Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket energi behöver jag som tränar?


Ämnesstartare

Vet inte helt om det här är rätt forum och förstår att folk är trötta på fjortistjejer som tjatar, men jag undrar lite hur mycket energi jag kan äta utan att gå upp eller ner i vikt, dvs. en kalorifråga.

Jag är 14, ca 173 cm lång och väger 57 kg. Jag tränar 5 pass i veckan, ett 1 h pass, två 1,5 h och två 2 h pass, plus att jag går ca 4 h sammalagt i veckan. Jag undrar då såklart hur många kalorier jag ska äta.

Någon som vet?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Ät runt 2500kcal borde räcka men ät som vanligt och om du går ner i vikt så äter du mer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

seriöst störd:

Jag tränar 5 pass i veckan, ett 1 h pass, två 1,5 h och två 2 h pass, plus att jag går ca 4 h sammalagt i veckan. Jag undrar då såklart hur många kalorier jag ska äta.

seriöst störd:

Jag är 14

oj vad mkt du tränar [surprised]


   
SvaraCitera

någonting mellan 1600-3000 beroende på hur mycket du rör på dig, 2300-2500 kanske är kanske ett bra riktmärke då du verkar ganska aktiv.

Ta inte siffrorna för seriöst, i slutändan så märker du hur mycket du kan äta för att hålla vikten jämn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, jag har hört att tjejer i min ålder (och äldre) behöver minst 2000 kcal per dag, och eftersom jag varken vill gå upp eller ner i vikt för tillfället är det bra att ha koll på hur mycket jag kan/ska äta. När jag just hade börjat träna såpass mycket sa alla att jag kunde äta hur mycket som helst, men det stämde inte eftersom jag gick upp flera kilo samtidigt som jag inte blev smalare, eller, mer vältränad då och jag kände mig obekväm med det.

Därför undrar jag om någon vet lite mer exakt men 2300-2500 verkar ju ganska rimligt. Tack så mycket för era svar. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du är 14, vräk i dig all mat du kommer över och hoppas på det bästa[party]. ett liv som går ut på att räkna kalorier är ett krångligt och jobbigt liv, tro mig :). Visseligen är jag kille men jag ville inte bli fet och höll igen på kalorierna, det ledde till att jag blev mer tjock av allt annat jag råkade stoppa i mig emellanåt. sen började jag äta dubbel lunch, två middagar, mellanmål lite då och då och det gjorde susen:)

nu är du tjej men vafan, hur stor skillnad kan det göra? i skolan får man läxa - tränar man så går man hem och äter, det är läxan.

varje gång du vill äta en godis, ät tre mackor och en halv liter yoghurt. 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räkna ut det här.


   
SvaraCitera

Som sagt runt 2000-2500kcal tror jag skulle räcka MAX. Med tanke på att du är tjej och väger relativt lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker du inte ska lita på uträckningar och sånt som ICA därå. alla är olika. Du är lite ung kanske för att börja tänka på sånt.
ät och va tjock o glad än tänka på vad du äter tills du blir hela störd.

annars skulle jag säg att du som tränar så mycket bör ta mer än vad folk här säger eftersom du tränar så mycket så behöver kroppen mycket energi.

du kan också räkna ut vad du äter under en hel vecka normalt.
och vill du gå upp äter du bara kanske 500 kcal mer per dag och vill du gå ner det motsatta.

men du kommer gå upp även fast du tränar som en tok. du växer fortfarande och kroppen utvecklas hela tiden. du behöver egentligen inte tänka på sånt här förns du är 17 och kroppen har utvecklas så pass att du känner den.


   
SvaraCitera
rbn
 rbn

Du är ung och smal och behöver inte tänka på kalorier hit och dit.

Träna på som du gör och ät helt vanlig mat när du är hungrig och sluta när du är mätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera