Aviseringar
Rensa alla

hur mycket får föräldrarna bestämma när man är 18?


Ämnesstartare

Ja, helt enkelt. Hur mycket och vad ska föräldrarna få bestämma över en om man är 18 (eller äldre) och bor hemma? [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

Ja, helt enkelt. Hur mycket och vad ska föräldrarna få bestämma över en om man är 18 (eller äldre) och bor hemma?

Om du går kvar i skolan (gymnasiet) så måste de försörja dig. Annars är de lagarna som gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Om du går kvar i skolan (gymnasiet) så måste de försörja dig. Annars är de lagarna som gäller.

Jo det vet jag, men liksom... Får dom bestämma över mitt liv? Typ vad jag får och inte får göra på helgerna etc, eller kan dom bara ha en åsikt? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

åsikt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

Typ vad jag får och inte får göra på helgerna etc, eller kan dom bara ha en åsikt? [smile]

De får bestämma att du inte får komma hem dyngrak varje kväll så länge du bor i deras hus. T.ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

Jo det vet jag, men liksom... Får dom bestämma över mitt liv? Typ vad jag får och inte får göra på helgerna etc, eller kan dom bara ha en åsikt?

De kan ju säga att du ska vara hemma senast 22.00 på en lördagkväll ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

De kan ju säga att du ska vara hemma senast 22.00 på en lördagkväll ja.

blä, varför då? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

blä, varför då?

För det är deras bostad och de bestämmer reglerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

För det är deras bostad och de bestämmer reglerna.

men då borde dom bara bestämma över bostaden (som förresten bara är pappas, inte deras) och inte över mej. dom kan ju säga vad jag får och inte får göra hemma men vad jag gör ute och när jag kommer hem borde dom egentligen inte kunna säga nåt om.. tycker jag[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

men då borde dom bara bestämma över bostaden (som förresten bara är pappas, inte deras) och inte över mej. dom kan ju säga vad jag får och inte får göra hemma men vad jag gör ute och när jag kommer hem borde dom egentligen inte kunna säga nåt om.. tycker jag

De kan säga att du inte får vara full i hemmet men de kan inte säga vad du får göra ute eller så. Vad har du för föräldrar egentligen? Jag hade aldrig detta problem med mina föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Vad har du för föräldrar egentligen? Jag hade aldrig detta problem med mina föräldrar.

Asså, jag har ju inte fyllt än (13 dagar kvar, halleluja) men ja, pappa är VÄLDIGT överbeskyddande. Och dom tror fortfarande att jag är på filmkvällar när jag egentligen är ute och dricker/röker/osv. Det går liksom inte att tala om saker för att om dom visste vad jag gör ibland skulle dom nog få hjärtattack eller nåt, speciellt pappa. Så... jag ville bara veta hur mycket dom kan fortsätta bestämma när jag har fyllt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

Asså, jag har ju inte fyllt än (13 dagar kvar, halleluja) men ja, pappa är VÄLDIGT överbeskyddande. Och dom tror fortfarande att jag är på filmkvällar när jag egentligen är ute och dricker/röker/osv.

Är din pappa gammal, kristen eller har du inga storasyskon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Är din pappa gammal, kristen eller har du inga storasyskon?

han är gammal, så okristen man kan bli och jo, jag har två äldre syskon men min (halv)storasyster bodde hos sin mamma under sina tonår så pappa "slapp" ju hennes bravader.. och min storebror är... tönt. ehe[sad]


   
SvaraCitera

Jag har ingen aning, men jag har en teori.

Enligt lagen så måste de försörja dig tills du har gått ut gymnasiet. Ge dig mat och husrum alltså. Men när du är 18 så har de inget ansvar för dig längre och kan inte bestämma. Därför kan du i princip göra vad du vill för du kan inte bli utkastad, bara få en jävligt jobbig stämning hemma.

Kör hårt [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kaninkudde:

Därför kan du i princip göra vad du vill för du kan inte bli utkastad, bara få en jävligt jobbig stämning hemma.

precis vad jag strävar efter[bigcheers]


   
SvaraCitera