Aviseringar
Rensa alla

Hur påverkar Instagram oss?


jaha
 jaha
Ämnesstartare

Jag ska skriva en uppsats om Instagram med fokus på påverkan. Alltså hur människor påverkas av Instagram t.ex. socialt (osocial/ mer social), bekräftelsebehov (söker likes) och skönhetsideal. Men även senare i livet. Jag menar mycket av våra liv finns i cyberrymden, ett enda litet misstag kan leda till att vi inte får en anställning.

Iallafall så undrar jag vad ni tycker om påverkan av Instagram? Och även andra sociala medier?


   
Citera

Har aldrig använt instragram eller facebook. Så för mig är svaret inte alls.


   
SvaraCitera

inte alls, begriper inte poängen med instagram


   
SvaraCitera

Jungman: begriper inte poängen med instagram

+1

Intervjua folk som använder den flitigt
sen så förstår jag inte det här med att sociala medier kan ställa till med problem för framtida anställningar, vad är det man laddar upp där egentligen?


   
SvaraCitera

Belöningssytem 🙁 Anser inte att jag är lika snygg som mina kompisar för de får 50 likes och jag får 20


   
SvaraCitera

Inte alls, jag har inte Instagram. Ser inte alls poängen. 


   
SvaraCitera
Kingen

Använder inte Instagram.


   
SvaraCitera

Jag undrar om jag har missuppfattat frågan. Om jag förstår det rätt åsyftar du påverkan från sociala media ur ett mer generellt perspektiv och inte som en direkt fråga till varje specifik användare.

Ur mitt perspektiv är en direkt påverkan svår att utröna då det ligger i fenomenets natur att man ska bli influerad av människor - inspirerad, glad, informerad men det finns, såklart, inget som motsäger att det konträra finner mark - av andra människor, precis som med ett fysiskt möte i verkligheten.

Jag själv använder inte sociala media överhuvudtaget, därifrån exkluderar jag YouTube och Spotify.

Alla väljer ändå själv. Jag väljer också själv vilka jag gör mig tillgänglig för. Jag känner mig så pass bra att jag vet att jag inte skulle orka med den stress jag själv råkar ut för med den exponering som sociala media innebär samt att jag mår illa, och känner falskhet, av tendenser till teater och fasader då jag varken bryr mig pengar, titlar, arbete, utbildning, resemål o. s. v.


   
SvaraCitera

Jag hade instagram tidigare men valde att ta bort det för flera år sen och jag har inte saknat det en sekund. Medan jag hade det upplevde jag både det ena och det andra, fitnessbrudar som stod i spegeln och spände sig som bara påminde om hur lat och fet man själv var, festnissar som bara påminde om hur tråkig man var och folk som hela tiden uppdaterade när dom umgicks med sina vänner, som i sin tur påminde en själv hur lite vänner man hade... Sanningen är att dom är precis som jag, något jag insett nu i efterhand, men allt verkar som så mycket mer när det är på nätet. Många personer som har ett instagramkonto har en tendens till att få allt att se så perfekt ut, dom tar bilder på mat, parfymer, MK-väskor osv med vit bakgrund till, sina målade perfekta naglar eller stora snygga muskler. Man får å ena sidan inspiration, men å andra sidan blir man lite påmind om hur "dålig" man själv är. Dessutom alla filter, kameror och vinklar som bara gör dig snyggare har nog gjort många missnöjda över sitt eget utseende. Sammanfattningsvis skulle jag säga att instagram är en plåt, något ytligt, liksom en fasad på något som i många fall kan vara något helt annat än vad det verkar. Samtidigt finns det mycket positivt med instagram såklart, man kan göra sitt konto privat och bara låta människor man känner följa en vilket kan bli mycket trevligt att få hänga med i andras liv! Så det finns både bra och dåliga sidor av instagram, helt enkelt.


   
SvaraCitera

schim:
Belöningssytem 🙁 Anser inte att jag är lika snygg som mina kompisar för de får 50 likes och jag får 20


   
SvaraCitera

ibland bli' ja less' å i bland gla'


   
SvaraCitera

ett plus är väl att man har kvar bilder från sina unga år på sin instagram
det kan väl vara intressant idk
har inte själv instagram


   
SvaraCitera

Instgram är slöseri med tid och man tjänar inget på det.


   
SvaraCitera
Emil
 Emil

Fast det är väl helt upp till var och en? Vissa gillar det och ser det som ett sätt att bli accepterad, medan andra kanske inte har så bra upplevelser på insta. Sen gäller det ju att tänka på vad man lägger ut oxå, lägger man ut en bild på sig själv naken och sedan ligger på ett orre konto så får man ju skylla sig själv


   
SvaraCitera

bilddagboken fanns innan
men först av allt fanns grottmålningar
människor älskar att synas och visa upp vad de gör


   
SvaraCitera