ner någon?

En katt kan använda en sandlåda som "sin egna" låda, och det är väl inte så trevligt för barnen? Den kan ju även få för sig att grannens trädgård är en enda stor toalett. Det är nog inte alls så trevligt om det luktar kattkiss under altanen en varm sommardag. En katt som går okastrerad kommer nästan garanterat att bidra till att antalet hemlösa katter ökar.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Det är helt olika typer av djur, en hund går du ut med i koppel och har alltså koll på när den är utomhus. En hund är tam på ett helt annat sätt än en katt, katter gör mest som de själva vill.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

vad förväntar du dig, att dess ägare ska springa efter och hålla koll på den hela tiden?

Katter kan faktiskt bli lika tama som hundar. En katt bör man också gå ut i koppel med, och ja, man ska faktiskt kunna förvänta sig att en kattägare håller koll på sin katt, precis som alla förväntar sig att en hundägare har sin hund kopplad. Vilka hundägare släpper sina hundar vind för våg så att dom får gå runt i grannskapet bäst dom vill? Ingen. Varför ska man då låta katter springa lösa? Risken att dom blir överkörda är ju stor, och jag tror faktiskt inte att någon längtar tills den dagen kommer. Är det verkligen rättvist att låta katten ligga vid vägkanten och lida tills det att den dör av skadorna?
Varför inte bara gå ut med den kopplad? Eller bygga en rastgård så att katten kan gå fritt på inhängnat område?

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Skaffa en katt så är problemet löst. Den kommer skydda sitt revir, alltså er tomt.

Eftersom att deras tomt antagligen redan är revirmarkerad så kommer katten inte skydda "sitt" revir. Det tillhör ju redan någon annan.


   
SvaraCitera

symptomatic:

En katt kan använda en sandlåda som "sin egna" låda, och det är väl inte så trevligt för barnen?

Visst, men barnen blir nog glada när de får klappa katten ibland. [smile]

symptomatic:

Varför ska man då låta katter springa lösa?

För att katter och hundar är helt olika djur. De är tama på helt olika sätt. En katt är ingen hund, man kan således inte behandla den som om det vore det.

symptomatic:

Eftersom att deras tomt antagligen redan är revirmarkerad så kommer katten inte skydda "sitt" revir. Det tillhör ju redan någon annan.

Eftersom deras tomt är det allra närmsta området kring hemmet så skulle nog en eventuell katt ta sig det området helt enkelt, och göra det till sitt.
Katter i tätbebyggda bostadsområden är väldigt bra på att samsas på det sättet, de är bra på att anpassa sig.

Som kattägare kan man göra detta:

XMinGrönaLampaÄrDödX:

ha en öppen kommunikation med grannarna och ge dem tips och eventuella redskap för att hindra katten från att gå in hos dem eller bajsa i deras rabatter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Katter är inte flockdjur, ergo de behöver springa runt mer eller mindre som de känner. Att förespråka att folk ska behandla sin katt som en hund är t o m ännu mer retarderat än att ha katt om man bor i lägenhet eller annan boendeform i innerstaden (lol djurplågeri.)

Visste du att alla raskattuppfödare endast säljer sina katter om det är garanterat att dom är innekatter? Det är absolut inte djurplågeri att ha katt i lägenhet. Det brukar ju nästan alltid finnas tex en innegård eller något annat grönområde i närheten dit man kan ta sin katt och gå runt i koppel, alternativt näta in sin balkong. Och varför tycker du att det är konstigt att behandla sin katt som en hund? En katt är inte mindre värd än en hund..


   
SvaraCitera

symptomatic:

En katt är inte mindre värd än en hund..

Snacka om att faila i läsförståelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Visst, men barnen blir nog glada när de får klappa katten ibland.

Visst, det kan jag hålla med om. Men det går faktiskt att klappa en kopplad katt med! Vet att barnen i området jag bor i mer än gärna skulle vilja klappa våran kattunge näe vi går ut med honom.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

För att katter och hundar är helt olika djur. De är tama på helt olika sätt. En katt är ingen hund, man kan således inte behandla den som om det vore det.

Sant, en katt är inte en hund, men det är inget direkt bra argument till varför man inte bör koppla katter. Dom kan lära sig gå i koppel precis som hundar. Många katter är faktiskt hundlika i sitt sätt, men att låta en katt gå kopplad anser jag inte vara att behandla den som en hund. Varför skulle det vara det? [confused]

Och att ha en öppen kommunikation med grannarna funkar inte alltid. Och vad finns det för knep att hålla katten borta från andras tomter? Jo, koppla den eller låt den vara i en rastgård. Inte så svårt.


   
SvaraCitera

symptomatic:

Katter kan faktiskt bli lika tama som hundar.

lolnej. Vargar ligger betydligt närmare hundar genetiskt sett; de kan t o m få avkomma med varandra. Därtill är vargar flockdjur, vilket är en fördel när det gäller att tämja dem. Skulle du vilja påstå att en varg skulle kunna bli lika tam som en hund? Om inte, varför tror du att en katt skulle kunna bli det? Tror du att du kan tämja rovfåglar, lodjur, vildsvin och sälar också?

symptomatic:

En katt bör man också gå ut i koppel med,

lolnej

symptomatic:

man ska faktiskt kunna förvänta sig att en kattägare håller koll på sin katt,

lolnej

symptomatic:

Varför ska man då låta katter springa lösa?

För att katter inte är flockdjur, och inte mår bra av att hållas inlåsta. Du är inte precis klassens ljus, va?

symptomatic:

Risken att dom blir överkörda är ju stor, och jag tror faktiskt inte att någon längtar tills den dagen kommer.

...vilket är varför katter inte hör hemma i innerstan.

symptomatic:

Visste du att alla raskattuppfödare endast säljer sina katter om det är garanterat att dom är innekatter?

Jaha? Exakt vad har människor som tror att djur är prydnader och/eller leksaker med någonting att göra?

symptomatic:

Det är absolut inte djurplågeri att ha katt i lägenhet. Det brukar ju nästan alltid finnas tex en innegård eller något annat grönområde i närheten dit man kan ta sin katt och gå runt i koppel, alternativt näta in sin balkong.

Ta inte illa upp nu, men det råkar inte vara så att du lider av någon sorts milt förståndshandikapp?

symptomatic:

Och varför tycker du att det är konstigt att behandla sin katt som en hund?

Av samma anledningen som ingen mentalt frisk människa skulle få för sig att ha en rovfågel i bur en talgoxe eller ha en säl i badkaret.

symptomatic:

En katt är inte mindre värd än en hund..

Nej, så varför beter du dig som om den vore det? Hundar är flockdjur, vilket katter inte är. Det krävs inget geni för att förstå att de måste behandlas olika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Skulle du vilja påstå att en varg skulle kunna bli lika tam som en hund? Om inte, varför tror du att en katt skulle kunna bli det? Tror du att du kan tämja rovfåglar, lodjur, vildsvin och sälar också?

Vargar har inte med saken att göra? Jag tror inte att en katt kan bli tam, jag VET det, till skillnad från andra.

Gentlernen:

lolnej

Så du tycker att en katt ska riskera sitt liv för att du släpper ut den? Skulle det vara okej om din katt blev överkörd och lämnad lidandes vid vägkanten? Och kattägare har precis lika stort ansvar för sitt djur som hundägare.

Gentlernen:

För att katter inte är flockdjur, och inte mår bra av att hållas inlåsta. Du är inte precis klassens ljus, va?

Du själv verkar inte så påläst. Att katter inte är flockdjur vet jag (och det gäller katter, inte människor), och vem har snackat om att hålla dom inlåsta? Det jag har försökt säga är att det är bättre att gå ut med en katt kopplad eller i rastgård.

Gentlernen:

Jaha? Exakt vad har människor som tror att djur är prydnader och/eller leksaker med någonting att göra?

Den "regeln" har dom oftast för att kunna vara säkra på att katten kommer till ett seriöst hem. Tror du att en uppfödare vill veta att en av deras avkommor blev påkörd för att man lät den gå ute?

Gentlernen:

Ta inte illa upp nu, men det råkar inte vara så att du lider av någon sorts milt förståndshandikapp?

Tyvärr, nej. Men jag verkar vara mer påläst och kunnig vad gäller katter.

Gentlernen:

Av samma anledningen som ingen mentalt frisk människa skulle få för sig att ha en rovfågel i bur en talgoxe eller ha en säl i badkaret.

Att jämföra katter som får tillgång till ett helt hus och sälar som får tillgång till ett badkar är väl aningen fel? Raskatter är faktiskt anpassade för att vara innekatter (hade du läst på så hade du vetat det).


   
SvaraCitera

symptomatic:

Dom kan lära sig gå i koppel precis som hundar.

Visst kan dom det, jag är helt för att lära katten gå i koppel, för man vet aldrig när man kan behöva begränsa dess utevistelse till kopplade promenader, dessutom är det bra för att lära kattungar i vilket område de ska gå.
Men har man möjlighet att låta den gå ute fritt så varför inte ge katten den friheten? Den utgör ju ingen fara för någon annan, till skillnad från en hund som faktiskt kan utgöra en riktig fara om den går lös.
En katt kan som mest ställa till med lite obehag, men det går ju att lösa på många kreativa sätt.

symptomatic:

Och att ha en öppen kommunikation med grannarna funkar inte alltid.

Varför inte? Om grannarna av någon konstig anledning inte skulle vilja ha tips och redskap för att hålla katten borta så får de väl skylla sig själv om katten stör dem.

symptomatic:

Och vad finns det för knep att hålla katten borta från andras tomter?

Man kan ju aldrig helt hålla den borta helt, men jag tror inte att så många störs av att katten går över tomten.
Det som stör är ju när katten bajsar på ställen den inte ska bajsa på, och detta går att lösa på många sätt. Man kan till exempel ställa ut kattlådan istället för att ta bort den helt som många med utekatter gör.
Eller så kan man hälla kattsand i en av sina egna rabatter eller ett hörn av sin tomt, då kommer katten mycket hellre gå där eftersom det är tryggt och välbekant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Men har man möjlighet att låta den gå ute fritt så varför inte ge katten den friheten?

Självklart, jag tycker så att om man bor ute på landet, en ganska bra bit från närmsta trafikerade väg, så är det okej - sålänge katten är kastrerad förstås. Det är ju upp till var och en hur man vill göra med sina katter, och jag respekterar andras beslut. Men jag tycker egentligen inte att det är okej att släppa ut katter nära större trafikerade vägar, eftersom att risken att katten blir överkörd är stor.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Man kan ju aldrig helt hålla den borta helt, men jag tror inte att så många störs av att katten går över tomten.

Om man har innekatt som bara går ut i koppel går det ju att hålla den borta helt, men med utekatter funkar det ju inte på samma sätt. Våra grannar har två utekatter som brukar komma in på våran baksida och kolla efter våran katt. Det stör oss inte så mycket eftersom att dom inte använder våran tomt som toalett.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Man kan till exempel ställa ut kattlådan istället för att ta bort den helt som många med utekatter gör.
Eller så kan man hälla kattsand i en av sina egna rabatter eller ett hörn av sin tomt, då kommer katten mycket hellre gå där eftersom det är tryggt och välbekant.

Javisst, det skulle nog funka finfint om alla kattägare gjorde det! Men nu är det ju inte riktigt så..Det är mer det jag menar, att vissa kattägare inte riktigt bryr sig om grannar osv och därför kan det vara svårt med kommunikationen.


   
SvaraCitera

symptomatic:

Jag tror inte att en katt kan bli tam, jag VET det, till skillnad från andra.

Spännande att du VET att katter kan tämjas, när varenda biolog som någonsin existerat vet att så inte är fallet. Beroende, naturligtvis, på vad som menas med att tämjas. En katt kan vänja och fästa sig vid människor, men kommer aldrig att se en människa som en ledare av något slag, utan stannar precis så länge den vill och gör det på sina egna villkor.

symptomatic:

Så du tycker att en katt ska riskera sitt liv för att du släpper ut den?

Verkligheten anropar: djur dör i naturen. Katter är dock topprovdjur, och löper väldigt liten risk att råka ut för någonting. Om din katt inte kommer hem en dag är det betydligt mer sannolikt att den tröttnat på dig och bestämt sig för att söka lyckan på annan plats.

symptomatic:

Skulle det vara okej om din katt blev överkörd och lämnad lidandes vid vägkanten?

...vilket är en av anledningarna till att det är djurplågeri att ha katt i innerstan.

symptomatic:

Och kattägare har precis lika stort ansvar för sitt djur som hundägare.

Faktiskt inte. När det gäller hundar har människan ett ansvar som ägare, och ett som flockledare. Katter är inte flockdjur utan agerar ofta på eget bevåg, vilket gör dem betydligt svårare att kontrollera.

symptomatic:

Det jag har försökt säga är att det är bättre att gå ut med en katt kopplad eller i rastgård.

En kopplad eller inlåst katt är en instängd katt.

symptomatic:

Den "regeln" har dom oftast för att kunna vara säkra på att katten kommer till ett seriöst hem. Tror du att en uppfödare vill veta att en av deras avkommor blev påkörd för att man lät den gå ute?

...där "seriöst hem" definieras som "en plats där katten behandlas som ett prydnadsföremål."

symptomatic:

Tyvärr, nej. Men jag verkar vara mer påläst och kunnig vad gäller katter.

Nej, du verkar fullständigt sakna förståelse för att det rör sig om en levande varelse med egna behov. Att du ens nämner raskatter visar detta med all önskvärd tydlighet.

symptomatic:

Att jämföra katter som får tillgång till ett helt hus och sälar som får tillgång till ett badkar är väl aningen fel?

OK, dålig jämförelse. Byt ut sälen i badkaret mot en uggla som får flyga vart den vill i hela huset.

symptomatic:

Raskatter är faktiskt anpassade för att vara innekatter (hade du läst på så hade du vetat det).

Så "raskatter" har evolverats till att föredra ett revir på 25 kvadratmeter heltäckningsmatta? OK.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

symptomatic:

sålänge katten är kastrerad förstås

Varför? Att förhindra att katten hamnar i slagsmål med andra kan jag förstå, men har du något annat skäl till det?

symptomatic:

Men jag tycker egentligen inte att det är okej att släppa ut katter nära större trafikerade vägar, eftersom att risken att katten blir överkörd är stor.

Har du några erfarenheter som styrker den saken, eller spekulerar du bara? Katter har en enastående förmåga att undvika att bli påkörda, troligtvis därför att hela poängen med deras evolution är att vara så snabb, smidig och uppmärksam som möjligt.


   
SvaraCitera