Aviseringar
Rensa alla

Hur skulle du tänka om du skulle välja ett U-land att stödja?


Ämnesstartare

Fördelen med att stödja det rikaste är att det landet har kortast väg mot att bli ett självförsörjande I-land utan att vi behöver stödja dem i all evighet, och blir det självförsörjande kanske befolkningen själva får en möjlighet att stödja andra U-länder, och fortsätter vi så kanske vi tillslut lättare kan hjälpas åt att stödja det fattigaste.

Fördelen med att stödja det fattigaste är att man då förhindrar så många dödsfall som möjligt eftersom befolkningen har svårast att försörja sig och att det då snabbare blir en mer jämställd värld.

Bara en fundering [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

inget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Det fattigaste (Du röstade på detta alternativ)

Tänker att de är mest behov av hjälp och därav skall de ha den före de rika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

inget

Notera att detta är en tråd för medmänniskor.


   
SvaraCitera

Skulle inte vilja stödja ett U-land


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Notera att detta är en tråd för medmänniskor.

då jag tyvärr ännu inte dött är jag en av dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sverige är om jag inte minns fel det landet i världen som förhållande till sin BNP skänker mest pengar. Men vi är definitivt inte världens rikaste land... långt därifrån. [sad]

Så mitt svar blir... ingetdera!

Skulle mycket hellre skänka pengar till ex landstinget så de kan anställa fler läkare (sjukvårdsköerna är alldeles för långa) eller förutsatt att jag inte bodde i en kommun där det finns massa muslimer som sätter eld på kommunens skolor... skänka pengar till kommunens skolutbildning så studenter ex skulle kunna få sin skollitteratur gratis. Eller till pensionärerna som ligger på långvården så det får lite bättre mat. Det är de värda!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Men vi är definitivt inte världens rikaste land... långt därifrån. [sad]

Blir nu ganska nyfiken på dina föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Blir nu ganska nyfiken på dina föräldrar.

Farsan har ju hållit på med rockmusik under hela mitt liv så... jag är varken släkt med Wallenberg, Kamprad eller Persson. Som tur är... måste jag säga. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Farsan har ju hållit på med rockmusik under hela mitt liv så... jag är varken släkt med Wallenberg, Kamprad eller Persson. Som tur är... måste jag säga. [smile]

Nu missförstår du.

Menade att man får sina värderingar ifrån sina föräldrar.
De verkar inte ha brytt sig om att lära dig några, eller så tyckte de väldigt synd om sig själva av någon anledning.

TheSpookyMan:

Men vi är definitivt inte världens rikaste land... långt därifrån.

Eller så har du inte varit på många ställen i ditt liv och sett vad fattigdom innebär.
Stoppar mina teorier här, blir låst annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Menade att man får sina värderingar ifrån sina föräldrar.
De verkar inte ha brytt sig om att lära dig några, eller så tyckte de väldigt synd om sig själva av någon anledning.

Farsan är gammal rockmusiker, text- o kompositör. Morsan konstnär. Båda är "skapande" individer. Har egentligen ingen uppfattning om din fråga. Ser kanske mer till att hjälpa mina medmänniskor i min närmaste omgivning. Är det något fel i det? På det sättet kan jag ju få en direkt respons om mina "bidrag" har varit givande eller inte.

Vad vet jag om jag skänker pengar till Haiti. De kanske köper stridsvagnar för pengarna eller hamnar de i den byråkratiska svängen.

isola:

Eller så har du inte varit på många ställen i ditt liv och sett vad fattigdom innebär.
Stoppar mina teorier här, blir låst annars.

Jo, jag har sett fattigdom. Jag har sett småbarn leva o bo i soptunnor bland råttor tinnersiffande på Rio de Janeiros gator ute i slummen. [sad] ... [sad] ... [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Jo, jag har sett fattigdom. Jag har sett småbarn leva o bo i soptunnor bland råttor tinnersiffande på Rio de Janeiros gator ute i slummen. ... ...

Och ändå klagar du på vårt liv här i Sverige i en tråd som handlar om
u-länder.
Det låter som att du behöver se barnen igen.

TheSpookyMan:

Är det något fel i det?

Du måste välja antingen eller?
Jag har inte sagt någonting om att man måste skicka allt man äger och har, men lite respekt kan man visa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Och ändå klagar du på vårt liv här i Sverige i en tråd som handlar om
u-länder.
Det låter som att du behöver se barnen igen.

Nej, jag klagar inte! Jag bara berättar vad jag skulle skänka mina pengar till.

isola:

Du måste välja antingen eller?
Jag har inte sagt någonting om att man måste skicka allt man äger och har, men lite respekt kan man visa.

Tror du att vi skulle få samma respekt från vår omvärld om någon katastrof skulle drabba Sverige. Säg att Barsebäck, Ringhals eller Simpevarp skulle totalkollapsa. En härdsmälta. Halva Sveriges befolkning behöver akut vård. Tror du att vi skulle få så mycket hjälp utifrån? Hypotetisk fråga, naturligtvis helt omöjlig att besvara.

Jag hjälper mer än gärna ex de pensionärer som byggt upp det land du o jag lever i... eller ex Sveriges alla uteliggare som fryser ihjäl medan dina pengar går till ett u-land andra sidan jordklotet. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Jag hjälper mer än gärna ex de pensionärer som byggt upp det land du o jag lever i... eller ex Sveriges alla uteliggare som fryser ihjäl medan dina pengar går till ett u-land andra sidan jordklotet. [sad]

Ja, jag ser hellre att de som verkligen behöver det får hjälp.
Våra uteliggare har i regel sig själva att skylla pga missbruk etc.
Folk i u-länder, särskilt barnen har inget soc att gnälla för.
Vad pensionärerna anbelangar så behandlas de över lag bra, men de har levt klart sitt liv och har förhoppningsvis barn och barnbarn som kan rycka in.

TheSpookyMan:

Nej, jag klagar inte! Jag bara berättar vad jag skulle skänka mina pengar till.

Jo, du klagade.
Du vill att våra pengar ska stanna här, och att vi redan har lite.
Ta svininfluensavaccinet till exempel, vi behövde inte betala ett skit för det, och nu har den smittan i princip dött ut och vi står precis lika starka som förut.
U-länder har inte sådan tur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja, jag ser hellre att de som verkligen behöver det får hjälp.
Våra uteliggare har i regel sig själva att skylla pga missbruk etc
Folk i u-länder, särskilt barnen har inget soc att gnälla för.
Vad pensionärerna anbelangar så behandlas de över lag bra, men de har levt klart sitt liv och har förhoppningsvis barn och barnbarn som kan rycka in.

Men det är väl en av fördelarna med att leva i en demokrati... vi kan själva välja vart vårt "personliga bistånd" ska gå. Du vill skänka till u-länderna. Jag till svenska behövande.

isola:

Jo, du klagade.
Du vill att våra pengar ska stanna här, och att vi redan har lite.

Nej, jag klagade inte. Jag bara berättade vart jag skulle skänka mina pengar. Vad jag prioriterar.

isola:

Ta svininfluensavaccinet till exempel, vi behövde inte betala ett skit för det, och nu har den smittan i princip dött ut och vi står precis lika starka som förut.
U-länder har inte sådan tur.

Svininfluensavaccinet vill jag inte diskutera. Hela vaccinationsaktionen tyckte jag var lite skum. Varför var svenska staten så angelägna att alla skulle vaccinera sig? Varför blev merparten av alla som vaccinera sig småsjuka, ont i arm o leder osv? Vi vaccinera oss inte o vi är kärnfriska!


   
SvaraCitera