Aviseringar
Rensa alla

hur ska jag gå tillväga?


Ämnesstartare

hej, jag har haft en inneboende i ca 2-3 veckor nu. allt fungerar väldigt bra förutom 1 sak.. hon är nämligen värdelös på att diska. hon diskar mer än gärna så hon är väldigt hjälpsam på så vis men det blir liksom inte rent?!

jag har sett hur hon gör och hela processen får mig att vilja spy/gråta. jag brukar skölja av allting någorlunda noggrant, sen tappa upp vatten med diskmedel i diskhon och gå loss med diskborsten, sköljer till sist av. hon gör däremot som så att hon bara kör i proppen, på med vatten (som redan nu är helt grumligt och äckligt), i med diskmedel och sen använder hon disktrasan?

detta har lett till att jag diskar om allting innan jag använder det i köket... inser att detta inte kommer att fungera i längden så nu undrar jag hur ska jag ta upp det här med henne? har ni några tips? ska jag invänta nästa katastrofala "diskning" och ta upp det då?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

hahah :'(

sköljer hon av det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak: sköljer hon av det då?

asså vet inte? brukar oftast behöva lämna rummet innan det har gått så långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

subhuman girl:

asså vet inte? brukar oftast behöva lämna rummet innan det har gått så långt.

det kan säkert vara ett ganska känsligt ämne.. eller inte känsligt alls 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata med henne om det?


   
SvaraCitera

subhuman girl: invänta nästa katastrofala "diskning" och ta upp det då

Du kan ju försöka vara så finkänslig som möjligt, så länge budskapet når fram. Visa henne hur man gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Prata med henne om det?

ja givetvis ska jag det men känns som det lätt kan bli fel och låta för hårt (kanske bara är jag som är sämst på sånt här hehe).

Proteus: Du kan ju försöka vara så finkänslig som möjligt, så länge budskapet når fram. Visa henne hur man gör.

åh gud jag har diskat framför henne sjukt mycket, tycker hon borde anamma mitt sätt. men ah tror det är bäst att ta upp det "in action".... eller?


   
SvaraCitera

subhuman girl:

åh gud jag har diskat framför henne sjukt mycket, tycker hon borde anamma mitt sätt. men ah tror det är bäst att ta upp det "in action".... eller?

Mm, blir nog smidigast så. Annars förstår hon ju att det är något du gått runt och tänkt på. Fast det kanske inte spelar någon större roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

säg typ "asså du suger på att diska" och visa hur man gör. sen bjuder du henne på godis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Säg det som om du inte bryr dig så mycket, mer såhär vill jag att det ska göras. Det är en idé jag har, kan du också göra så? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mmm tack, ska säga det nästa gång hon påbörjar en diskning... förhoppningsvis på torsdag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med disktrasan

:DDD

det verkar som att hon inte fått diska hemma tidigare, vilket gör det ganska rättframt och enkelt att få till små förbättringar. börja med att förklara att man sköljer av tallrikar innan man tappar upp diskvattnet och att man ska använda diskborsten. blir hon förolämpad av sådana upplysningar kommer du få fler problem med din roomie än att hon inte kan diska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:
med disktrasan

:DDD

det verkar som att hon inte fått diska hemma tidigare, vilket gör det ganska rättframt och enkelt att få till små förbättringar. börja med att förklara att man sköljer av tallrikar innan man tappar upp diskvattnet och att man ska använda diskborsten. blir hon förolämpad av sådana upplysningar kommer du få fler problem med din roomie än att hon inte kan diska.

det är ju mer hur man ska säga det. ingen gillar ju att bli mästrad av någon och bli uppmärksammad på att en inte kan, så "sådär gör man inte" kan ju låta rätt bryskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: med disktrasan

det luktar ju till och med smutsigt om disken efteråt. snyft! typ nu när jag tog en matlåda från diskstället för att fylla med rester så ser jag hur det fortfarande är gammal mat kvar längs kanterna. hur kan man inte se det när man står där och håller på..... fattar 0.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: det är ju mer hur man ska säga det. ingen gillar ju att bli mästrad av någon och bli uppmärksammad på att en inte kan, så "sådär gör man inte" kan ju låta rätt bryskt.

ja, men problemet är så simpelt att det bara är löjligt att hymla om det. alla som är mogna nog att kunna flytta hemifrån bör kunna överleva att någon påpekar att de gjort ett misstag. jag har svårt att se det rimliga i antagandet att den här människan kommer ta det som ett oförlåtligt angrepp mot hennes person att man rakt ut säger att hon inte kan diska.

liksom, vad i helvete?


   
SvaraCitera