Aviseringar
Rensa alla

Hur ska jag övertala mina föräldrar om en hund?!


Ämnesstartare

VI ÄR INTE FATTIGA,KORKADE ELLER DUMMA IDIOT!!!! [mad]

Tack för alla andra tips i allafall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi har dessutom råd att ge den vård och allt sånt, vi har bara inte råd med hunddagis som kan kosta 3000-4000 kronor i månaden, för jag rider och går på hoppträning oxå -.-


   
SvaraCitera

DiggersGirl:

3000-4000 kronor i månaden

Inte vet jag var du bor men det lät fasligt dyrt! Jag skulle snarare säga mellan 2000-3000 i månaden. Om ni har dagmatte blir det ju oftast inte lika dyrt..


   
SvaraCitera

Ni kan inte lämna den ensam på dagen så ni måste hitta hundvakt eller hunddagis som tar emot hunden, annars funkar det inte. Speciellt när den är valp kan ni absolut inte lämna den ensam..


   
SvaraCitera

DiggersGirl:

för jag rider och går på hoppträning oxå -.-

men oj vilket argument. spenderar man de pengar man har blir man fattig. Skaffa inte hund när du själv inser att ni inte har tid eller råd att hålla den aktiverad. Eller sluta rida då om du så gärna vill ha råd att ha hunden på hunddagis. Prioritering kallas det.

Jag vill också jättegärna ha en hund, men i och med att jag inte har rätt förutsättningar för hund och redan lämpat över ansvar och skötsel av mina djur på min stackars mamma kan jag inte gärna skaffa ett så pass tidskrävade djur till. Din mamma säger nej för att hon tänker på hundens bästa. Hon vill inte vara ansvarig för en hunds olyckliga liv.


   
SvaraCitera

Praline:

Att lämna en hund ensam under en hel skoldag/arbetsdag är elakt och leder till misär för hunden.

Ja, ska man ha en hund måste man antingen vara pensionär, arbetslös, eller ha något jobb man kan sköta hemifrån.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Ja, ska man ha en hund måste man antingen vara pensionär, arbetslös, eller ha något jobb man kan sköta hemifrån.

Är du ironisk nu? Hoppas inte du menar att det är helt okej att lämna en hund ensam en arbetsdags längd.

En hund ska nu enligt lag inte vara ensam mer än 4 timmar i sträck. Om man lämnar en hund ensam längre än så kan den tvångsomhändertas.
Att någon går ut och går med den i en halvtimme och sen bara lämnar den ensam igen är ingen bra lösning på det hela, det gör bara hunden mer orolig när den genast blir inlåst ensam igen.
På daglig basis så ska du inte lämna en hund mer än 4-timmarsgränsen. Visst är det okej med ett undantag ibland enligt mig, men då är det också verkligen undantag som gäller.

Tänk på att du dessutom kommer skaffa en valp som kanske inte är ensamhetstränad så den går att lämna i flera timmar på ett halvår eller år.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Är du ironisk nu? Hoppas inte du menar att det är helt okej att lämna en hund ensam en arbetsdags längd.

Nej, menar bara på att det är så svårt, jag förstår inte hur man ska kunna ha en hund, man måste typ vara pensionär eller arbetslös annars kommer man aldrig kunna ha en? 🙁


   
SvaraCitera

Du kanske inte ska ha hund trots allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä kanske inte...men jag blir bara så olycklig [cry]


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

jag förstår inte hur man ska kunna ha en hund, man måste typ vara pensionär eller arbetslös annars kommer man aldrig kunna ha en? 🙁

hundvakt/hunddagis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet ni vad?! Jag lyckades faktiskt, vi ska skaffa en hund men nu har jag ett annat problem, jag tänker sluta på ridning men hur ska jag säga det till mina kompisar? Mina bästa vänner går på ridning och jag tror att dom blir arga och inte vill vara med mig längre...hur ska jag göra?


   
SvaraCitera

DiggersGirl:

Mina bästa vänner går på ridning och jag tror att dom blir arga och inte vill vara med mig längre...hur ska jag göra?

DiggersGirl:

Mina bästa vänner

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad menar du?[tard]


   
SvaraCitera

FY FAN vad jag hatar föräldrar som köper djur bara för att barnen vill. Sådana föräldrar är idioter utan hjärna. Kan tänka mig att ni kommer köpa en golden retriver på blocket eller liknande.


   
SvaraCitera