Aviseringar
Rensa alla

Hur ska man svara på destruktiv kritik?


mynona

Det beror på flera faktorer. Om du inte mår väl nog för att strida: ignorera, tiden kan användas till något som får en att må bättre. Om det handlar om något som kränker din personliga sfär: ignorera, det är den som sak skämmas. 

Om du mår bra, är på stridshumör, ser en mening med att strida och tror att det kan komma ut något gott av det, om så bara övning i argumentation: strid på. Om du är övertygad, så har du argument som du tror på, och om du är genomtänkt, så har du svar på de frågor som ställts eftersom du redan har ställt dem till dig själv. Huruvida de fungerar på motståndaren är något annat, det behöver de ju inte göra: att vinna diskussioner är omöjligt i vissa fall eftersom det handlar om subjektiva åsikter man aldrig kan bli överens om oavsett argument, eftersom argument "fungerar" eller "misslyckas" beroende på motståndarens övertygelser. Saker är ju subjektiva.

Man fattar efter ett tag att alla dessa diskussioner egentligen vilar på övertygelsen att det finns en objektiv sanning, vilket jag inte tror att det gör. 


   
SvaraCitera
reben

asså kritik om vad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför skulle den ignoreras? Om den är grundad så är den ju giltig oavsett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta då till dig endast om kritiken har en poäng. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

försök tolka det på ett sätt som kan vara konstruktivt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du menar som exempelvis "vad korkad du är"?

Mitt tips, ställ uppföljningsfrågor. Exempel nedan.

1) Vad korkad du är!

2) Varför tycker du det?

1) Du gör ju fel hela tiden med X

2) Vad gör jag fel?

1) Du borde fixa det på det här sättet istället.

----------------------
Bingo nu har kritiken blivit konstruktiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när slutade 'amen durå' och 'nu misstolkar du vad jag säger' eller 'det var inte vad vi pratade om' att duga? det är ju ingen poäng i att omtolka människors påståenden som mindre nonsens än vad de faktiskt är. fan vad kommunikation hade blivit knepigt i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: när slutade 'amen durå' och 'nu misstolkar du vad jag säger' eller 'det var inte vad vi pratade om' att duga? det är ju ingen poäng i att omtolka människors påståenden som mindre nonsens än vad de faktiskt är. fan vad kommunikation hade blivit knepigt i så fall.

Precis!

Tänk dig konversationen:
1) Du är korkad!
2) Tack, vad snäll du är.
1) Hör du fan inte vad jag säger, du har misslyckats med detta!
2) Vad bra, tack.
1) Är du helt dum i huvudet?
2) Jag tar det som en komplimang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Precis!

Tänk dig konversationen:
1) Du är korkad!
2) Tack, vad snäll du är.
1) Hör du fan inte vad jag säger, du har misslyckats med detta!
2) Vad bra, tack.
1) Är du helt dum i huvudet?
2) Jag tar det som en komplimang.

ja, jag gillar också att smickra människor som är otrevliga mot mig. de både blir och framstår som så mycket trevligare då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: ja, jag gillar också att smickra människor som är otrevliga mot mig. de både blir och framstår som så mycket trevligare då.

Okej, fast här gjorde jag ett exempel på någon som vägrar ta till sig av kritiken. Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Okej, fast här gjorde jag ett exempel på någon som vägrar ta till sig av kritiken. Blink

älskar när det här händer.

ja, jag förstod precis vad du gjorde och började därför prata om något annat som anknöt till det du sagt (tack, vad snäll du är). ber om ursäkt om det gick för snabbt, men jag är lite otålig med tvåvägskommunikation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: älskar när det här händer.ja, jag förstod precis vad du gjorde och började därför prata om något annat som anknöt till det du sagt (tack, vad snäll du är). ber om ursäkt om det gick för snabbt, men jag är lite otålig med tvåvägskommunikation.

Okej jag förstår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förutom att undvika så kan man kanske skriva " hoppas iaf, för din skull, att du vet att jag inte föddes för att göra ditt liv bättre"
hoppas vi kan leva i samma värld utan att skada varann mer, typ


   
SvaraCitera

igonera den bara. haters are gonna hate 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man slåss 


   
SvaraCitera