Aviseringar
Rensa alla

Hur säker är man efter avslutad karta av p-piller?


Ämnesstartare

FriedChicken:

Men vill fortfarande ha svar på frågan för att verkligen få det bekräftat.

Ja, jag kan inte ge något ordentligt svar tyvärr. Har ingen koll på hur bra överlevnadsförmåga spermierna har egentligen, så mitt lilla råd kan väl vara att hon klämmer i sig ett dagen efter-piller ifall ni är osäkra. Eller ännu bättre: ring ungdomsmottagningen och fråga vad de tror.


   
SvaraCitera
time
 time

FriedChicken:

När jag säger oskyddat syftar jag då på utan kondom..

Ja, men ni behöver ju inte kondom om hon käkar p-piller. Det var liksom det jag menade. Ni har inte haft oskyddat sex.


   
SvaraCitera

Det beror på var kartan leder, ibland så leder den ut till kvicksand, då kan det vara ganska farligt[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Ja, men ni behöver ju inte kondom om hon käkar p-piller. Det var liksom det jag menade. Ni har inte haft oskyddat sex.

Nej, jag vet.. Men det är så länge hon äter p-piller fast nu gör hon inte det och då undrar jag om spermierna (som jag "kan" ha sprutat i henne) finns kvar tills hon slutar med pillerna och blir helt oskyddad. Kan det riskera till graviditet då?


   
SvaraCitera

Spermierna lever i henne i upp till 5 dagar. Alltså finns alternativet att hon fortsätter med ppillrena en karta till, eller slutar med dom och hoppas på det bästa, eller att hon helt enkelt fortsätter med ppiller och sen hittar ett nytt preventivmedel som funkar bättre. P-ring använder jag, rekommenderas stort. [y]


   
SvaraCitera

Om de sista pillrena på hennes karta är sockerpiller så ska hon i teorin inte ha något skydd emot graviditet efter att hon avslutat kartan. Det är väl inte helt sannloikt att hon skulle ha ägglossning så pass snart efter det att hon riskerar att bli gravid, men p-piller kan jävlas med menscykeln en hel del så helt omöjligt är det inte.


   
SvaraCitera
zIGGE

Orka betala för kondomer varje gång man har samlag, hemskt dyrt blire :s


   
SvaraCitera

zIGGE:

Orka betala för kondomer varje gång man har samlag, hemskt dyrt blire :s

Gå till ungdomsmottagningen (om man har åldern inne, såklart) och plocka på sig? [wink] Annars finns det ju billigare alternativ. Men tjejer ska orka betala upp till 1500/år för sina ppiller etc? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Orka betala för kondomer varje gång man har samlag, hemskt dyrt blire :s

Det blir mycket dyrare när du får ett barn och får ansvar som förälder, p-piller är också lika dyrt som kondomer fast priset står dig dyrare när man får humörsvängningar, mensrubbningar, infektioner och risk till aldrig bli gravid igen etc...


   
SvaraCitera