Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket protein ska jag äta per dag?


Ämnesstartare

Leijonsparf:

hur vet du om hon har befintliga njurskador? hur vet du om du själv har det, för den delen? vill minnas att jag läst siffror som säger att 20-25% av befolkningen kan ligga i riskzonen. kan återkomma med källa när jag har tid.

det vet jag inte. man kan ju gå och kolla njurfunktionen innan man bestämmer sig för att höja sitt proteinintag. dock verkar det tämligen knäppt att oroa sig över en makronutrientkvot som förmodligen ligger närmare optimum evolutionärt sett än den vanliga. om jag får spekulera tror jag att jordbruket ligger bakom eventuella välfärdssjukdomar beträffande njurarna liksom så mycket annat. det finns inga skäl att tro att vi är anpassade för en spannmålsbaserad, kolhydratrik kost, men starka skäl att tro att vi är anpassade för en till stora delar animalisk, fiber-, fett- och proteinrik kost. därmed inte sagt att djurslakt är försvarbart idag.

talar du om riskzonen för njurskador ospecificerat eller för sådana skador som nödvändiggör sänkt proteinintag? ja gärna källa.


   
SvaraCitera

Aaron: 2500-3000kcal

Ta det lite lugnt nu, hon väger knappt 50kg   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

Ta det lite lugnt nu, hon väger knappt 50kg   

Aaron har ALLTID fel, men är rätt chill annars


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

Ta det lite lugnt nu, hon väger knappt 50kg   

2500kcal är inte överdrivet mkt  om hon styrketränar och joggar hur långt vet jag inte men längre sträckor 🙂 


   
SvaraCitera

df rqp:

Aaron har ALLTID fel, men är rätt chill annars

Tror hon inte kommer vara glad över resultatet hon får av den mängden energi. Men som Aaron säger så kanske hon springer mycket   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

Tror hon inte kommer vara glad över resultatet hon får av den mängden energi. Men som Aaron säger så kanske hon springer mycket   

sade inte emot dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

det vet jag inte. man kan ju gå och kolla njurfunktionen innan man bestämmer sig för att höja sitt proteinintag. dock verkar det tämligen knäppt att oroa sig över en makronutrientkvot som förmodligen ligger närmare optimum evolutionärt sett än den vanliga. om jag får spekulera tror jag att jordbruket ligger bakom eventuella välfärdssjukdomar beträffande njurarna liksom så mycket annat. det finns inga skäl att tro att vi är anpassade för en spannmålsbaserad, kolhydratrik kost, men starka skäl att tro att vi är anpassade för en till stora delar animalisk, fiber-, fett- och proteinrik kost. därmed inte sagt att djurslakt är försvarbart idag.

talar du om riskzonen för njurskador ospecificerat eller för sådana skador som nödvändiggör sänkt proteinintag? ja gärna källa.

http://www.news.harvard.edu/gazette/2003/03.13/09-kidney.html
gällde visst bara animaliskt protein, vilket jag inte hade något minne av, men det är ju lätt att bli lite skadeglad över. verkar således som att 25% av studiens deltagande hade så pass nedsatt njurfunktion att högt intag av animaliskt protein resulterade i njurskador. högt intag räknades i sammanhanget som 1,3 gram per kilo kroppsvikt, vilket inte är högt räknat jämfört med vad många träningspersoner insisterar på är säkert att äta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd: 2 gram för varje kg av din nuvarande kroppsvikt räcker gott. Men glöm inte kolhydrater och nyttigt fett som hjälper dig att nå kaloriöverskott, för det behöver du om du ska bygga muskler.

Om jag äter såhär går det bra?

Frukost
2,5 dl kvarg + ett äpple

Lunch
Laxfile + broccoli

Mellis:
2 avocados

Middag
Stor omelette gjord på 4 ägg å grädde

Kvällsmat
2,5 dl kvarg + i banan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

plutten: Om jag äter såhär går det bra?

Antar det, om du når dina kalorimål på det där men det ser ut som att
fler kolhydrater skulle kunna infogas, kanske pasta eller potatis till
laxfilén exempelvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd: Antar det, om du når dina kalorimål på det där men det ser ut som att fler kolhydrater skulle kunna infogas, kanske pasta eller potatis till laxfilén exempelvis.

Glad Okej pasta blir det då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

äh, vegan-propaganda. ge mig en källa på att högt proteinintag leder till (inte bara förvärrar redan existerande) njurskador!

har ju postat källa till min veganpropaganda nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

har ju postat källa till min veganpropaganda nu.

jag har inte så mycket att säga. kan förstås inte säga emot resultatet, däremot undrar jag hur representativ urvalsgruppen är för populationen, för människor som gymmar, och för plutten. 

bad dig om en källa på att högt proteinintag orsakar njurskador. källan du länkar säger att det förvärrar dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

jag har inte så mycket att säga. kan förstås inte säga emot resultatet, däremot undrar jag hur representativ urvalsgruppen är för populationen, för människor som gymmar, och för plutten. 

bad dig om en källa på att högt proteinintag orsakar njurskador. källan du länkar säger att det förvärrar dem.

hävdade aldrig att det är dåligt för alla. skrev 20-25% av befolkningen. källan anger 25%. det omfattar rätt många som inte har diagnoserad nedsättning av njurfunktion. hur representativ urvalsgruppen sen är vet jag inte, men den var väl rätt stor, så måste anta att deninte misslyckats alltför mycket.


   
SvaraCitera
ahru
 ahru

Lite efter kanske, men du behöver iallafall äta 1000 kalorier mer än vad du borde göra för att öka i vikt. 

Här kan du räkna ut ditt BMR ganska enkelt:  http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Som sagt, du ska äta 2ggr mer protein än vad du väger. 

"Matschemat" ser bra ut, lycka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

2 gram per kroppskilo är en myt


   
SvaraCitera