Aviseringar
Rensa alla

"Hur mycket hat tål Sverige?" SR


Ämnesstartare

Jag vill att ni lyssnar på det här:  http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/514572?programid=4645

Klar?

Några tankar? Själv tycker jag det här känns lite mer relevant att diskutera än att diskutera huruvida religion är bra eller dåligt. Religiös eller inte, hur stor skillnad är det egentligen? Människor som människor, anser jag. Tänk er för innan ni spyr ut hat eller drar alla muslimer/judar över en kam.

Ta gärna upp citat från programmet och reflektera.


   
Citera
Ämnesstartare

Människor finner alltid anledning till hat. Alla hatar, alla erkänner inte.


   
SvaraCitera

Vi svenskar är mest hatade i eu. för vi är så pass "taskiga" mot invandrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter
Några tankar? Själv tycker jag det här känns lite mer relevant att diskutera än att diskutera huruvida religion är bra eller dåligt.

nej, du har fel. det är pga religion som folk hatar folk utifrån religiös tillhörighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många tror att hat finns pga religion. Många fattar inte att skulle man ta bort all religion skulle folk bara hitta något annat att hata varandra över...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad ska man ens göra? De har ju funnits flera protester/demonstrationer genom åren och det finns fortfarande hat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ironiskt att Sveriges mest partiska och hatiska journalist är programledare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Ironiskt att Sveriges mest partiska och hatiska journalist är programledare. 

motivera hatisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni som säger att hat alltid kommer finnas, rättfärdigar det nånstans den här sortens rasism? Tror ni det är helt kört att påverka? Isåfall kan vi ju lika gärna bara ge upp allt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter: Tror ni det är helt kört att påverka? Isåfall kan vi ju lika gärna bara ge upp allt

Du kan ju ta Usa t.ex. Hur många år har de inte gått?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter: den här sortens rasism?

det är inte rasism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte sett men tycker man ska få kritisera islam som alla andra religioner när saker är fel i den dock ska alla få utöva sin religion ifred


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter:

motivera hatisk

Lyssna på hennes tidigare program i P1 så får du se, eller varför inte hennes medverkan i SVTs valprogram från EU-valet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elisabet2:
inte sett men tycker man ska få kritisera islam som alla andra religioner när saker är fel i den dock ska alla få utöva sin religion ifred

absolut att man ska få kritisera, men man bör tänka över ordval för att inte bidra till hatet. Samma gäller Israel-kritik - absolut rättfärdigat, men man bör se upp för att bidra till judehatet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

huvudsaken är att det inte ska vara förbjudet att kritisera islam och det inte ska gå avfärda allt som islamofobi hat eller rasism när det gäller verkliga problem med religionen


   
SvaraCitera