Aviseringar
Rensa alla

Hur ska man få lust att läsa en bok?


Ämnesstartare

Hej alla! Bokläsare främst.

Jag har aldrig kunnat läsa klart en bok, eller så kallat "fastnat" för en.
Det som händer är att jag blir rastlös och tänker på annat och tappar helt intresset. Jag har även testat alla olika sorters böcker för att se om jag skulle just "fastna" för någon. Men det har aldrig funkat.
Det är ganska viktigt att kunna få orken nu när gymnasiet är ganska krävande och mycket måste läras.

Så finns det tips på hur man ska kunna få orken att läsa en bok?
Eller är det bara att ta sig i kragen och sätta sig och läsa motvilligt.(lära sig hälften)

Ha en bra dag/kväll eller natt ^^


   
Citera

När du läser, läser du varje dag? Gör du det till en slags vana? Annars är det ett hett tips som åtminstone funkat för mig. Bestäm att du ska läsa minst en timme per dag, sen gör du det också. Till slut märker du att du måste få reda hur böckerna slutar, och det kommer du också göra eftersom du läser varje dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hitta böcker som handlar om ämnen som intresserar eller berör dig. Kanske skulle du börja med att läsa en självbiografisk bok där du kan känna igen dig själv.

Därefter så kanske intresset för mer väcks. Hovnarrens tips var också bra, sätt ut tid för läsningen. Och ta dig igenom den tiden som du satt upp för läsningen.

Du kommer nog märka av att läsaningen är väldigt givande och att det är riktigt roligt och skönt att "komma in till en annan värld" via böckerna.


   
SvaraCitera

HighParadise:

riktigt roligt och skönt att "komma in till en annan värld" via böckerna.

Ja, när man väl slukas upp helt av en bok så får man en skyhög läslust. Det kanske är bra för trådskaparen att hitta en favoritförfattare som han kan läsa mer än en bok av och liksom få samma häftiga läsupplevelse flera gånger om, så att inte lusten försvinner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

får man en skyhög läslust.

Ja jag vet då inte hur jag lyckas, men jag har alltid en sådan bok på gång som får mig att inte vilja lägga ifrån mig den.

Återigen ett mycket bra tips till TS.

Måste bara poängtera att jag inte alls var den person som omfamnade och uppskattade en sådan sak som att läsa böcker för ett par år sedan. Utan det är något som sakta men säkert vuxit med tiden och verkligen nu fått en permanent plats hos mig, som syssla.

Läser varje dag. Det borde alla göra!


   
SvaraCitera

Man hittar en bok man tycker om


   
SvaraCitera

isola:

Man hittar en bok man tycker om

Du kanske inte läste hela hans inlägg?

HighParadise:

Utan det är något som sakta men säkert vuxit med tiden och verkligen nu fått en permanent plats hos mig, som syssla.

Visst växer det med tiden! Man märker att det inte längre finns så mycket som kan ge tillfredsställelse, eller som verkligen kan roa, så hittar man en bra bok och glömmer av att man egentligen har skittråkigt. En riktigt bra bok är fan det bästa botemedlet mot självmord till följd av allmän tristess.


   
SvaraCitera

Man måste inte läsa.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Du kanske inte läste hela hans inlägg?

näh


   
SvaraCitera

svarar också samma som isola på ovan ställda fråga


   
SvaraCitera

Brukar läsa när jag lagt mig i sängen tills jag vill sova. Det finns inte så mycket som stör då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

. En riktigt bra bok är fan det bästa botemedlet mot självmord till följd av allmän tristess.

Kan inte göra annat än att hålla med. Sällan folk har förstått mitt dravel ang böcker och dess starka dragningskraft som de besätter.

Nu hoppas jag bara att vi inte skrämt bort TS, kan ha låtit aningen maniskt haha.

Skriv gärna hurdant det gått om du lyckats.


   
SvaraCitera

ollelars:

Eller är det bara att ta sig i kragen och sätta sig och läsa motvilligt.

Man ska inte läsa något motvilligt, då tröttnar man bara.

ollelars:

Så finns det tips på hur man ska kunna få orken att läsa en bok?

Lev dig in i boken, bli huvudkaraktären. Att läsa böcker är som att se en film för mig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kajin:

Man ska inte läsa något motvilligt, då tröttnar man bara.

+ det känns påtvingat


   
SvaraCitera

när du har tråkigt, läs en bok istället för att onanera.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera