Aviseringar
Rensa alla

hur ska jag göra?


Ämnesstartare

Jag är medvdeten om att jag har lättare form av ätstörningar, dock inte anorexia eller liknande. Men jag är otroligt osjälvsäker, och är orolig över min vikt. Tänker på vad jag äter och så. Förra året svalt jag mig i omgångar, och vägde då mindre än vad jag gör nu.
Asså jag vet att vågens siffror inte betyder något, så dom vill jag egentligen strunta i. Men folk säger acceptera dig själv, och jag har försökt. Men det är skillnad på att acceptera sig själv och vara nöjd..
Jag vet bara inte vad jag ska göra, jag vill bli normal smal på ett hälsosamt sätt, men det känns bara så jäkla långt borta! Hjälp mig på något sätt, folk säger att jag är smal men det hjälper inte för det är inte det jag ser.


   
Citera

Du ska: söka hjälp innan det blir värre.


   
SvaraCitera
smisk

Fridaah:

Hjälp mig på något sätt, folk säger att jag är smal men det hjälper inte för det är inte det jag ser.

isola:

Du ska:

isola:

söka hjälp


   
SvaraCitera

Fridaah:

Men folk säger acceptera dig själv, och jag har försökt. Men det är skillnad på att acceptera sig själv och vara nöjd..

nej har du väl accepterat dig själv så har du också en ny syn på dig själv.

Så gör som isola säger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du ska: söka hjälp innan det blir värre.

men hur ska jag kunna det, om jag inte ens vill berätta för mina föreldrar..


   
SvaraCitera

Fridaah:

men hur ska jag kunna det, om jag inte ens vill berätta för mina föreldrar..

Du måste nog göra det. Om du inte får gå på BUP utan deras medgivande, ingen koll på om man som unge kan göra det själv eller inte. Man borde få göra det iaf.
Du ska heller inte skämmas för detta!


   
SvaraCitera
smisk

Fridaah:

men hur ska jag kunna det, om jag inte ens vill berätta för mina föreldrar..

Du måste ju inte prata med dina föräldrar, om du inte känner att du kan. Gå till skolsyster eller BUP, eller husläkare om du har det, och få det fixat.
Dessutom tror jag inte dina föräldrar blir ledsna av att höra att du har problem, utan snarare glada att du gör något åt det.


   
SvaraCitera
Åtta

isola:

ingen koll på om man som unge kan göra det själv eller inte

Jodå. Det kan man göra utan problem.


   
SvaraCitera

Du behöver inte "bli normal smal på ett hälsosamt sätt". Att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt är inte ett alternativ för någon som redan är smal och dessutom inte färdigutvecklad. Det du behöver göra är att släppa tankarna på att gå ner i vikt och acceptera att din kropp behöver mat och att det är helt okej att den ser ut som den gör. Om du inte kan göra det på egen hand så behöver du söka hjälp.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jodå. Det kan man göra utan problem.

BUP behöver inte ha någon kontakt med föräldrarna alls? Jättebra om det är så.


   
SvaraCitera
Åtta

isola:

BUP behöver inte ha någon kontakt med föräldrarna alls?

Nej, det behöver de ej. Dock får BUP-människorna kontakta relevanta resurser om barnet är en fara för sig själv, eller något i den stilen.


   
SvaraCitera

Sök hjälp istället för att fråga oss om dina äs-problem [no-no]


   
SvaraCitera

Fridaah:

folk säger att jag är smal men det hjälper inte för det är inte det jag ser.

Pga du är sjuk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Pga du är sjuk.

jag vet.. men jag vill somsagt vara nöjd. Men är ca 50kg mycket när man är ca 165cm lång? Jag själv tycker det, men jag har kompisar som är kortare än mig och väger mer än mig men jag tycker dom ser skit bra ut!


   
SvaraCitera

Fridaah:

jag vet.. men jag vill somsagt vara nöjd. Men är ca 50kg mycket när man är ca 165cm lång? Jag själv tycker det, men jag har kompisar som är kortare än mig och väger mer än mig men jag tycker dom ser skit bra ut!

Ca 50 kg är runt gränsen för undervikt om man är 165 cm lång.


   
SvaraCitera