Aviseringar
Rensa alla

Hur ska jag träna?


Ämnesstartare

Jag är väll "medelstark" och har tänkt att börja satsa lite mer på styrketräning. Ska jag vid varje pass träna hela kroppen eller ska jag t.ex dela upp det?

dag1: Bröst, triceps och axlar

dag3: Rygg och biceps

dag5: Ben och mage.


   
Citera
Ämnesetiketter

Paktenomakten:

dag1: Bröst, triceps och axlar

dag3: Rygg och biceps

dag5: Ben.

kör själv en sådan uppdelning och gillar den. magen tränar jag sporadiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så det räcker med att träna t.ex bröstet en gång i veckan om jag kör riktigt hårt?

När jag kör bicepsen, hörde att man bara skulle köra en öng medden för den är så känslig(?). Stämmer det? :S


   
SvaraCitera

Tror inte kroppen är veckostyrd så du kan ju pröva dig fram.

Jag kör om schemat efter 5 dagar så det blir:

Rygg biceps
Bröst triceps axlar
Vila
Ben
Vila
Rygg biceps

Tycker jag hinner återhämta mig tillräckligt så det känns bra.

Fattar fan inte vad du menar med att köra bicepsen "en öng medden för den är så känslig"...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahaa blev lite felstavning där 🙂
Har hört att när jag tränar bicepsen så ska jag endast köra en övning för den är så känslig(?). Stämmrr detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stämmer*


   
SvaraCitera

Paktenomakten:

Har hört att när jag tränar bicepsen så ska jag endast köra en övning för den är så känslig(?). Stämmrr detta?

Jag föredrar att köra flera. "En övning" är ganska vagt. Det beror väl på hur många reps och set man kör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok. Just nu har jag tyvär inte riktigt lika mycket tid som jag kommer få efter jul. Hinner kanske inte med ditt schema men efter jul så ska jag försöka öka antal träningsdagar!


   
SvaraCitera

Paktenomakten:

Ska jag vid varje pass träna hela kroppen eller ska jag t.ex dela upp det?

Beror ju på hur ofta du tränar. Du vill ju inte bryta ned musklerna, vilket du gör om du tränar samma muskler med för kort mellanrum. Därför är det att föredra att dela upp träningen och träna olika muskler åt gången - då hinner musklerna återhämta sig till nästa träningspass då de kommer att användas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok tack för all info 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill bli av med en del fett på kroppen också. Ska jag ut och promenera varje dag och satsa mer på det först i någon månad och sen styrketräna ? elr funkar det med att köra styrketräningen nu och ändå bli av med en del fett samtidigit?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj det blev konstigt formulerat 😛


   
SvaraCitera
jonta

Paktenomakten:

Jag vill bli av med en del fett på kroppen också. Ska jag ut och promenera varje dag och satsa mer på det först i någon månad och sen styrketräna ?

om du ska gå ner i fett måste du ligga på ett kaloriunderskott. Så se till att röra på dig mycket, promenader osv. Jag har läst att lite kardioträning efter ett styrkepass ökar fettförbräninngen lite extra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så jag ska kombienra kardio med styrkepasset? Jag ska inte ge upp styrkepassen ca 1 månad och bara satsa på fettförbräningen?


   
SvaraCitera
jonta

Paktenomakten:

Så jag ska kombienra kardio med styrkepasset? Jag ska inte ge upp styrkepassen ca 1 månad och bara satsa på fettförbräningen?

Jag är ingen expert på att deffa men jag känner att jag skulle vilja stimulera mina muskler ändå med lite styrketräning.. Deffa är svårt, gäller att gå ner i fett men försöka hålla kvar så mycket muskler man kan.


   
SvaraCitera