Aviseringar
Rensa alla

Hur ser man på detta enligt humanismen?


Ämnesstartare

Hur ser man inom humanismen på fosterdiagnostik, dödshjälp och organtransplantation?


   
Citera
Ämnesstartare

Läxa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej har gått ur skolan för ett tag sedan så har inga läxor. Mer av eget intresse och nyfikenhet. Abort är ju städigt något som diskuteras men skulle vilja veta deras syn på detta istället.


   
SvaraCitera

Rätt säker på att dom är för allt sånt där. >___^


   
SvaraCitera
leafar

Hmm... jag är inte så påläst egentligen men är inte humanisterna ganska liberala? Skulle ju tippa på att de anser att det mesta är upp till individen själv.


   
SvaraCitera

MBBJ:

Hur ser man inom humanismen på fosterdiagnostik, dödshjälp och organtransplantation?

Organtransplantation - inom humanismen ska människor ses som mål i sig och inte användas som medel, om man tar en njure från en människa för att rädda en annan ses denna som medel för att uppnå ngot annat = fel


   
SvaraCitera

Fast om denna människa enligt fri vilja vill donera sin njure får hen såklart det.
Detsamma gäller abort. En kvinna ska få göra vad hon vill med sin kropp och har en egen fri vilja - samhället ska inte lägga sig i det.
Dödshjälp har jag inte koll på, men antar att det är lite samma som abortfrågan.
Jag är medlem i Unga humanister och för alla tre sakerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

ses som mål i sig och inte användas som medel

Detta funkar ju dock inte, oavsett om humanister säger det, eller Kant, eftersom man alltid kan säga att man använder människor till medel, och inte mål i sig. En vän är ett medel till glädje et cetera.


   
SvaraCitera

Nachac:

Detta funkar ju dock inte, oavsett om humanister säger det, eller Kant, eftersom man alltid kan säga att man använder människor till medel, och inte mål i sig. En vän är ett medel till glädje et cetera.

det funkar inte i alla situationer, men det är så de tänker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

det funkar inte i alla situationer, men det är så de tänker

Inga. Ja, jag ifrågasatte inte ditt påstående.


   
SvaraCitera

Nachac:

Inga. Ja, jag ifrågasatte inte ditt påstående.

Jo visst funkar det i en del situationer. T ex så tycker itne jag att det är rätt att sätta ett barn till världen för att bota sitt syskons dödliga sjukdom, även fast det kommer att blir lika älskat.
Inte heller okej att göra abort för att man ser att ungen kommer att bli harmynt eller liknande, då ett barn inte ska fungera som medel för föräldrarnas grad av lycka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

Inte heller okej att göra abort för att man ser att ungen kommer att bli harmynt eller liknande, då ett barn inte ska fungera som medel för föräldrarnas grad av lycka

Jo, visst är tanken god, men vad jag vet går det inte att enbart se människor som mål i sig och inte som medel.


   
SvaraCitera

Nachac:

Jo, visst är tanken god, men vad jag vet går det inte att enbart se människor som mål i sig och inte som medel.

Nej det är sant. Dessutom vill människor frivilligt i många situationer fungera som medel. T ex vill ju kanske någon donera son njure till en annan som används då som medel för att uppnå hälsa hos den andre. Men det finns kanske ett värde för donatorn att göra det.

En kock används som medel för att producera god mat. Men han ser själva proceduren att laga maten som ett mål eftersom det är njutningen i att göra det han bäst gillar som han söker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

En kock används som medel för att producera god mat. Men han ser själva proceduren att laga maten som ett mål eftersom det är njutningen i att göra det han bäst gillar som han söker.

Ja, även om man skulle anse att filosofin går i praktiken uppstår det en hel del problem, t.ex. att handel blir omöjlig et.c.


   
SvaraCitera

Nachac:

Ja, även om man skulle anse att filosofin går i praktiken uppstår det en hel del problem, t.ex. att handel blir omöjlig et.c.

Ja. Det är en fin tanke, men man kanske borde behålla det så, som en tanke och inte leva efter humanismens målregel som en lag.

I övrigt tycker jag att humanismen är lite väl överdriven, liksom naturalismen är överdriven åt andra hållet. T ex så anser jag inte att människan är universums centrum och att vi sitter över allt annat existerande.
Det är nog alltid bäst att blanda synsätt och filosofier, ta ut det bästa och smidigast fungerade ur ett flertal och leva efter sin egen blandfilosofi. Fast det gör nog de flesta automatiskt 🙂


   
SvaraCitera