Aviseringar
Rensa alla

Hur ser ditt sparande ut?


kan jag säga att det är jag själv som sparar fastän det är mina päron som har ordnat upp mitt sparande?
Jag sparar mot min vilja kan man säga hehe, jag kommer inte ha tillgång till mitt sparkonto förrän jag är 23.


   
SvaraCitera

1. Ja
1.2. Ja

2. Japp!
2.2. Kanske när jag var kring åtta eller något.
2.3. Ja, lägger alltid undan det som blir över i slutet av månaden.
2.4. Nej egentligen inte, framtiden.

3. Det kan variera.

4. Sparkonton och fonder.


   
SvaraCitera

jag har en relativt stabil buffert att ta ifrån om det behövs, sedan fyller jag upp den igen, och köper något lite dyrare och så håller det på så. att jag fyller på den med lånade pengar är ett faktum jag försöker ignorera, men förhoppningsvis ger de lånade pengarna valuta i framtiden... eller åtminstone så att jag har råd att leva. har inga ambitioner att tjäna stora pengar, direkt.

jag vill ha råd att köpa skivor, böcker, spel och film för ett par tusen i månaden livet ut. och (dyr) mat + hyra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Seriöst? Vilken elak jävel!

Seriöst ja [crazy]

Marmoth:

Inte inte funderat på exempelvis fonder istället?

Förstår mig ej på sådant [cute]
Tror att mitt pensionssparande är på något statligt sådant 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag vill ha råd att köpa skivor, böcker, spel och film för ett par tusen i månaden livet ut. och (dyr) mat + hyra.

[love]


   
SvaraCitera

Nej på allt [sad] känner mig seg, vet inte vart jag ska börja, osv. får ta tag i det när jag.. orkar ta tag i det [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Tror att mitt pensionssparande är på något statligt sådant 😛

den statliga fonden är den sämsta på marknaden!!!!!!!!!! (sånt fick jag lära mig som telefonförsäljare [blush] vet inte om det stämmer dock)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Har dina föräldrar sparat pengar till dig?
nej, men mina morföräldrar fondsparade åt mig när jag var mindre.

1.2 - har de berättat för dig hur mycket?
jag kan se det själv: nästan 30 000 kr.

2. Sparar du själv?
japp. eller, det beror på hur man menar.

2.3 - Sparar du kontinuerligt?
nej, det är väldigt sporadiskt.

2.4 - Är det till något speciellt du sparar?
att ha som buffert, jag kommer troligtvis behöva den.

3. Hur mycket sparar du?
jag sätter in hela mitt studiebidrag på sparkontot, så ifall jag tvunget vill köpa något måste jag gå in på min internetbank och föra över pengar från mitt sparkonto till det som mitt kontokort är kopplat till. på det viset impulshandlar jag inte, men själva summan som sparas beror helt på vilka inköp jag vill göra. ibland händer det att jag går minus (alltså tar pengar från sparkonton) en månad.

4. Hur ser ditt sparande ut? Under madrassen, bankkonto, fonder, aktier eller obligationer?
vanligt sparkonto. jag tänkte ordna upp ett räntefritt konto ett tag, men det var rätt omständligt, så jag låter det vara så som mina föräldrar hade ordnat för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Håller på och lär mig för fullt också. Har hållit på ett par år men lär mig hela tiden. Vore kul med någon mer att diskutera och ge/få tips från. Har du börjat eller du läser och lär fortfarande?

Du får nog titta åt ett annat håll, då jag än så länge bara läst en del om aktiegiganterna, vad ett aktiebolag är, och börjat kolla efter böcker/kurser i ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Förstår mig ej på sådant [cute]

passaro:

Ja, men inte orkat sätta mig in i det. Kan inte ett jota, alls. För tråkigt![n]

En början kan ju vara fonder. Läs http://www.di.se under några veckors tid så kommer du få ett bra hum om vilka fonder som kanske går bra 🙂 Det kostar ju inget att köpa fonder heller.

Ett sparkonto ger väl runt 0,7% - 2% per år nu. Med en halvbra fond kan ni få den avkastningen per månad. Väl värt mödan att sätta sig in faktiskt!

iosib:

jag sätter in hela mitt studiebidrag på sparkontot, så ifall jag tvunget vill köpa något måste jag gå in på min internetbank och föra över pengar från mitt sparkonto till det som mitt kontokort är kopplat till.

Faktiskt rätt smart om man vill undvika impulsköp[wink] För närvarande har jag låst mitt kapital i ett år på en kapitalförsäkring. Kanske mindre smart om något oväntat skulle dyka upp.. menmen.

iosib:

jag tänkte ordna upp ett räntefritt konto ett tag

Du kan ju även skaffa ett konto som skänker avkastningen till rädda barnen eller liknande om du inte vill ha någon avkastning!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Du kan ju även skaffa ett konto som skänker avkastningen till rädda barnen eller liknande om du inte vill ha någon avkastning!

hm, det visste jag inte existerade. ska kolla upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

hm, det visste jag inte existerade. ska kolla upp.

Doit!

Ett annat tips är ju att man även kan skänka utdelningen på sin aktier. Dvs den del av vinsten som företaget ger till aktieägarna. På så sätt är det ju bara spekulationerna och värdeökningen aktieägarna emellan som ger avkastning. Kan också vara en idé om man inte tycker om systemet om att sno vinsten från arbetarna.

Jag har så på två av mina aktier, känns lite bättre faktiskt[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Du har aldrig funderat på fonder eller liknande? Fonder är ju perfekt om du kör 100kr i månaden

Försökte en gång i tiden sätta mig in i allt sådan där. Men kom fram att det var alldeles för tråkigt. Får ta upp det när jag ska spara till mitt barn.
Eller gå till banken och prata med någon där. Fast kommer nog fortsätta som jag gör nu, ett tag iaf. Åh borde verkligen sätta mig in i sådana saker bättre. Har förvaltare eller ngt sådant för det nu, men när jag är 25 så får jag tillgång till det som sparats till mig som liten.


   
SvaraCitera
Åtta

1. Har dina föräldrar sparat pengar till dig?
Ja.

1.2 - har de berättat för dig hur mycket?
De pengarna har så länge jag kan minnas stått i mitt namn, så jag har själv kunnat se hur mycket det är.

2. Sparar du själv?
Ja.

2.2 - När började du själv spara?
Sedan jag var sexton och flyttade hemifrån.

2.3 - Sparar du kontinuerligt?
Jag sparar det som blir över efter att jag betalat mina utgifter, så jag antar att det kan kallas kontinuerligt, även om jag inte har någon fast summa som sparas varje månad. Tidigare har det väl blivit 1-2 tusen per månad.

2.4 - Är det till något speciellt du sparar?
Fortsatt överlevnad.

3. Hur mycket sparar du?
Jag har ingen inkomst, och kommer inte heller att ha någon på några månader, så för tillfället sparar jag ingenting - utan lever istället på mina sparade pengar.

4. Hur ser ditt sparande ut? Under madrassen, bankkonto, fonder, aktier eller obligationer?
Har ett sparkonto som jag använder från dag till dag, sedan har jag fonder för mer långsiktigt sparande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Har dina föräldrar sparat pengar till dig? - njae, egentligen ingenting.
1.2 - har de berättat för dig hur mycket? Hoppas inte det, eftersom det inte är något.

2. Sparar du själv? När månaden tillåter
2.2 - När började du själv spara? När jag började sommarjobba i gymnasiet, dock brändes alla de pengarna på en säsong i österrike/arbetslöst år
2.3 - Sparar du kontinuerligt? Varje gång månadslönen tillåter
2.4 - Är det till något speciellt du sparar? Nä, man måste ha en buffert. En bil är la nästa "stora" inköp.

3. Hur mycket sparar du? Då jag tjänar ruskigt olika från månad till månad varierar det kraftigt. Handlar mer om hur mycket pengar jag vill ha kvar på kontot efter räkningar/sparande.


   
SvaraCitera