Aviseringar
Rensa alla

Hur onyttigt är egentligen munkar?


Ämnesstartare

Ja. Hur onyttigt är verkligen dessa "donuts"? Någon som vet?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

väldigt onyttigt skulle jag tro


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns olika sorters munkar, men ingen av dem är nyttiga. En massa socker och fett är ju sällan det.


   
SvaraCitera

Svårt att mäta onyttighet. Friterad sockerdeg känns ju inte som det sundaste alternativet hur som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gärdsmygh:

Svårt att mäta onyttighet. Friterad sockerdeg känns ju inte som det sundaste alternativet hur som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Innehåller inget som är direkt skadligt, men bortsett från ren energi ganska lite viktiga näringsämnen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gärdsmygh:

Svårt att mäta onyttighet. Friterad sockerdeg känns ju inte som det sundaste alternativet hur som helst.

hur menar du friterad?


   
SvaraCitera

Anura:

hur menar du friterad?

donuts är vanligtvis friterade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

hur menar du friterad?

Man tillagar dom genom att sänka ner dom i kokhet olja så att det fräser. Kallas i allmänhet för att fritera. Finns en wikipedia artikel om jag har helt fel, här är den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte ens frågan. Enskilda matvaror är inte onyttiga. En diet som ger en ett kraftigt underskott eller överskott av vissa näringsämnen är onyttig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fattar inte ens frågan. Enskilda matvaror är inte onyttiga. En diet som ger en ett kraftigt underskott eller överskott av vissa näringsämnen är onyttig.

Jaha ok. Men jag undrade bara hur onyttiga munkarna är om man äter en hel del av dem. Jag menar jag äter ju bara onyttigt en gång i veckan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jaha ok. Men jag undrade bara hur onyttiga munkarna är om man äter en hel del av dem. Jag menar jag äter ju bara onyttigt en gång i veckan.

Om man livnär sig på enbart munkar så kommer man få en samling bristsjukdomar, men det gäller även om man livnär sig på morötter. Äter man en varierad kost i övrigt så är det inget problem att äta munkar ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Om man livnär sig på enbart munkar så kommer man få en samling bristsjukdomar, men det gäller även om man livnär sig på morötter. Äter man en varierad kost i övrigt så är det inget problem att äta munkar ibland.

morötter? Det har jag aldrig hört tidigare..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

morötter? Det har jag aldrig hört tidigare..

Jag är ganska säker på att någon sagt till dig tidigare att man efter spädbarnsålder behöver äta flera olika saker för att få i sig alla ämnen man behöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Innehåller väl som sagt inget skadligt, men har högt energivärde per 100g.

http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=6_829

Tar du exempelvis nötkött så ligger det på ca. 100 kcal/100g.


   
SvaraCitera