Aviseringar
Rensa alla

Hur ska jag göra med en "vän"?


Lounge
Ämnesstartare

Jag träffade en kille via psykiatrin som jag haft en del kontakt med senaste året. Vi har setts och fikat och så.

Han har skrivit rätt opassande saker till mig (i mina ögon), som att han ska ta hand om mig hela livet och att han ska älska mig förevigt och yada yada. Detta har jag låtit förbi passera. Det var egentligen när han försökte greppa tag i mig och kyssa mig i somras som det bara rann över. Addera detta med att jag inte känner att vi har någon kemi som vänner och att jag inte tycker om honom som person.

Han har smsat till och från, jag har försökt svara avledande. Nu har jag på senaste tiden istället börjat ignorera hans sms. Ikväll smsade han och krävde att jag skulle svara.

Jag vet inte alls hur jag ska bemöta detta. Jag skulle helst vilja skriva som det är, att jag inte tycker om det han har skrivit till mig och att jag tycker att han är obehaglig. Men sen var det ju grejen med att han är rätt instabil. Skulle nog kunna få för sig att göra något mot mig eller mot han själv om jag sa som det var. Jag är alltså rädd för honom och vad han skulle göra. Jag vill heller inte blockera hans sms då jag vill veta om något galet är på "g". Jag vet inte heller om det tjänar till att svara avledande för han kanske aldrig tröttnar på att kräva ett svar.

Vet inte alls hur jag ska göra, sitter bara med en klump i magen just nu. Hjälp?


   
Citera
Ämnesetiketter

vet känslan. har inga råd.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

mpt:hv:
vet känslan. har inga råd.

Ledsen


   
SvaraCitera

Oj du, knivigt läge minsann. Finns det ingen som kan ge seriösare råd? För jag vet inte om jag typ vågar. Magkänslan är ju att du ska se efter dig själv och säga upp all kontakt, det känns som det bästa även om han är instabil, men jadu, är han väldigt instabil kanske det är farligt. Men känns fel att du känner dig tvingad pga att du är rädd för vad han ska göra. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

patrick bateman:
Oj du, knivigt läge minsann. Finns det ingen som kan ge seriösare råd? För jag vet inte om jag typ vågar. Magkänslan är ju att du ska se efter dig själv och säga upp all kontakt, det känns som det bästa även om han är instabil, men jadu, är han väldigt instabil kanske det är farligt. Men känns fel att du känner dig tvingad pga att du är rädd för vad han ska göra. 

Min magkänsla säger det med. Men sen kommer "men tänk om...". Är jättesvårt ja. Tack för ditt svar.


   
SvaraCitera

Lounge: Min magkänsla säger det med. Men sen kommer "men tänk om...". Är jättesvårt ja. Tack för ditt svar.

Ja, det är nog det bästa men förstår känslan, haft liknade situationer men aldrig så extremt så måste ju kännas jättesvårt och jobbigt. Varsågod, önskar jag kunde ge dig ett ultimat och perfekt råd men vet inte om det finns. Hoppas det löser sig iaf, syn om snubben såklart men så som han behandlar dig är ju fel så jag hoppas verkligen det löser sig för dig!


   
SvaraCitera

jag tror att det är bäst att fortsätta ignorera honom (annars verifierar du att han är en del av ditt liv och den sortens människa är sällan kapabel att ändra sitt beteende). kommer han sedan med hot är polisen ett lämpligt alternativ.

blev av med en person just genom att sluta svara på sms.


   
SvaraCitera

Det kan nog vara bra att helt enkelt vara ärlig och ge honom ett konkret svar. Finns alltid tonvis med möjliga konsekvenser, men försök att tydligt förklara vart du står och vad du vill. Detta kan även hjälpa honom att gå vidare och inte fortsätta jaga efter ett svar från dig. Går det överstyr finns det säkert möjligheter att ta kontakt med polis eller annat hjälpmedel, beroende på situationen.


   
SvaraCitera

Jag skulle skrivit något i form med, "Jag har pojkvän och känner att du är lite för påstridig. Jag tycker inte vi ska prata på ett tag".


   
SvaraCitera

Lounge:

Min magkänsla säger det med. Men sen kommer "men tänk om...". Är jättesvårt ja. Tack för ditt svar.

åhh detta känner jag igen så väl 🙁 fingerprints lösning verkar bra tkr jag 


   
SvaraCitera

Schism:
jag tror att det är bäst att fortsätta ignorera honom (annars verifierar du att han är en del av ditt liv och den sortens människa är sällan kapabel att ändra sitt beteende). kommer han sedan med hot är polisen ett lämpligt alternativ.

blev av med en person just genom att sluta svara på sms.

Samma här. Prova detta. Annars som Fingerprints säger om ovanstående inte hjälper på sikt. Fast avsluta med något mer avslutande än det hon skrev. Annars kan han tolka det som att du trots allt vill ha kontakt. 


   
SvaraCitera

har du fortfarande kontakt med psykiatrin kanske du kan fråga dem hur ud bör göra?

jag hade nog slutat svara på sms och om han kräver svar förklarat att du har partner och personen är för på, och att ni borde ta en paus i kontakten. hotar han, berätta att du inte tycker om det och om det händer igen kommer du polisanmäla det. Vissa människor förstår inte vad som är ok i en kontakt och inte,och tackar man och tar emot så slutar de aldrig, var med om en sådan person för ca ett halvår sen. han slutade inte förrän jag förklarade att han gjorde olagliga saker och att jag fått ihop tillräckligt material för en anmälan. Ett par dagar senare slutade han och har inte kontaktat mig mer. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Tack för alla tips!!! Hjälpte mig jättemycket i funderandet över vad jag skulle skriva. Skrev det Fingerprints föreslog fast att jag inte var intresserad av att ses alls, istället för att vi inte skulle prata på ett tag. Fick ett snällt svar, så förhoppningsvis blir detta ingen stor grej för honom.


   
SvaraCitera

Lounge: Fick ett snällt svar, så förhoppningsvis blir detta ingen stor grej för honom.

Skönt! Då är det förhoppingvis lugnt 🙂 


   
SvaraCitera