Aviseringar
Rensa alla

Hur ser ditt "straff"-system för brott ut?


Ämnesstartare

Det är ju ganska många som inte riktigt håller med om hur straffskalorna i Sverige ser ut, om fängelse är en bra lösning över huvudtaget och hur man skall handskas med människor som begår brott.

Hur tycker du att systemet borde se ut? Skall man ha straff? Hur skall proportionen av straffet räknas ut i relation till brottet? Vad skall följden (fängelse, anstalt, fotboja etc.) vara?

Skriv hur du tycker att det skall fungera, och motivera gärna!


   
Citera
Ämnesstartare

Tycker tanken som den är idag är bra och fin men det finns för lite resurser för att stödja all rehabilitering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppsåt, arkebusering
oaktsamhet, spö

nä har inget seriöst att tillägga annat än att jag tror att de funkar rätt bra som det är men hade funkat än bättre om det funnits tillräckligt med resurser hos rättsväsendet och dess anstalter.

Däremot kan jag väll tycka att återfallare behandlas allt för slapphänt men det hade också lösts om resurserna varit tillräckliga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rotting


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker de som begår våldsbrott skall sitta 5 år i fängelse, därefter ska de ha en möjlighet till att få komma ut, väljer de detta alternativ skall de ha en beväpnad övervakare med sig 24/7, resten av livet.

Jag vill avskaffa böter, och ersätta detta med samhällstjänst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker det är ganska bra förutom att narkotika för eget bruk är straffbart att inneha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jag vill avskaffa böter, och ersätta detta med samhällstjänst.

Mycket bra tanke. Tror detta ger mycket mer än att man bara får en faktura för att man begått ett brott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Våld och våldtäkt ska ha hårdare straff, och typ minde straff för cannabis innehav


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för eget bruk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror på rehabilitering. Tycker att målet med kriminalvården skall vara att minska brottsligheten i samhället snarare än att utdela straff.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mord, brott mot barn och mot djur: Dödsstraff

Övriga våldsbrott: Livstids fängelse utan möjlighet till benådning. För sexualbrott ska även kemisk kastrering införas.

Brott som inte skadar någon, t.ex narkotikabrott för eget bruk ska avkriminaliseras helt.

Bedrägeri, stöld m.m: 10-20 års fängelse beroende på hur allvarligt brottet är. Hela strafftiden ska avtjänas. Inget jävla 2/3-rabatt.

Barn ska kunna åtalas som vuxna, precis som i USA, om de är i en ålder där de förväntas veta vad som är rätt och fel, vilken infaller betydligt tidigare än vid 15 år. Begår de brott innan dess så ska de automatiskt dömas till ungdomsvårdsanstalt på minst 10 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

straffet ska utgå från att reparera skadan, kompensera offret/samhället med slutmålet att nå förlåtelse och försoning och rehabilitering. tycker straff är okej om de har ett reparativt syfte, tycker faktiskt även hämnd kan vara okej ibland. tycker inte om att man isolerar offret och hennes reaktioner ifrån gärningsmannens straff och hanterar situationen via byråkratiska mallar, "civiliserat" istället för att kompensera skadan och ge offret upprättelse.

övriga åtgärder ska verka för att rehabilitera och därigenom förhindra nya brott.


   
SvaraCitera

emilsh:

cannabis

Quint:

eget bruk

emilsh:

för eget bruk

dazed:

för eget bruk

Varför ska det spela någon roll vad man tänker göra med sin narkotika? varför blir det värre om jag vill bjuda/sälja/bygga ett torn av det jag själv inte vill röka.

Ur ett rent praktiskt syfte skulle det ju dessutom vara svårt att definiera vad "eget bruk" är. Köper jag 30 gram cannabis för att ha ett lager hemma kommer jag ju med största sannolikhet anklagas för att jag säljer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Varför ska det spela någon roll vad man tänker göra med sin narkotika?

Egentligen gör det inte det för mig, tror bara att modesta anspråk enklare infrias.


   
SvaraCitera

Inga ekonomiska brott bör straffas med frihetskränkande åtgärder.

Våldsbrott bör behandlas med syftet att minska våldet (ja, fängelse eller liknande kan vara enda lösningen).


   
SvaraCitera