Aviseringar
Rensa alla

Hur "utvecklar man en idé"


Paseo
Ämnesstartare

Jag fick en jättebra idé till ett sällskapsspel. Tänkte göra det i en tossig version och låta familjen spela. Men så sa mamma att jag kan tjäna massor med pengar på den idén och att jag borde "utveckla" den.

Jag gillar pengar så jag ska göra det, men har ingen aning hur jag ska gå tillväga. Jag kan ju inte göra det själv hemma liksom.

Har försökt att googla men hittar inget svar. Hur ska jag ordna detta?


   
Citera

Registrerar den någonstans, var vet jag ej.


   
SvaraCitera

Gör en iphone/android app. Har hört att det är ganska enkelt att lära sig[crazy]


   
SvaraCitera
Åtta

Paseo:

Jag kan ju inte göra det själv hemma liksom.

Klart du kan.

Skriv ned alla spelets regler och alla koncept relaterade till det. Skapa sedan en prototyp och låt människor testa den. Skriv ned saker du observerat under spelsessionen och gör de förändringar du tycker vara nödvändiga. Sedan är det bara att repetera.


   
SvaraCitera

lära känna en bra advokat som kan hjälpa dig sälja iden till en speltillverkare.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Åtta:

Skriv ned alla spelets regler och alla koncept relaterade till det. Skapa sedan en prototyp och låt människor testa den. Skriv ned saker du observerat under spelsessionen och gör de förändringar du tycker vara nödvändiga. Sedan är det bara att repetera.

Oj, det måste jag prova. Tack för svaret

OF 5:

sälja iden

då tar han ju min idé!


   
SvaraCitera

Paseo:

då tar han ju min idé!

De var ju därför du skulle hitta en bra jue


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

OF 5:

De var ju därför du skulle hitta en bra jue

aha hmm jag förstår eller så får jag bli en speltillverkare


   
SvaraCitera

Är gärna försökskanin.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Nachac:

Är gärna försökskanin.

Vad bra [y]


   
SvaraCitera

Åtta:

Skriv ned alla spelets regler och alla koncept relaterade till det. Skapa sedan en prototyp och låt människor testa den

men då kan ju någon av dessa människor säga att den kom på allt och hinna först med lansering


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

isola:

men då kan ju någon av dessa människor säga att den kom på allt och hinna först med lansering

åh nej [shake]


   
SvaraCitera
Åtta

isola:

men då kan ju någon av dessa människor säga att den kom på allt och hinna först med lansering

Så du hade tänkt utveckla ett spel utan att låta någon spela det...?

Spelidéer är värda absolut 0 kronor. Alla har sådana idéer, 99.99% av dem är skitkassa. Av de kvarvarande 0.01% är 99.99% outvecklade, därför att deras skapare är för lata/okunniga eller saknar resurser.

Så är det åtminstone i den digitala spelvärlden, men jag misstänker att samma sak gäller i den analoga världen.


   
SvaraCitera

Åtta:

Så du hade tänkt utveckla ett spel utan att låta någon spela det...?

Först hade jag nog först registrerat det någonstans så att idén inte blev stulen. Lite som


   
SvaraCitera
Åtta

isola:

Först hade jag nog först registrerat det någonstans så att idén inte blev stulen.

Du kan inte registrera en idé. Möjligen patentera det om det skulle räknas som en process (det gör det nog inte), eller varumärkesskydda namnet, men bara för att du hittat på ett koncept betyder inte det att andra inte får komma på samma sak. Som sagt, en idé är fullständigt värdelös.

Vanligtvis så tvingar man deltagarna att skriva på ett non-disclosure agreement, men när det gäller ett brädspel som speltestas med vänner och familj tror jag knappast att det behövs.


   
SvaraCitera