Forumet - Hur mycket påverkar reklamer ditt köp? (American Apparel strikes again)

Hur mycket påverkar reklamer ditt köp? (American Apparel strikes again)

8028 2 55

American Apparel har en ganska dålig historia kring hur de marknadsför sina kläder. Där männen oftast visar sitt plagg genom att bara stå framför kameran, varav kvinnorna ska posera för att visa upp sin kropp betydligt mer (Helst naket där plagget är det enda som hon har på sig).

americanapparel683(2).jpg

(Det är skjortan som gäller på båda bilderna)

ja3cye5dcrfaghic5ebs.jpg

(Här är det kjolar som gäller, även om det inte riktigt syns på den översta bilden)

Q8aPyyo.jpg

(Skjortan som gäller här med)

Märket fick priset "Årets sexister" i Sverige förra året men deras kampanjer fortsätter att komma i samma mönster. 

Min åsikt är att är det är både dålig marknadsföring och sexistiskt, men vissa argumenterar att det är styrkande för kvinnorna eftersom stigmat kring nakenhet sätts på press. Jag håller mig dock till att det är sexistiskt eftersom det är en sådan obalans i hur märket tar fram kläderna. Dvs. att männen ska oftast bara stå där och visa helheten av plagget när kvinnorna ska "visa allt annat också".

Vad tycker ni? Och påverkar reklamen för plaggen hur ni ser på butiken, plaggen, och ert köp? Detta gäller inte endast American Apparel, men de är väl duktigast att komma upp till rampljuset. 

Spana också in:


Blivande_japan: bojkottar american apparel. har dock av misstag köpt en bandtröja av deras märke...

det är så jävla smutsigt sätt att marknadsföra sig på, och det värsta av allt är att "all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet" uppenbarligen stämmer

Ja alltså. De når ju ut till folk genom att hamna i pressen. Men man får väl fråga sig vilka de drar till sig. Speciellt i ett land som Sverige där genusfrågan, jämställdhet, och sexism är väldigt aktuellt. Det känns som att de skjuter sig själva i foten ganska rejält. 

Kudhos:
Ja alltså. De når ju ut till folk genom att hamna i pressen. Men man får väl fråga sig vilka de drar till sig. Speciellt i ett land som Sverige där genusfrågan, jämställdhet, och sexism är väldigt aktuellt. Det känns som att de skjuter sig själva i foten ganska rejält. 

jag vet inte. det är en sak att vara feminist och en annan att vara medveten konsument. om de sålde sämre på det de gör hade de aldrig gjort det.

jag läste om ett litet jeansföretag i sverige som gjorde en "fejkkampanj" som såg ut att vara väldigt sexistisk, deras försäljning gick dock upp med hundratals procent

För några år sedan gillade jag american apparels reklamer för modellerna såģ så olika ut. Och bilderna såg ibte retuscherade ut utan man såg typ skavanker som hår på diverse ställen, celluliter, leverfläckar osv. Å så hade dom Olika hudfärg, kroppsform. Inte som idealet typ typ assmal å blond å solbränd. Men på senare tid, fifan :( illa. Har ej kläder därifrån. Tråkiga å väldigt dyra är dom för det man får.