Aviseringar
Rensa alla

Hur påverkar hbt-normen dig?


Ämnesstartare

I samhället förutsätts det att du är intresserad av personer av alla kön. Det förutsätts att det kön som du ser ut att tillhöra i sjävla verket inte är det kön du föddes med. Det förutsätts en hel del saker. Normerna om sexuell läggning och könsidentitet kallas hbt-normativitet. Denna norm finns överallt och hos alla. Den finns, stärks och sprids genom de omedvetna och medvetna saker som alla gör. Spridningen kan bestå i att små barn till exempel läser en sagobok där genusmaffian skiftat kön på prinsessan och prinsen.

Alla förutsätts vara bisexuella hela tiden. En kvinna hos gynekologen får frågan om när hon bytte kön senast och får erbjudande om ytterligare hormonbehandlingar. Detta är fel sorts hälsovård och allt kommer sig av att läkaren utgår från att kvinnan föddes som man. Det är först när man själv markerar från normen som man uppfattas som icke-transa.

Även den homofila inseminationsfamiljen är en typisk hbt-norm i dagens samhälle. Om inte detta uppfylls i familjen så anses den misslyckad eller anses inte vara en familj. Kärnfamiljens fördelar sopas under mattan och det menas på att barnet som inte lever inom hbt-familjens ramar växer upp till att bli intolerant och inskränkt.

Språket är en tydlig markör på hbt-nomativiteten. Säger man ”de heterosexuella” eller till och med skriver om ”heterosexbarnafödande” så markeras ett avståndstagande och okunskapen är tydlig.

Avsteg från hbt-normen märks. Avsteg från normen kan leda till ett positivt accepterande och respekterande men det händer inte sällan att personer som avviker från heteronormen drabbas av utfrysning, trakasserier och våld. Exempelvis i skolan förväntas unga killar leka bög med sina kamrater. Gör de inte det, så uppfattas de som onormala och konstiga samt riskerar utfrysning.

HBT-normen kom till under 80-talet, då så kallad "lobbying" lyckades få staten till att inflra homofili som den nya normaliteten. Feminister, genuspedagoger och RFSL står bakom det hela. Hur påverkar normen dig som heterosexuell respektiva homo- eller bisexuell?


   
Citera

Fattar inte riktigt.

Lysande Sickan:

Alla förutsätts vara bisexuella hela tiden

Det tycker jag väl verkligen inte. Jag förutsätter att alla är hetero och det tror jag nog att dom flesta gör?

Lysande Sickan:

.

Fint namn förresten [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett troll som har lagt ner lite möda, intressant. Inte varje dag man stöter på såna [smile]


   
SvaraCitera
Homo0

Lysande Sickan:

Det är först när man själv markerar från normen som man uppfattas som icke-transa.

Transexuell, idiot.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lysande Sickan:

HBT-normen kom till under 80-talet, då så kallad "lobbying" lyckades få staten till att inflra homofili som den nya normaliteten. Feminister, genuspedagoger och RFSL står bakom det hela. Hur påverkar normen dig som heterosexuell respektiva homo- eller bisexuell?

Nja, tyvärr är detta inte verkligheten. Skulle vara väldigt skönt om ens hälften vore realitet. Men det är på rätt väg i dag.


   
SvaraCitera

Det här måste vara bland det roligaste jag läst på länge.


   
SvaraCitera

Antingen så är TS ironisk eller så är det

KamikazeTomten:

Ett troll som har lagt ner lite möda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile][bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Det här måste vara bland det roligaste jag läst på länge.

Du måste sannerligen börja läsa mer roligheter, Marpus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HAHAHAHAHAHHAA

Du tänker precis som jag, fast tvärtom. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lysande Sickan:

men det händer inte sällan att personer som avviker från heteronormen drabbas av utfrysning, trakasserier och våld.

Fail.


   
SvaraCitera

Jag måste vara dum och trött. Jag fattade inget och orkade inte läsa klart.

Mycket roligare att läsa era kommentarer 🙂

Oväntad:

Fail.

Hampie:

Det här måste vara bland det roligaste jag läst på länge.

Anarkandi:

HAHAHAHAHAHHAA


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

Ett troll som har lagt ner lite möda, intressant. Inte varje dag man stöter på såna [smile]

Hampie:

Det här måste vara bland det roligaste jag läst på länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera

9/10


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera