Aviseringar
Rensa alla

hur skickar man brev utomlands? [confused]


Ämnesstartare

Lounge fact:

"vanliga" är 6 krs och ja du kan posta med sådana, om du ska posta ett brev som kostar 150 kr kan du sätta på 25 st 6 krs eller 3 st 50 krs frimärken 😛

oki najs thanks 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan alltså gå till ICA och posta brevet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man får ej använda nått medk lister pga man kan sätta knark där i läste jag 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Hej jag skulle behöva hjälp med o skriva brev till XXXX fängelseRNA. ööööööööö OK??? [crazy][crazy]

ha ha ha men du behöver ju inte säga exakt vart i det landet det skall, utan bara "hej jag vill skicka detta brevet till oman" typ... och då väger den brevet och sätter på antal frimärken som behövs för att skicka till oman och alla lappar som behövs

priotarielapp är en sådan där blå liten grej

sedan kan du ju skriva adressen i efterhand och lägga på en utrikes låda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Jag kan alltså gå till ICA och posta brevet?

ja, om de har ett postombud där så hjälper d dig

Angelize:

man får ej använda nått medk lister pga man kan sätta knark där i läste jag 😛

haha :S

jobbat i posten och en gång kom d en alkis o ba hällde ner en burk receptbelagda piller i ett brev o satte på ett frimärke o ba "posta det här" jag ba ok... 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

San Quentin tänkte jag skicka till, Oklahoma State Penitentiary, hmp gartree, death rows helt enkelt lite olika fängelser [wink]

Får man fråga varför?
Är du en såndär fängelsegroupie??[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

ja, om de har ett postombud där så hjälper d dig

oki tack då vet jag 😀

bullen:

Får man fråga varför?
Är du en såndär fängelsegroupie??[bigsmile]

HAHA, nej nej, jag kollade på en dokumentär på youtube om en seriemördare, så var det ett relaterat klipp där nån fått brev o så... så jag googla o hitta värsta sidan där folk e "penpals" med brottslingar. asså brevväxlar. så jag tänkte det verkar intessant! så jag ska görat [bigsmile] har hittat en del adresser, bl a till the night stalker [cool]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Lounge fact:

haha nej de där används ju inom sverige med, bara högre belopp än vanliga 6 krs... finns inga specifika utlandsfrimärken

Varför kallas de utrikesfrimärken, då, om de inte främst är avsedda för utrikesbrev? Kan dock inte påstå mig vara insatt i detta; har endast sänt brev till Finland, då har jag alltid köpt finska frimärken och lagt på lådan avsedd för Finland. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Varför kallas de utrikesfrimärken, då, om de inte främst är avsedda för utrikesbrev?

alltså om man ska skicka ett brev under 20 g inom sverige så är det ett 6 krs som gäller, och till finland ett 12 krs.. standrad liksom. men du kan lika gärna sätta på 2 6 krs till finland eller om du skickar ett brev mellan 20-100 g inom sverige, ett 12 krs.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

alltså om man ska skicka ett brev under 20 g inom sverige så är det ett 6 krs som gäller, och till finland ett 12 krs.. standrad liksom. men du kan lika gärna sätta på 2 6 krs till finland eller om du skickar ett brev mellan 20-100 g inom sverige, ett 12 krs.

Om man inte frankerar nog, får mottagaren en faktura? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Om man inte frankerar nog, får mottagaren en faktura? [cute]

näää då skickas det antingen tillbaka till dig eller så får du en grej hem där du får klistra på flera frimärken 😛

om du inte skrivit avsändaradress slängs d väll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

näää då skickas det antingen tillbaka till dig eller så får du en grej hem där du får klistra på flera frimärken 😛

om du inte skrivit avsändaradress slängs d väll

dum fråga men...
min avsändaradress...ska jag skriva såhär

Fullständigt namn
Hemadress
Land

ska jag skriva postnr o ort också? lr bara stockholm o sweden?? i hörnet fram på brevet??? haha ok jag e newbie när det kommer till brev


   
SvaraCitera

Lounge fact:

näää då skickas det antingen tillbaka till dig eller så får du en grej hem där du får klistra på flera frimärken 😛

om du inte skrivit avsändaradress slängs d väll

Jag har fått en faktura från posten för otillräckligt porto en gång, undrar därför...

Angelize:

ska jag skriva postnr o ort också

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

brottslingar. asså brevväxla

har tittat lite på det där forumet och det verkar ganska intressant och vettigt ändå, först tyckte jag att du lätt lite galen som ville skicka brev till brottslingar. heh[rolleyes]


   
SvaraCitera