Aviseringar
Rensa alla

Hur ofta bör jag fylla på med mat?


Ämnesstartare

Har precis köpt en kattunge som är knappt tre månader. Min fråga är nu hur ofta ska jag fylla på med mat?
Han äter upp den, ska jag då fylla på mer eller finns det någon maxmängd??

Tacksam för svar 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

vad är det för ras ?


   
SvaraCitera

Hur mycket mat en katt bör äta borde väl du som kattägare veta. [zzz]

Vissa bestämmer själv medan andra katter äter så länge det finns (typ).


   
SvaraCitera

brukar ha torrfoder framme hela tiden som han kan äta av när han vill
burkmat får han typ en gång om dagen, eller två.

(han sätter sig vid matplatsen och jamar om han är hungrig på annat än torrfoder. så han får burkmat när han vill ha det, typ. brukar dock vara 1-2 ggr/dag)


   
SvaraCitera

Menar du torrfoder eller annan typ av mat? Torrfoder bör den nog ha tillgång till när den vill. Om det nu inte är så att den vräker i sig allt så fort du häller upp det. Men oftast så lär de väl sig att äta lite då och då.


   
SvaraCitera

Den du tog kattungen ifrån borde kunna svara på ungefär hur mycket den äter per dag.
Kattungar ska äta små portioner men oftare än vuxna katter. Som de flesta djurbarn.

Vi har aldrig behövt begränsa hur mycket mat våra katter äter, nykomlingar har fått äta fritt från skålen de andra katterna äter ifrån vad jag kan minnas. Jag har aldrig stött på en katt som vid obegränsad tillgång till mat äter för mycket, till skillnad från vissa hundraser med abnormt stor aptit. Men det kanske förekommer, jag vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, tack så hemskt mycket!
Det är torrfoder han får och han är en vanlig bondkatt 🙂


   
SvaraCitera

Rosanyans:

Det är torrfoder han får och han är en vanlig bondkatt 🙂

Då skulle jag låta det stå framme jämt. Ha någon vattenskål som inte står precis vid maten, då katter gärna vill dricka på annat ställe än där de äter. Om du märker att han hetsäter har du anledning att begränsa maten, annars inte.
Ge mjukfoder någon/några gånger om dagen i mindre portioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, tack så hemskt mycket!
Det är torrfoder han får och han är en vanlig bondkatt 🙂


   
SvaraCitera

Fri tillgång brukar ju funka för de flesta katter, annars två-tre ggr/dag.


   
SvaraCitera

Jag har två katter och jag ser alltid till att det finns både torrfoder och färskt vatten så att de får äta och dricka när de själva vill. Till motsats mot en hund som man bör dosera maten till så bestämmer katten själv hur mycket h*n vill ha.

Lycka till med kattungen. Btw, du har ingen bild på honom. [love]


   
SvaraCitera
time
 time

Vi fyller på med torrfoder åt våra relativt unga katter ett par gånger om dagen. De kommer och går som de vill och äter så mycket de känner för, men brukar oftast visa när de är hungriga genom att följa en till köket och jama sådär gulligt. När minstingen var pytteliten såg vi till att det alltid fanns mat och vatten i skålarna, dels för att han skulle lära sig var det fanns och dels för att mat inger en trygghetskänsla åt de där små söta rackarna. [love]

Men som någon sa så behöver kattungar äta oftare än vuxna katter. Fyll på skålen när den är tom och se till att färskt vatten alltid finns till hands, så går det nog bra. [y]


   
SvaraCitera

när det tar slut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det viktigaste är att du vet vad katten är van vid. Äter den torrfoder eller blötmat? Blandning? Många små portioner eller få stora?
Sådana frågor är viktiga att ställa när man köper katten.

Vi gav vår katt blötmat som hon var van vid första veckan, en halv burk på morgonen, vid lunch och på kvällen, sedan började vi vänja in med torrfoder och ger henne nu en halv deciliter torrfoder på morgonen och vid lunch, och en hel deciliter på kvällen.

Vi skaffade vår katt när hon var kattunge, och hon är nu ett år.

Myksa:

Hur mycket mat en katt bör äta borde väl du som kattägare veta. [zzz]

Det är inte alltid så lätt att veta i början, det tar ett tag innan man lär känna sin katt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du är intresserad VAD en katt bör äta istället för hur mycket så kan jag rekommendera denna kostrådgivning​. Jag fick bra info när jag pratade med dem om min hund.


   
SvaraCitera