Aviseringar
Rensa alla

Hur ska "HEN" behandlas inom idrotten - som man eller som kvinna?


Ämnesstartare

Borde kanske ha lagt in frågan som en frågeställning/omröstning men för att var och en ska få uttrycka sina egna åsikter så ställer jag frågan rakt av - hur ska "HEN" behandlas inom idrotten - som man eller som kvinna?

Frågan är ju intressant i sådana sporter där vi särskiljer på män och kvinnor. I ex golf tävlar ju män och kvinnor tillsammans men frågan blir ju intressant där onekligen könet har en avgörande betydelse som ex löpning, höjdhopp, längdhopp, brottning, boxning, kulstötning, slägga, cykling, simning mm mm mm.

Hur tycker du - eller hur tycker du att sportvärlden ska lösa problemet?


   
Citera

Man får ju säga han och hon om man vill det är ingen ersättare? 


   
SvaraCitera

Hen är tänkt att användas där det är applicerbart, om du vill särskilja kön, använd han och hon.


   
SvaraCitera

ja tard, det finns bara män och kvinnor. hen används i fallet: "vi ska sova hos min kompis ikväll" -"ah kul, vad heter hen?"


   
SvaraCitera

ingen mer behöver skriva något i tråden nu


   
SvaraCitera

●Tråd låst då TS har fått svar på sin fråga●

★♥★♥


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Man får ju säga han och hon om man vill det är ingen ersättare?

Vi kan ju ta snubben som vann Eurovision Song Contest. Han vill ju bevisligen vara kvinna och bli behandlad som kvinna. Om "han"... förlåt "hen" skulle ställa upp i en idrottsgren så vill han naturligtvis ställa upp som kvinna. Skulle han få göra det och tävla mot andra kvinnor?

Det var väl någon omopererad thailändare som ställde upp bland kvinnor och tävlade och självfallet vann han... förlåt - HON! Minns inte vilket sportgren det var. Det var för någon/några månader sedan.


   
SvaraCitera

hm jag tar tillbaka det jag skrev, faktiskt en klurig nöt att knäcka


   
SvaraCitera

Yamaha biker:

Vi kan ju ta snubben som vann Eurovision Song Contest. Han vill ju bevisligen vara kvinna och bli behandlad som kvinna. Om "han"... förlåt "hen" skulle ställa upp i en idrottsgren så vill han naturligtvis ställa upp som kvinna. Skulle han få göra det och tävla mot andra kvinnor?

Det var väl någon omopererad thailändare som ställde upp bland kvinnor och tävlade och självfallet vann han... förlåt - HON! Minns inte vilket sportgren det var. Det var för någon/några månader sedan.

Verkar orättvist imo. bara för att ens könsidentotet byts så försvinner väl inte den medfödda fysiska överlägsenheten. ofc det finns undantag men om tillräckligt många skulle göra det skulle biologiska kvinnor kunna konkurreras ut ur sporten.

om man har sport där män och kvinnor tävlar i samma liga skulle också kvinnor/män konkurreras ut ur sporten. 

Tycker det verkar mest praktiskt om man tävlar med de med samma biologiska kön, iaf i de sporter där biologiskt medfödda fysiska egenskaper spelar störst roll , vilket verkar vara fallet i de flesta stora sporter

I vilka andra sporter tävlar män och kvinnor i samma liga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Verkar orättvist imo. bara för att ens könsidentotet byts så försvinner väl inte den medfödda fysiska överlägsenheten. ofc det finns undantag men om tillräckligt många skulle göra det skulle biologiska kvinnor kunna konkurreras ut ur sporten.

om man har sport där män och kvinnor tävlar i samma liga skulle också kvinnor/män konkurreras ut ur sporten.

Tycker det verkar mest praktiskt om man tävlar med de med samma biologiska kön, iaf i de sporter där biologiskt medfödda fysiska egenskaper spelar störst roll , vilket verkar vara fallet i de flesta stora sporter

I vilka andra sporter tävlar män och kvinnor i samma liga?

Det var ju en friidrottstävling som gick i svensk tv för några veckor sedan där en tjej ställde upp och jag vill mionnas att hon vann överlägset mot dom andra kvinnorna. Men att "idrottsförbundet" skulle ta DNA-test eller något test på henne som troligen skulle visa att hon egentligen var man. Löpning av något slag vill jag minnas att det var. Hon var ju klart längre än alla andra kvinnor så det såg ju lite märkligt ut.

Förutom golf är det väl bara hästsport, rally mm som män och kvinnor ställer upp tillsammans. Samt skateboard eller vad tävlingen heter och några till.
Men i ren friidrott är ju män och kvinnor separerade.


   
SvaraCitera

Det blir väl att gå efter könsorgan och fysik. 


   
SvaraCitera

Det är väl bara att göra ett biologiskt könstest? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd: Det blir väl att gå efter könsorgan och fysik.

Nuvarande könsorgan, eller? Jag tänker mest på män som blivit omopererade till kvinna.

Knekten: Det är väl bara att göra ett biologiskt könstest?

Som jag skrev ovan... det finns ju transsexuella (tror jag det heter) där ex män blivit omopererade till kvinnor.


   
SvaraCitera

För det första så är inte "Hen" ett riktigt uttryck. För det andra så existerar inte "Hen" inom idrottsvärlden.


   
SvaraCitera

beror väl på vilket kön man har. andelen kromosomstörda med tvetydig könstillhörighet är nog så försvinnande liten inom elitidrotten att man kan avgöra deras tävlingsklass från fall till fall.


   
SvaraCitera