Aviseringar
Rensa alla

Hur påverkar vakuum andra objekt?


Ämnesstartare

Jo jag undrar, eftersom att vakuum inte har en temperatur.
Påverkar detta vakuum då inte heller vakuumets behållare?

Om vi skulle ponera att jag skulle ha en flaska vakuum (kan man verkligen ha det? xD) Skulle då flaskan vara kall i en rumstempererad plats?


   
Citera
Ämnesstartare

Vakuum forcerar diffusion, så du kan egentligen inte förvara 100 % tomrum. I en flaska med mycket lågt tryck, sjunker dock temperaturen rejält om volymen är konstant, eftersom inte lika många partiklar krockar med flaskytan och frigör värmeenergi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Vakuum forcerar diffusion

Betyder det att inget kärl kan förvara vakuum?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Betyder det att inget kärl kan förvara vakuum?

Nja. Är för oerfaren för att säga. Men eftersom koncentrationsskillnaden är så stor, trycks atomer och andra partiklar dit till varje pris...


   
SvaraCitera
Gifted

aristoteles:

Om vi skulle ponera att jag skulle ha en flaska vakuum

du har vanligtvis något som liknar vakuum i väggarna i en termos, eftersom det inte leder värme.

så, du HAR antagligen en flaska vakuum!

Temperatur = rörelse hos atomerna, så vakuum låter de atomer med hög energi att "flyga iväg" så bara de kalla atomerna stannar kvar.
Vätska och gas kommer således kylas direkt i vakuum. (eller, vatten "kokar" bort i vakuum, egentligen, men det lilla man har kvar är då kallt).

Fast material, å andra sidan, bör ju hålla sig vid sin "normala" temperatur, dvs. den den hade innan man tog bort all luft runt omkring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Om vi skulle ponera att jag skulle ha en flaska vakuum

Vakuum är tomrum. dvs ingenting. I alla fall totalt vakum sen helt i stort sett omöjligt att få på jorden.

Och eftersom att det inte är någinting så kan det heller inte innehålla någon energi.


   
SvaraCitera

Gifted:

du har vanligtvis något som liknar vakuum i väggarna i en termos, eftersom det inte leder värme.

så, du HAR antagligen en flaska vakuum!

Det är inte i närheten av vakkum


   
SvaraCitera
Gifted

Botulinum:

Det är inte i närheten av vakkum

givetvis inte, men det är nog en bra approximation av de saker man har hemma... annars lär väl gamla tv-apparater ha elektronrör som innehåller vakuum har jag för mig...


   
SvaraCitera

Gifted:

givetvis inte, men det är nog en bra approximation av de saker man har hemma... annars lär väl gamla tv-apparater ha elektronrör som innehåller vakuum har jag för mig...

Nåja, det må vara kraftigt undertryck men vakkum går i dagens läge inte att skapa på jorden.


   
SvaraCitera
Gifted

Botulinum:

Nåja, det må vara kraftigt undertryck men vakkum går i dagens läge inte att skapa på jorden.

Är inte tunneln i CERN helt tom på partiklar förutom de man accelererar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera