Forumet - hur mycket får föräldrarna bestämma när man är 18?

hur mycket får föräldrarna bestämma när man är 18?

3871 0 56

Spana också in:

SebastianE:

För det är deras bostad och de bestämmer reglerna.

men då borde dom bara bestämma över bostaden (som förresten bara är pappas, inte deras) och inte över mej. dom kan ju säga vad jag får och inte får göra hemma men vad jag gör ute och när jag kommer hem borde dom egentligen inte kunna säga nåt om.. tycker jag[rolleyes]
enhimmelskdrog:

men då borde dom bara bestämma över bostaden (som förresten bara är pappas, inte deras) och inte över mej. dom kan ju säga vad jag får och inte får göra hemma men vad jag gör ute och när jag kommer hem borde dom egentligen inte kunna säga nåt om.. tycker jag

De kan säga att du inte får vara full i hemmet men de kan inte säga vad du får göra ute eller så. Vad har du för föräldrar egentligen? Jag hade aldrig detta problem med mina föräldrar.
SebastianE:

Vad har du för föräldrar egentligen? Jag hade aldrig detta problem med mina föräldrar.

Asså, jag har ju inte fyllt än (13 dagar kvar, halleluja) men ja, pappa är VÄLDIGT överbeskyddande. Och dom tror fortfarande att jag är på filmkvällar när jag egentligen är ute och dricker/röker/osv. Det går liksom inte att tala om saker för att om dom visste vad jag gör ibland skulle dom nog få hjärtattack eller nåt, speciellt pappa. Så... jag ville bara veta hur mycket dom kan fortsätta bestämma när jag har fyllt :)
enhimmelskdrog:

Asså, jag har ju inte fyllt än (13 dagar kvar, halleluja) men ja, pappa är VÄLDIGT överbeskyddande. Och dom tror fortfarande att jag är på filmkvällar när jag egentligen är ute och dricker/röker/osv.

Är din pappa gammal, kristen eller har du inga storasyskon?
SebastianE:

Är din pappa gammal, kristen eller har du inga storasyskon?

han är gammal, så okristen man kan bli och jo, jag har två äldre syskon men min (halv)storasyster bodde hos sin mamma under sina tonår så pappa "slapp" ju hennes bravader.. och min storebror är... tönt. ehe[sad]
Jag har ingen aning, men jag har en teori.

Enligt lagen så måste de försörja dig tills du har gått ut gymnasiet. Ge dig mat och husrum alltså. Men när du är 18 så har de inget ansvar för dig längre och kan inte bestämma. Därför kan du i princip göra vad du vill för du kan inte bli utkastad, bara få en jävligt jobbig stämning hemma.

Kör hårt [bigcheers]
enhimmelskdrog:

han är gammal, så okristen man kan bli och jo, jag har två äldre syskon men min (halv)storasyster bodde hos sin mamma under sina tonår så pappa "slapp" ju hennes bravader.. och min storebror är... tönt. ehe

Ehh sätt dig ner med pappa och förklara läget. Att hans måste våga släppa dig. Att du är ingen ond flicka bara för att du dricker några cider eller vad du nu dricker.
SebastianE:

Ehh sätt dig ner med pappa och förklara läget. Att hans måste våga släppa dig. Att du är ingen ond flicka bara för att du dricker några cider eller vad du nu dricker.

han hatar hälften av dom jag umgås med också bara för att dom dricker... eller det gör ju den andra hälften också bara det att han inte vet det. fattar inte problemet eftersom han själv måste supa varenda helg >< annars så börjar jag bara strunta i vad han tycker när jag väl har fyllt så får det bli som det blir, ett seriöst snack känns ganska omöjligt i nuläget [smile]
enhimmelskdrog:

han hatar hälften av dom jag umgås med också bara för att dom dricker... eller det gör ju den andra hälften också bara det att han inte vet det. fattar inte problemet eftersom han själv måste supa varenda helg >< annars så börjar jag bara strunta i vad han tycker när jag väl har fyllt så får det bli

Ehh kom hem en kväll full och se hur han regerar helt enkelt[y]
Bor du hemma efter 18 års ålder och avslutad gymnasieutbildning så tycker jag då att det är helt på föräldrarnas vilkor.
Men just iochmed att det är dina föräldrar så borde dom ju såklart inte vara allt för hårda eller styrande över dig och om dom är det så tycker jag du borde fundera på att flytta därifrån om varken du eller dom mår bra utav att just bo ihop.
Vart gränsen går är ju helt upp till hur familjen ser ut, vilka värderingar man har osv.
Så svårt att säga egentligen men som några sagt redan så rent lagligt så har dom ingen rätt att bossa över dig, men då har du inte heller någon rätt att bo där eller ställa orimliga krav.
Föräldrarna har iaf ansvar för dig upp tills att du är 21år och bor hemma (iaf det jag fått veta från soc och annat håll). Men du blir ju såklart myndig vid 18års ålder och får bestämma sj vad du vill göra, dock betyder det inte att alla som är 18 är mognare än när de var under 18, kanske blir än mer omogna och kan inte alls ta ansvar för sina liv [crazy]

kaninkudde:

Därför kan du i princip göra vad du vill för du kan inte bli utkastad

well tja, föräldrarna har ju ansvaret för en tills man är 21, men inte direkt det smartaste att göra vad man vill, för de kan bestämma sig för att slänga ut en ändå.