Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket är mycket för csn lån?


Ämnesstartare

Schism:

Nej, ett telefonjobb.

Syftade mer på om inte jobb på krogen är ett passande extrajobb mellan studierna? Inte så svårt att få heller antar jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Sedan sparar man lånet på ett bankkonto med 3% ränta. Då lånar du pengarna gratis och tjänar till och med lite pengar på det. När du studerat klart använder du pengarna istället för att ta bolån

Vad menar du spara det på bankkonto? Vilket bankkonto?

mrman:

Du betalar först av det när du fått en stabil inkomst

Men CSN kräver ju pengar efter 6 månader efter studier oavsett om man har jobb?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Syftade mer på om inte jobb på krogen är ett passande extrajobb mellan studierna? Inte så svårt att få heller antar jag?

Ingen aning. Inget som passar min personlighet iaf. Jag vill - om jag nu ens ska ha ett jobb vid sidan av plugget - vara ute i naturen eller utsättas för fysiska prövningar på ett lager.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Vad menar du spara det på bankkonto? Vilket bankkonto?Men CSN kräver ju pengar efter 6 månader efter studier oavsett om man har jobb?

nej så är det inte och du betalar inte av hela lånet direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Men CSN kräver ju pengar efter 6 månader efter studier oavsett om man har jobb?

Nope. Man kan begära uppskov om man inte har någon inkomst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Nope. Man kan begära uppskov om man inte har någon inkomst.

Vad är uppskov?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Nope. Man kan begära uppskov om man inte har någon inkomst.

Vad är uppskov?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Vad är uppskov?

Att inte behöva betala på ett år. Sen kan man uppskova igen. Och igen. Vet inte hur länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Att inte behöva betala på ett år. Sen kan man uppskova igen. Och igen. Vet inte hur länge.

Vart kan man läsa om det? Är det vanligt att man gör så om man inte efter 6 månader får jobb?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Vart kan man läsa om det? Är det vanligt att man gör så om man inte efter 6 månader får jobb?

Ja, vad annars ska man göra? Man har ju inte råd att betala tillbaka. CSN går i stort sett aldrig till kronofogden eller inkassobolag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KnightInShiny:

låg lön

Schism:

usel lön

Jag jobbar själv under snabbmatskedjebranschen (dock ej donken, burgerking eller max) och alla sådana använder sig av kollektivavtal och tjäna 108,50:-/h när man fyllt 20. Annars 91:-/h som 19åring(om man nu börjar plugga direkt efter gymnasiet) (plus ob sena kvällar) för ett extra jobb tycker jag inte är speciellt uselt.
Jag jobbar som bartender också. Vilket ofta folk tror är fanzy och välbetalt men då tjänar jag endast två kronor mer i timmen än vad jag gör när jag serverar mat på dagarna.
Har väninnor som jobbar för olika telefonbolag i brist på annat arbete som tjänar 65-70:-/h, DET är usel lön.


   
SvaraCitera

malber:

Jag jobbar själv under snabbmatskedjebranschen (dock ej donken, burgerking eller max) och alla sådana använder sig av kollektivavtal och tjäna 108,50:-/h när man fyllt 20. Annars 91:-/h som 19åring(om man nu börjar plugga direkt efter gymnasiet) (plus ob sena kvällar) för ett extra jobb tycker jag inte är speciellt uselt.
Jag jobbar som bartender också. Vilket ofta folk tror är fanzy och välbetalt men då tjänar jag endast två kronor mer i timmen än vad jag gör när jag serverar mat på dagarna.
Har väninnor som jobbar för olika telefonbolag i brist på annat arbete som tjänar 65-70:-/h, DET är usel lön.

Fast dina väninnor har väl sannerligen provision? Jobbade själv som telefonförsäljare sista året i gymnasiet och då hade vi 50kr / timmen fast lön + provision på det. Vissa bolag har bara provision och ingen fast lön. Så de tjänar väl pengar i enlighet med hur de jobbar. Vet folk som jobbar med telemarketing och drar in riktigt feta pengar. Själv drog jag in 500kr på en timme en gång, så det varierar mycket skulle jag säga.

Så du tycker 91kr / timmen är bra betalt för ett sånt stressigt jobb? Kanske om du plockade skräp på gatan men snabbmatsjobb är ju faktiskt ganska påfrestande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan alltd jobba svart [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KnightInShiny:

Så du tycker 91kr / timmen är bra betalt för ett sånt stressigt jobb? Kanske om du plockade skräp på gatan men snabbmatsjobb är ju faktiskt ganska påfrestande.

Ja, det är påfrestande att stressa men andra jobb kam vara påfrestande på mycket andra sätt. Lika mycket variation det kan vara på andra jobb är det på snabbmatsrestauranger, vissa dagar händer jättemycket och vissa dagar kan det nästan stå helt stilla. Jag har haft det värre som kassörska och stå i baren är väldigt mycket mer stressigt än vad det är på restaurangen jag arbetar på.
För mig är snabbmatsarbeten mer extra jobb, dvs några timmar i veckan (vilket det också blir om man ska plugga samtidigt). Hade jag arbetat fulltid på restaurangen och stått ut med stress 8 timmar om dagen, då tycker jag att 108:-/h är lite.

Alla tycker olika men provisionsjobb tycker jag verkar värdelöst, tänk om man inte lyckas sälja ett skit. Då blir det en väldigt tuff månad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Så som titeln lyder. Vad anser ni är väldigt "Mycket" för Csn skuld? Över 100 lax? Hur skall man ens betala allt de där?

Hallååååååå? har du inte sett på lyxfällan eller?? Man tar många små mobillån bara så löööööser det sig 😀


   
SvaraCitera