Aviseringar
Rensa alla

hur ska jag fråga.


Ämnesstartare

min kille bor nästa 40 mil ifrån mig och vi har nyligen träffats, han träffade min mamma och hennes kille också och det gick jätte bra. De sa att de blev positivt överskade och att de tyckte han var väldigt artig.
vi ska träffas igen men nu är det så att jag vill åka till honom och jag tog upp det med mamma men hon sa nej, hon sa att hon inte ville släppa iväg mig bara sådär. Men hon förstår inte. Jag blir ju myndig nästa år och hon tror fortfarande att jag är ett litet barn. Har berättat de för henne att jag kan ta hand om mig själv och att hon inte behöver vara så beskyddande.

Jag försökte ta upp detta igen men då sa hon bara att hon inte ville diskutera det. Så jag vet inte vad jag ska göra, nu om jag ska försöka att prata med henne mera eller om ja ska pröva på nått annat sätt...jag vet inte. lite hjälp tack.


   
Citera
Ämnesetiketter

Va rebell och dra iväg utan tillstånd.

Har du frågat frågat varför din mor inte vill? Om du har, vad svarade hon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det enda hon egentligen kan göra är att ta ditt studiebidrag tills du fyller arton, avgör själv om det är värt det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Va rebell och dra iväg utan tillstånd.

Har du frågat frågat varför din mor inte vill? Om du har, vad svarade hon?

jag har tänkt på att åka iväg utan att hon har sagt ja, men tycker inte att det är så jätte bra idé eftersom de kanske bara gör saker värre, jag vet inte[shake]

jag frågade henne varför men hon sa bara: Jag säger nej, nej är ett nej. och att hon inte vill släppa iväg mig för att hon är så rädd för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fråga lite mer om varför det är så att du inte får åka - finns det någon ytterligare anledning? Och alt. om han får komma hem till er istället så att de får lära känna honom bättre?

Skulle heller inte släppa iväg mitt barn om jag hade ett..


   
SvaraCitera
Åtta

Be henne att motivera varför. Lägg fram det på ett sansat sätt: "Mamma, jag skulle vilja att du motiverar varför du inte tycker att det är lämpligt att jag spenderar tid med min pojkvän", inte: "MEN ÅHH MAMMA VARFÖR FÅR INTE JAG ÅKAAA?!??!???"

Renesmee:

Skulle heller inte släppa iväg mitt barn om jag hade ett..

Fast hon är ju inte ett barn (endast enligt lagens mening). Förvisso är hon inte myndig ännu, men vid sjutton har många redan flyttat hemifrån. Att åka till en pojkvän som de t.o.m. träffat känns inte som en big deal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Fast hon är ju inte ett barn (endast enligt lagens mening).

Fast oavsett hur gammal man än blir, så kommer nog ens föräldrar alltid se sina barn som just.. barn. Hur irriterande det än är.

Åtta:

men vid sjutton har många redan flyttat hemifrån.

Är det så pass? Känner inte en enda, förutom de som blivit förflyttade av soc haha


   
SvaraCitera
Åtta

Renesmee:

Är det så pass?

Jag flyttade när jag var sexton. Penstrokes (min f.d. BFF) var sexton. Capture flyttade ihop med mig när hon var sexton. Det är rätt vanligt att folk flyttar hemifrån när de börjar gymnasiet. Speciellt om de bor såpass långt bort att de annars måste pendla länge.


   
SvaraCitera

upponer:

jag frågade henne varför men hon sa bara: Jag säger nej, nej är ett nej. och att hon inte vill släppa iväg mig för att hon är så rädd för mig.

argumentera med din mor. du är såpass gammal så hon bör låta dig åka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är rätt vanligt att folk flyttar hemifrån när de börjar gymnasiet.

Inte för att gå off topic, men jag tror inte att det är så vanligt. I alla fall inte om man bor i huvudstäderna. Och det kan också bero på att föräldrar är så känsliga mot att släppa iväg sina döttrar, söner .. Man kanske är förberedd på att allt folk man träffar menar illa osv. [crazy]


   
SvaraCitera
Åtta

Renesmee:

I alla fall inte om man bor i huvudstäderna.

Hur många huvudstäder har vi i Sverige egentligen? [party]

Tror att det beror på att det är skitdyrt att bo i storstäder. Men bor man i medelstora städer eller ännu längre från civilisationen så är det inte speciellt ovanligt. När jag flyttade hemifrån så köpte min far en etta på 20m², ungefär 2km från Sundsvalls centrum, för under hundra tusen. Hyran blev då strax över en tusenlapp i månaden.

Renesmee:

Och det kan också bero på att föräldrar är så känsliga mot att släppa iväg sina döttrar, söner

Ähh! Min mamma tyckte att det var skitnice att bara behöva träffa mig någon gång i månaden. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

argumentera med din mor. du är såpass gammal så hon bör låta dig åka.

jag har gjort det nyss, och jag fick åka till honom, men problemet var med pengar. och hon lät inte alls glad bara irriterad. MEn jag hoppas de ordnar sig

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Renesmee:

Inte för att gå off topic, men jag tror inte att det är så vanligt. I alla fall inte om man bor i huvudstäderna. Och det kan också bero på att föräldrar är så känsliga mot att släppa iväg sina döttrar, söner .. Man kanske är förberedd på att allt folk man träffar menar illa osv. [crazy]

ja du har rätt. föräldrar är väldigt känsliga. men ibland blir det lite för mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Hur många huvudstäder har vi i Sverige egentligen?

Det finns ju andra huvudstäder.. typ i Finland, Norge, Danmark, Englnad? (vägar erkänna att jag skrev fel. menade storstäder)

Åtta:

Tror att det beror på att det är skitdyrt att bo i storstäder.

Jag menade inte så.. Jag menade bara att man tycker att det är lite känsligare att släppa ifrån sig sina "barn" om man bor i en storstad? Varför vet jag inte. Det kanske bara är så. Det verkar så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

: Ähh! Min mamma tyckte att det var skitnice att bara behöva träffa mig någon gång i månaden.

oj 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upponer:

oj 😮

det där har inte jag skrivit.. [surprised]


   
SvaraCitera