Aviseringar
Rensa alla

hur ska jag göra som jag vill?


Ämnesstartare

Hej!
Det är såhär att mina föräldrar är jätte stränga och religiösa och när jag nångång för några månader sen frågade om jag kunde sova med min kille sa min mamma att jag inte var 18. Nu är jag 18 och plötsligt säger hon att hon skulle skämmas att sova med en kille, att kille och make är nåt annat osv. Frågade om jag måste gifta mig för att sova i samma rumm som min pojkvän så svarar de aldrig å säger att mina argument är för svaga.
(har varit med min kille i 2 år nu och mina föräldrar tror jag är oskuld)

Från när jag föddes har de lärt mig att jag har inget å säga och att jag kan inte ens tänka själv eller säga vad jag tycker så nu har jag svårt att typ säga att jag ändå ska göra det jag vill osv...

Finns nog inte många i samma sytuation och inte heller många som kommer orka läsa det här.

Vad skulle ni gjort i min situation?


   
Citera
Ämnesstartare

Men ååååh [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är 18. Bara säg till dem att du gör som du vill och att de inte kan bestämma över dig längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Julitaatiluj:

Vad skulle ni gjort i min situation?

Låtit föräldrarna veta att jag är myndig, har en egen vilja och inte behöver göra som de säger. Skulle även ha talat om för dem att vi lever på 2000-talet och inte på 1800-talet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Låtit föräldrarna veta att jag är myndig, har en egen vilja och inte behöver göra som de säger. Skulle även ha talat om för dem att vi lever på 2000-talet och inte på 1800-talet.

hade gjort likadant. Det är ditt liv, förfan.


   
SvaraCitera

Tyvärr har dom mycket makt om dú bor hemma.

låter som dom förtryckt dig under din uppväxt och pga detta kanske du har svårt att säga ifrån.

Enda möjligheten är att kanske försöka prata med dom, Så dom det låter lär dom inte lyssna på dig, men det är ändå värt ett försök. Om dom inte klarar av det kanske det mest hälsosamma för dig är att flytta ihop med killen, antingen om han bor hemma, att försöka flytta dit så länge tills ni kan skaffa ett eget.


   
SvaraCitera
mynona

Behöver du säga något alls? Du är myndig och behöver inte argumentera med dem och få deras godkännande utan kan göra som du vill med ditt privatliv utan att behöva säga någonting till dem om vad du gör. Det är förstås hos dem du bor och de har rätt att bestämma vem som sover i deras hus/lägenhet, och det är svårt att göra det utan att de upptäcker det, men vill du sova med honom kan du göra det hos honom. När du får egen lägenhet kan du göra som du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att hon skulle skämmas behöver ju inte betyda att du behöver göra det. Det är en knasig och lite småfrigid inställning, tycker jag. De kan såklart bestämma vem som sover i deras hem men du kan sova hemma hos din pojkvän så mycket du vill eftersom du nu är myndig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merixè:

låter som dom förtryckt dig under din uppväxt och pga detta kanske du har svårt att säga ifrån.

Ja, och det är det ingen förstår...

merixè:

flytta ihop med killen

han bor i en annan stad och jag skulle behöva åka 2 timmar till skolan...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle flytta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

skulle flytta

1. långt till skolan
2. min lillebror skulle va kvar och deras ildska skulle gå på honom.
3. tror de skulle faktiskt döda mig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Julitaatiluj:

1. långt till skolan
2. min lillebror skulle va kvar och deras ildska skulle gå på honom.
3. tror de skulle faktiskt döda mig...

Acceptera situationen då.


   
SvaraCitera

Långt till skolan? är inte det ett litet problem om du tror att de skulle kunna döda dig?

Om du är rädd att du eller din lillebror kommer till skada så borde du kontakta soc, berätta läget hur det är.

Om det är så allvarligt så behöver ni båda hjälp att komma där ifrån.


   
SvaraCitera