Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket är det normala att gå upp?


Ämnesstartare

Varför man går upp så mkt som 25 kg är pga vatten, kroppen samlar på sig vätska.
Det normala man brukar gå upp under en graviditet är kring 12-15 kg, men många idag går upp mycket mer.
Är man smal sedan innan kan det vara vanligt att man lägger på sig mer, en människa som är tjock eller har fetma brukar inte gå upp så hemskt mycket mer än ett par kilo eller ingenting alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HighParadise:

Min mamma gick upp 35kilo. Så när det är dags för mig så blir det vattengymnastik,promenader, mm o en vettig men näringsrikkost.

Även om du tränar och håller en bra kost så betyder det inte att du inte kommer att gå upp, vet de som tränat genom hela graviditeten och alltid hållt samma vikt sedan innan men trots det gått upp 25-30 kg.

Hannajkl:

Kompisen som sa att 15 kg är normalt säger att den höggravida människan har typ risk för diabetes nu.

Man kan få graviditetsdiabetes som gravid, men tror inte det behöver bero på vikten, men det gör det säkerligen också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MindrasMamma:

Nu ljuger jag, hon gick upp 2.5 kilo men ungen vägde 4.5

Va? Det låter ju jättekonstigt. Och 4,5 var ju mkt. Förresten så har jag hört att bäbisens storlek beror mest på hur mkt socker man ätit i början av graviditeten... Det kanske inte är sant... Men äsch 😛


   
SvaraCitera

Hannajkl:

Förresten så har jag hört att bäbisens storlek beror mest på hur mkt socker man ätit i början av graviditeten... Det kanske inte är sant...

Det kan nog stämma. Fast jag har, i min tur, hört att det gäller för hela graviditeten. I synnerhet om man får graviditetsdiabetes brukar bebisarna bli extra stora.

På MVC brukar de säga att 12 kg är det man bör lägga på sig om man är "normalviktig" i början av graviditeten. I det räknas bebisens vikt in, moderkakan, ev vattenansamling etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heidi NÄTVANDRARNA:

På MVC brukar de säga att 12 kg är det man bör lägga på sig om man är "normalviktig" i början av graviditeten. I det räknas bebisens vikt in, moderkakan, ev vattenansamling etc.

Hm, okej...

Aphr0dite:

Är man smal sedan innan kan det vara vanligt att man lägger på sig mer, en människa som är tjock eller har fetma brukar inte gå upp så hemskt mycket mer än ett par kilo eller ingenting alls.

Är det inte tvärtom? Och från person till person? På vissa, smala människor, syns det knappt alls, magen blir inge stor. Medan på redan stora kvinnor, får jättestora magar. Jorå, man går även om man är stor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hannajkl:

Är det inte tvärtom? Och från person till person? På vissa, smala människor, syns det knappt alls, magen blir inge stor. Medan på redan stora kvinnor, får jättestora magar. Jorå, man går även om man är stor.

Självklart är det ju från person till person, men i överlag så brukar det se ut som så.


   
SvaraCitera

Hannajkl:

Va? Det låter ju jättekonstigt. Och 4,5 var ju mkt. Förresten så har jag hört att bäbisens storlek beror mest på hur mkt socker man ätit i början av graviditeten... Det kanske inte är sant... Men äsch 😛

Hon var smal från början och hade svårt med att äta när hon blev gravid pga illamående osv. Hon gick ner i vikt istället för upp och hennes mage började inte synas förens dom sista månaderna, innan dess kunde man knappt se att hon var gravid. På mig började det synas fort och jag var större än henne ändå var min bebis mindre och båda fick ca 2 veckor för sent [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MindrasMamma:

På mig började det synas fort och jag var större än henne ändå var min bebis mindre

hm, egentliogen beror det nog mest på gener, eller hur!


   
SvaraCitera
Exner

20 och uppåt är helt klart i faro-området. : /

[mad]


   
SvaraCitera

När jag var gravid i v.15 så hade jag redan hunnit gå upp 5-6 kg. (slutade dock med abort)


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera