Aviseringar
Rensa alla

Hur ska jag skriva en uppsats om matte som ligger på 6-12 sidor?


Ämnesstartare

cuzIcan:

haha IB programmet. HÅLL DIG BORTA! 

Cristo mio, ja mig lär du fan inte se där. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Har en kompis som går International business management på högskolan... 180 hp. Är inte det typ samma sak?

nope international baccalaureate är ett internationellt program som är likadant världen över, poängen med det är att man ska kunna flytta till typ syd korea och inte ligga efter   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan: heh, första utkast ska va klart nästa vecka

Hur lång tid fick ni på er?
Men skriv så som jag sa, du förklarar historian, vad det är och vad det kan användas till + ett par delar som går att relatera till uppgiftens "frågeställning". Går det inte att göra så? Blir ju en uppsats av det.

cuzIcan: mmm fast detta är det läraren ska/borde ha gjort innan vi började skriva ist fick vi bara ett exempel och så sa han sätt igång...

Då är det väl ok att göra som jag skrev? Vill inte ge dåliga tips. Det där är överkurs för mig men associerar uppsats med uppsats :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan: nope international baccalaureate är ett internationellt program som är likadant världen över, poängen med det är att man ska kunna flytta till typ syd korea och inte ligga efter

Jaha, det förklarar varför det är så svårt... Eller så är det så svårt på alla program på högskolan 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Hur lång tid fick ni på er?
Men skriv så som jag sa, du förklarar historian, vad det är och vad det kan användas till + ett par delar som går att relatera till uppgiftens "frågeställning". Går det inte att göra så? Blir ju en uppsats av det.
Då är det väl ok att göra som jag skrev? Vill inte ge dåliga tips. Det där är överkurs för mig men associerar uppsats med uppsats :p

jag fick min topic godkänd för nån vecka sen, och har skrivit detta än så länge: 

The aim of this essay is to take
probability down to the fundamental level and discuss how reliable it
actually is. In order to do this I have rolled first a 10 sided dice
100 times and later a six sided dice 100 times, which was repeated
twice. What I'm trying to find out is if the probability is true and
also how many trials that is necessary for it to be accurate, if one
must roll a dice one million times, it will not be worth the effort
in the long run.
 

det suger och jag inte nöjd samt använder jag vilket jag inte ska göra sen 

åh jag vet inte 🙁 men tack för tipset <3 ska nog göra det och se hur de går 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan: The aim of this essay is to take probability down to the fundamental level and discuss how reliable it actually is. In order to do this I have rolled first a 10 sided dice 100 times and later a six sided dice 100 times, which was repeated twice. What I'm trying to find out is if the probability is true and also how many trials that is necessary for it to be accurate, if one must roll a dice one million times, it will not be worth the effort in the long run. 

det suger och jag inte nöjd samt använder jag vilket jag inte ska göra sen

Det låter jättebra! Ha det som inledning. Det är ju en frågeställning. Fortsätt med lite fler frågor som du kmr besvara under uppsatsens brödtext. Sedan går du in på matematikens historia, då kan du kma in på sannolikhetens historia och kriterierna för att bevisa matematik: regler osv. Hänvisa till filosofer(?) och matematiker kan också vara bra.

Till slut, i slutsatsen kan du väl skriva vad du kommit fram till - hur du kan bevisa sannolikheten. Om det är det du är ute efter.

Har säkert missat en hel del som du vet bättre om!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Det låter jättebra! Ha det som inledning. Det är ju en frågeställning. Fortsätt med lite fler frågor som du kmr besvara under uppsatsens brödtext. Sedan går du in på matematikens historia, då kan du kma in på sannolikhetens historia och kriterierna för att bevisa matematik: regler osv. Hänvisa till filosofer(?) och matematiker kan också vara bra.

Till slut, i slutsatsen kan du väl skriva vad du kommit fram till - hur du kan bevisa sannolikheten. Om det är det du är ute efter.

Har säkert missat en hel del som du vet bättre om!

jag har mina nummer och uträkningar också och a behöver referenser och det har jag också problem med jag kanliksom inte använda wikipedia som referens och orkar verkligen inte med google scholar för e as svårt att hitta de man behöver där :/ 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan: r referenser och det har jag också problem med jag kanliksom inte använda wikipedia

Bibliotek? Jag lånar ca 6-12 böcker för uppsatser på max 4-8 sidor :S så du lär hitta ngt! Finns en hel del. Du kan ju även använda matteböcker? Finns en del historia, bevis & regler där!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan: google scholar

vet inte vad det är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Bibliotek? Jag lånar ca 6-12 böcker för uppsatser på max 4-8 sidor :S så du lär hitta ngt! Finns en hel del. Du kan ju även använda matteböcker? Finns en del historia, bevis & regler där!

ja har funderat på det, men vet inte exakt vad jag behöver :/ som definitionen av sannolikhet måste jag ha en referens till, men var ska jag hitta den? sitter med en mattebok i knät nu haha, men hjälper sådär 😛 

debepe:

vet inte vad det är

det är som google fast den visar bara vetenskapliga artiklar, jag får inte referera till vad som helst utan det måste va vetenskapligt och peer reviewed osv :/ 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan: / som definitionen av sannolikhet måste jag ha en referens till, men var ska jag hitta den? sitter med en mattebok i knät nu haha, men hjälper sådär 😛

Finns det ingen info/bok om sannolikhet? Har du sökt i bibliotek?

cuzIcan: det är som google fast den visar bara vetenskapliga artiklar, jag får inte referera till vad som helst utan det måste va vetenskapligt och peer reviewed osv :/

men böcker är bra!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Finns det ingen info/bok om sannolikhet? Har du sökt i bibliotek?
men böcker är bra!!!

nä, inte orkat :7 har fem uppsatster till att skriva + en labbrapport och universitetsansökan 🙁 kmt till punkten då jag helt enkelt inte gör nånting alls.... har svårt att motivera mig själv till plugg 


   
SvaraCitera