Aviseringar
Rensa alla

Hur ska jag orka leva?!


Ämnesstartare

Har sedan närmare 10 år tillbaka haft depressioner i vågor. Lite oklart vad de berodde på, till en början men, med tiden när min bipolära mor blev sämre blev även jag det. Svalt mig själv, självskadebeteenden bl.a. För drygt 2 år sedan blev jag våldtagen och misshandlad av min dåvarande pojkvän. Ett flertal gånger. Därefter fick jag diagnosen ptsd och väldigt ofta ångest och panikattacker som snarare styrt än präglat mitt liv sedan dess. Inget blev knappast bättre när min älskade mor i början av förra året valde att avsluta sitt liv. Har så sjukt svårt att lita på folk, pga ptsd:n, har fortfarande självskadebeteenden osv men för ett par dagar tidigare i veckan fick jag känna känslan av att faktiskt må okej. Var ute utan att ständigt kolla mig runt, åt utan att känna skyldighet. Visst, detta handlar om kanske 3-4 dagar men som jag mått dem senaste 3-4 åren så trodde jag, halvt naiv som jag är, att jag faktiskt var på väg att må bättre. 

Sen till problemet; har tidigare haft riktigt hemska panikattacker men den igår morse var oslagbar. Jag såg saker som inte finns (bl.a. händer som försökte strypa mig, knivar etc)  sedan och hyperventilerade tills jag spydde och slutligen svimmade. Vaknade upp en liten stund senare och har stannat i sängen sedan dess. Jag vet inte hur länge jag kan klara det om det ska fortsätta såhär. Vet inte hur jag ska klara min vardag. Förstår inte hur jag ska orka fortsätta leva.


   
Citera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen: Har sedan närmare 10 år tillbaka haft depressioner i vågor. Lite oklart vad de berodde på, till en början men, med tiden när min bipolära mor blev sämre blev även jag det. Svalt mig själv, självskadebeteenden bl.a. För drygt 2 år sedan blev jag våldtagen och misshandlad av min dåvarande pojkvän. Ett flertal gånger. Därefter fick jag diagnosen ptsd och väldigt ofta ångest och panikattacker som snarare styrt än präglat mitt liv sedan dess. Inget blev knappast bättre när min älskade mor i början av förra året valde att avsluta sitt liv. Har så sjukt svårt att lita på folk, pga ptsd:n, har fortfarande självskadebeteenden osv men för ett par dagar tidigare i veckan fick jag känna känslan av att faktiskt må okej. Var ute utan att ständigt kolla mig runt, åt utan att känna skyldighet. Visst, detta handlar om kanske 3-4 dagar men som jag mått dem senaste 3-4 åren så trodde jag, halvt naiv som jag är, att jag faktiskt var på väg att må bättre.

Ledsen Du har haft ett tufft liv, men det är inte över och du kan må bättre och känna mer glädje i livet utan tvekan! Det krävs däremot att du hittar rätt medicin, rätt metoder/tekniker och inställningar till livet och det är ett experimenterande men du kommer hitta dit!

Pannkakssmöörgåsen: Sen till problemet; har tidigare haft riktigt hemska panikattacker men den igår morse var oslagbar. Jag såg saker som inte finns (bl.a. händer som försökte strypa mig, knivar etc) sedan och hyperventilerade tills jag spydde och slutligen svimmade. Vaknade upp en liten stund senare och har stannat i sängen sedan dess. Jag vet inte hur länge jag kan klara det om det ska fortsätta såhär. Vet inte hur jag ska klara min vardag. Förstår inte hur jag ska orka fortsätta leva.

Jag tror att du behöver få lugnande medel som tillfälligt kan lugna ner dig. Kolla med läkaren vad du kan få. Det finns bra metoder inom KBT-terapin mot panikångest, jag har erfarenhet av de problemen och exempel på metoder/tekniker man kan använda för att stabilisera sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Ledsen Du har haft ett tufft liv, men det är inte över och du kan må bättre och känna mer glädje i livet utan tvekan! Det krävs däremot att du hittar rätt medicin, rätt metoder/tekniker och inställningar till livet och det är ett experimenterande men du kommer hitta dit!

Jag tror att du behöver få lugnande medel som tillfälligt kan lugna ner dig. Kolla med läkaren vad du kan få. Det finns bra metoder inom KBT-terapin mot panikångest, jag har erfarenhet av de problemen och exempel på metoder/tekniker man kan använda för att stabilisera sig själv.

Jag hade sömntabletter och lugnande tidigare vilket de, när de förstod att jag var självmordsbenägen, tog ifrån mig utan att ersätta den med någonting. Ska försöka ligga på min läkare så han får nåt gjort.
Vad tyckte du om KBT-terapin?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen: Jag hade sömntabletter och lugnande tidigare vilket de, när de förstod att jag var självmordsbenägen, tog ifrån mig utan att ersätta den med någonting. Ska försöka ligga på min läkare så han får nåt gjort.

Det är en bra idé, du har rätt till en bra vård.

Pannkakssmöörgåsen: Vad tyckte du om KBT-terapin?

Jag fick ca 6 samtal med en KBT terapeut men det mesta har jag läst själv i KBT-självhjälpsböcker. Om man är villig att göra uppgifterna så kan man komma långt. KBT:n hjälpte mig bra mot panikångesten, men andra saker hjälpte mig bättre mot övrig ångest som t ex prestationsångest & existentiell ångest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Jag fick ca 6 samtal med en KBT terapeut men det mesta har jag läst själv i KBT-självhjälpsböcker. Om man är villig att göra uppgifterna så kan man komma långt. KBT:n hjälpte mig bra mot panikångesten, men andra saker hjälpte mig bättre mot övrig ångest som t ex prestationsångest & existentiell ångest.

Ska jag fråga efter en kbt-terapeut eller blir jag erbjuden det om min vanliga psykolog anser att jag behöver det?

Hjärta


   
SvaraCitera
Lounge

Pannkakssmöörgåsen: Ska jag fråga efter en kbt-terapeut eller blir jag erbjuden det om min vanliga psykolog anser att jag behöver det?

Du kan ju höra med din psykolog om att du funderat på att kbt kanske skulle kunna hjälpa dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:

Ska jag fråga efter en kbt-terapeut eller blir jag erbjuden det om min vanliga psykolog anser att jag behöver det?

Hjärta

Är din psykolog terapeut? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Är din psykolog terapeut? 

Inte färdigutbildad. Hon går sista året på sin påbyggnadsutbildning 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:

Inte färdigutbildad. Hon går sista året på sin påbyggnadsutbildning 

Om ett år är hon certifierad psykoterapeut?  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Om ett år är hon certifierad psykoterapeut?  

Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:

Ja

Vet du vad hon har för inriktning? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Vet du vad hon har för inriktning? 

Ingen aning tyvärr ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen: Ska jag fråga efter en kbt-terapeut eller blir jag erbjuden det om min vanliga psykolog anser att jag behöver det?

Du behöver nog tala med din psykolog och fråga om den personen tycker att KBT skulle passa dig.


   
SvaraCitera