Aviseringar
Rensa alla

Hur ska man kondtionsträna på cykel?


Ämnesstartare

Som topic lyder, har tillgång till träningscykel på gym och vill på upp flåset lite grann.
Hur ska man träna? ska man satsa på mycket motstånd med ganska lågt varvtal eller att ha så högt varvtal som möjligt, eller bara satsa på att hålla hjärtat på 80% av max?

Samt vad ska man käka för att få ut max av träningen?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Om du är ute efter att få bättre kondition så är väl träning på löpband ett bättre val? De brukar finnas på gym..

Om du dock hellre vill cykla så råder jag dig att gå på ett s.k gruppcykelpass om ni har det på ditt gym. De ger och tar mycket. 🙂


   
SvaraCitera

vem vill cykla vilket från början är oerhört tråkigt.. och on top of that inte komma någon vart när man väl sätter sig på cykeljäveln? [wink] skämt åsido, tror faktiskt gruppcykelpass är bra, dom flesta presterar bättre i grupp, om du inte har tillgång till nåt sånt är det variation som gäller, men ju mer motstånd du har desto mer muskeluthållighet/styrka tränar du (beroende på om du får kämpa på eller rent utav trycka ner pedalerna med all din kraft =) ) jag skulle nog satsa på att hålla mig runt 80% av maxpuls i början, ibland mer och ibland mindre.. variation är för det mesta bästa sättet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan! vill oxå ha en motionscykel jobbigt att jogga denna årstiden[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svårt att komma upp i maxpuls dock.. och cykel är inte det mest effektiva sättet att träna upp kondisen. men det är ett jävligt bra sätt att träna upp mjölksyre tröskeln på 🙂


   
SvaraCitera
Papper

Jag brukade cykla mkt på gympalektionerna i, då cyklade jag lite halvt snabbt bara och när det började brännas och känna som att benen blev jävligt tunga och långsamma så fortsatte jag i minst 5 min.

Efteråt så haltade man lite, typ som om man fick en rejäl träningsverk direkt, jävligt härligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera