Aviseringar
Rensa alla

hur sitter man i galopp?


Ämnesstartare

hej! går på ridskola och ska galoppera och jag undrar hur man gör. Ska man trycka i fötterna hela tiden och ska man sitta eller stå, m.m


   
Citera

du sitter ner med ryggen lutad bakåt (om du inte vill galoppera väldigt fort alltså). Ner med rumpan stadigt i sadeln 🙂 


   
SvaraCitera

Borde inte din ridlärare hjälpa dig med det


   
SvaraCitera

Muybridge_race_horse_animated.gif


   
SvaraCitera

Rör dig i takt med hästn


   
SvaraCitera

isola:
Rör dig i takt med hästn

<3


   
SvaraCitera

ar avslappnad, tänk att dina ben är jättetunga och ha axlarna bakåt 🙂

V


   
SvaraCitera

Sitt avslappnat i sadeln och låt benen liksom dra ned mot marken, rak sits, följ hästens rörelser (vilket man typ gör automatiskt om man bara slappnar av).


   
SvaraCitera

Som ovanstående har nämnt - följ med hästens rörelser, håll dig fast med fötterna, blicken framåt, mjuk och buren hand. Andas. Spänn magen.


   
SvaraCitera

Det finns två sätt att galoppera på men om man tex tävlar dressyr så ska man sitta ner. Det finns en linje, kommer inte riktigt ihåg hur men det är så man ska sitta. Du ska luta dig lite bakåt men såklart inte överdrivet så du tappar balansen. Så typ automatiskt när du rider ska du spänna magen vilket gör att du får balans och hållning. Håll händerna stilla och fladdra inte runt med benen ha dem stilla och du kan "klämma" fast dig med låren om du är rädd för att trilla av. Ha blicken uppe och du kan trycka till lite med hälarna (fötterna) för att hålla igång hästen i den takt du vill 😛 Kom i håg TRYCK!! Sparka inte för vissa är känsligare än andra. 


   
SvaraCitera

shatter: du sitter ner med ryggen lutad bakåt (om du inte vill galoppera väldigt fort alltså). Ner med rumpan stadigt i sadeln 🙂

Tänker mig en kamel rida en hästRodnar


   
SvaraCitera

0119linnea:
Som ovanstående har nämnt - följ med hästens rörelser, håll dig fast med fötterna, blicken framåt, mjuk och buren hand. Andas. Spänn magen.

Just hålla fast med fötterna kan vara olämpligt ibland, det är ju lite "woho spring snabbare" och det vill man kanske inte som nybörjare 😉


   
SvaraCitera

elverpigen:

Just hålla fast med fötterna kan vara olämpligt ibland, det är ju lite "woho spring snabbare" och det vill man kanske inte som nybörjare 😉

Ja, det är sant. Tänkte dock för balansen.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Tänker mig en kamel rida en hästRodnar

helt plötsligt blev det väldigt sexuellt! Förvånad 
nämen om jag ska tänka normalt utan mitt dirty mind så ser det nog rätt komiskt ut haha^^ Vi får prova att rida nångng du och jag Mycket glad


   
SvaraCitera

Cutenessoverload:
Det finns två sätt att galoppera på men om man tex tävlar dressyr så ska man sitta ner. Det finns en linje, kommer inte riktigt ihåg hur men det är så man ska sitta. Du ska luta dig lite bakåt men såklart inte överdrivet så du tappar balansen. Så typ automatiskt när du rider ska du spänna magen vilket gör att du får balans och hållning. Håll händerna stilla och fladdra inte runt med benen ha dem stilla och du kan "klämma" fast dig med låren om du är rädd för att trilla av. Ha blicken uppe och du kan trycka till lite med hälarna (fötterna) för att hålla igång hästen i den takt du vill 😛 Kom i håg TRYCK!! Sparka inte för vissa är känsligare än andra. 

mkt bra beskrivning! 🙂 
gud vad jag saknar att rida nu :$


   
SvaraCitera