Aviseringar
Rensa alla

hur plockar man bort en stor äcklig fästing från en hund????


Ämnesstartare

var noga med att få med huvudet bara så ere chill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Nja så liten är den inte, och är fästingen borreliasmittad så är det definitivt inte bra.
Djur kan inte slicka sig överallt och det är väldigt lätt för sådana små främmande föremål att växa in i huden så man ska inte ta några risker.

Självfallet - är fästingen smittad med Borelia eller TBE så är det ju ytterst allvarligt oavsett om det gäller människa eller djur. Då hjälper ju inget Salubrin eller tvättsprit. Gråter
TBE är en virussjukdom som kan orsaka en inflammation i hjärnan eller hjärnhinnorna. YTTERST ALLVARLIGT!!!
Men det har ju inget med att göra om man får bort hela fästingen eller inte.

EDIT - forskarna påstår att var tionde fästing som finns i Östersjöomtådet sprider TBE men jag tror inte på den siffran. Den måste vara mycket lägre. Eller är ju imun mot TBE viruset vilket forskarna påstår att man inre kan vara.   Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_trix-tick-lasso_i-jpg.15022

använder sån här när jag ska ta bort fästingar på katter, hundar och människor. typ enda sättet för mig att få med allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SCP0007.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan tvåla in fästingen så att den bedövas en aning och lättare släpper. Ta tag i den ordentligt och ryck ur den rakt ut, snabbt och kraftfullt.


   
SvaraCitera
Exner

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Du kan tvåla in fästingen så att den bedövas en aning och lättare släpper.

Menar hudområdet där den har bitit sig fast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Höh veterinär


   
SvaraCitera