Forumet - Hur pluggar du?

Hur pluggar du?

3721 0 25
Alla har vi någon gång gått i skola som krävt att vi lärt oss något. Min fråga till er är hur ni har lärt er bäst. Hur har ni pluggat för att förstå och komma ihåg vad ni ska kunna? Tar ni anteckningar? Läser ni böckerna? Skrivner ni ner texterna? Dela med er av era erfarenheter och tips!
Senast ändrad 23 Apr 2015, 14:59 av Chibibbi
Bra fråga. Jag hade andra saker att tänka på i grundskolan, så jag fick aldrig mer än godkänt. Sedan läste jag upp betyge och då var jag motiverad och det gick lätt. Jag diskuterade mycket med läraren, talade om ämnet snarare än att läsa om det. Nu när jag studerar går jag till lokal avsedd för inläsning (kan vara vad som helst bara man bestämmer sig för att lokalen är avsedd för det och ser till att man saknar distraktioner), och tycker jag ämnet är särskilt svårt skriver jag ned stödord för det jag läser och behöver kunna samtidigt som jag läser det. Det fungerar mycket bra för mig: jag tror konstant att jag kan för lite, men det visar sig alltid att jag inte behöver kunna ens en tredjedel av vad jag lärt mig 
hetsläser böcker samtidigt som jag skriver tenta på inlämningsdagen :--)

ALLTID varit sån som gör allt  sista minuten även i grundskolan o gymnasiet & alltid lyckats ändå. under gymnasiet med mkt bra resultat

tar alltid anteckningar på föreläsningar men det är mest för att jag ska lyssna bättre. brukar typ aldrig läsa dom. kanske ibland inför salstentor men knappt då helr. gör alltid instuderingsfrågor inför salstentor så kollar dom ist.

Spana också in:

Just det, om det gäller att göra uppgifter och inte enbart att läsa in saker, så brukar jag göra mina föreberedelser omedelbart när jag får dem: om jag tex ska göra en uppsats, upprättar jag dispositionen så snart som möjligt. Sedan brukar jag göra klart allt strax innan deadline. Jag skjuter på det enormt länge, men när jag väl börjar, går allt snabbt. Jag utgår alltid från att det är otillräkligt, men det brukar visa sig att det är bättre än det behöver vara

vet iofsg inte till hur stor hjälp detta är
Lär mig de begrepp som är nödvändiga och sätter sedan ihop dem till logiska sammanhang som sammanställer teorin hollistiskt. Sen försöker jag tänka deduktivt genom den teoretiska förklaringmodellen för att "se" hur den modellerar verkligheten så det blir mer än bara ord i en bok. Försöker göra detta någolunda kontinuerligt genom studieprocessen.
Jag går på alla föreläsningar, lyssnar på allt föreläsaren säger, skriver ner allt föreläsaren skriver på tavlan och skriver ner sådana saker som föreläsaren formulerar bra muntligt. Jag lär mig mest genom att lyssna och förstå. Jag resonerar som så att om jag förstår behöver jag inte komma ihåg.

Jag köper också alltid den studentlitteratur som är rekommenderad, men jag läser den aldrig.  Jag har främst kursböckerna för att jag lätt, någon gång i framtiden, ska kunna kolla upp saker och få en utförlig beskrivning utan att behöva leta i tre timmar på internet för en sak.

Scenic World: Jag köper också alltid den studentlitteratur som är rekommenderad, men jag läser den aldrig.  Jag har främst kursböckerna för att jag lätt, någon gång i framtiden, ska kunna kolla upp saker och få en utförlig beskrivning utan att behöva leta i tre timmar på internet för en sak.
så du läser aldrig de rekommenderade sidorna i litteratur böckerna? Hur löser du instuderingsfrågorna och tentorna? Föreläsningsanteckningar, ger väl inte den kompletta materialet?
Tar anteckningar under föreläsningarna, men gör nog ganska mycket som reben: hetsläser dagen före eller samma dag som inlämningen, om det är en hemtenta.

När jag gick i gymnasiet behövde jag aldrig anstränga mig, bara följa med på lektionerna och för att hjälpa mitt minne ritade jag små teckningar i marginalerna bredvid mina anteckningar, då kom jag ihåg att jag ritat en kanin när läraren pratade om Grisbukten osv osv osv. Fördelen med halvfotografiskt minne, tror jag.

Inför salstentor så går jag genom materialet flera gånger, gör quiz i huvudet på mig själv. Har också börjat spela in när jag läser anteckningarna högt så jag kan lyssna på det när jag tar en cigg på balkongen eller promenerar eller åker buss och så! 

Anura:
så du läser aldrig de rekommenderade sidorna i litteratur böckerna? Hur löser du instuderingsfrågorna och tentorna? Föreläsningsanteckningar, ger väl inte den kompletta materialet?
Nej, det gör jag inte. Det beror mer på att amerikaner, inom teknik, fysik och matematik, inte kan skriva bra kurslitteratur och generellt är de väldigt glada för att sammanfatta en princip på minst tio olika sätt med så mycket text som möjligt så att böckerna väger så mycket möjligt.

Föreläsningsanteckningar ger, för mig, en bra överblick. Sedan gör jag obligatoriska inlämningsuppgifter som täcker de väsentliga delarna bra.

Jag gör endast principiella räkneuppgifter och jag börjar med de som är mest omfattade för att sedan, om jag inte klarar dem, gå ner till lättare och mindre ansträngande uppgifter. Om jag klarar den mer ansträngande uppgiften räknar jag inte de lättare. Det finns ingen anledning att göra jättemånga uppgifter, förutom det att man skulle få räknevana, men det är generellt mycket viktigare att kunna en eller två uppgifter bra istället för 20 stycken halvbra. Sedan har man mer tid över för de andra kurser man läser parallellt, vilket gör att man kan behandla de kurserna likadant och därmed få struktur på allt man läser.

Gamla tentor tycker jag är onödigt att räkna på, man bör ju ha lärt sig sakerna under kursens gång. De är dock naturligtvis bra, men jag får inte ut så mycket utav dem om inte föreläsaren har varit dålig. När tentaskrivningen kommer är det ganska många uppgifter som jag först lär mig lösa där och då. Min poäng är alltså att man ska förstå principer istället för att kunna lösa väldigt specifika räkneuppgifter som inte ens kommer på examinationen.

Jag har för mig du läser tekniskt, jag skulle nog fungera annorlunda om jag studerat humaniora.

Scenic World: Nej, det gör jag inte. Det beror mer på att amerikaner, inom teknik, fysik och matematik, inte kan skriva bra kurslitteratur och generellt är de väldigt glada för att sammanfatta en princip på minst tio olika sätt med så mycket text som möjligt så att böckerna väger så mycket möjligt.
Precis. Jag har en bok som vi nu läser i strömningsmekanik a brief introduction to fluid mechanics och där vi skall läsa nästan 30 sidor på en vecka för att sedan göra ett x antal uppgifter på samma vecka och så fortsätter det tills vi har läst nästan 300 sidor vid kursens slut och gjort en hel del uppgifter och litteraturen är ju på engelska så det är inte så kul. Jag har försökt med youtube dock istället för att läsa allt. 
Scenic World: Gamla tentor tycker jag är onödigt att räkna på, man bör ju ha lärt sig sakerna under kursens gång. De är dock naturligtvis bra, men jag får inte ut så mycket utav dem om inte föreläsaren har varit dålig. När tentaskrivningen kommer är det ganska många uppgifter som jag först lär mig lösa där och då. Min poäng är alltså att man ska förstå principer istället för att kunna lösa väldigt specifika räkneuppgifter som inte ens kommer på examinationen
Jag antar att jag fungerar mycket mer annorlunda här då. Jag finner att om jag inte gör tentauppgifter så är jag inte lika förberedd på tentan, då tentan är ju rätt lika och principen med.
Läser den rekommenderade kurslitteraturen, gärna utomhus (på sommaren). Antecknar och stryker under saker.

Har svårt för att lära så jag försöker läsa så noggrant som möjligt, en fullständigt värdelös teknik eftersom jag ständigt hamnar efter massa och tvingas tjackplugga utan tjack tätt inpå inlämning/provtillfälle.

Jag måste dricka, sova och äta ordentligt, annars går det inte.