Aviseringar
Rensa alla

Hur snabbt går man upp i vikt igen?


Ämnesstartare

Hejsan!
Jag är en tjej som håller på att börja min viktuppgång ifrån anorexia. Jag är 159cm och väger ca 37kg.
Jag har äntligen börjat äta fulla portioner. Men eftersom jag förbrukar ca 1600kcal/dag kommer väl jag att gå upp ganska snabbt om jag äter 2000kcal - som en kvinna behöver?

Hur är det egentligen att gå upp i vikt efter självsvält? Går det snabbt? Krävs det mer mat än 2000kcal? Jag tycker inte att min matlista är så himla mycket ändå, har hört folk som säger att det krävs ofantligt mycket mat för att gå upp i vikt.
Någon som upplevt det?


   
Citera
Tyrael

Du behöver äta mer än vad en kvinna behöver för att gå upp i fettvikt. Lär dig gilla mat, ät tills DIN KROPP är mätt, dvs inte din hjärna.

Godis är alltid enkelt att få ner [wink]


   
SvaraCitera
time
 time

soelas:

Går det snabbt? Krävs det mer mat än 2000kcal?

Det går inte alls lika snabbt som man kan tänka sig. Tvärtom är det många som faktiskt kämpar hejvilt med att gå upp för att få kroppen att må bra igen - jag skulle säga att det till och med är svårare att gå upp i vikt än vad det är att gå ner.


   
SvaraCitera
time
 time

Alltså, kort sagt, 2000/dag är det rekommenderade för det är vad som behövs, i runda slängor, för att orka hålla igång kroppens alla funktioner. 2000 låter som väldigt mycket för någon som haft anorexi, men det är vad din kropp ändå gör av med på en dag - du går inte på plus, plus, plus hela tiden.

Så, bara för att förtydliga: Du kommer inte gå upp mer än vad din kropp vill att du gör bara för att du äter rekommenderat dagsintag. Allt det kommer göra är att den går upp till vad din kropp mår bäst av. Sedan bör den hålla balansen.


   
SvaraCitera

Ja du går oundvikligt upp i vikt om du får i dig mer kalorier än du förbrukar men det kan ta ett tag innan du märker skillnad, precis som det kan ta lite tid innan träning ger resultat.

timeisrunningout:

Du kommer inte gå upp mer än vad din kropp vill att du gör bara för att du äter rekommenderat dagsintag. Allt det kommer göra är att den går upp till vad din kropp mår bäst av. Sedan bör den hålla balansen.

Om det vore så lätt så skulle det inte finnas överviktiga. När kroppen har fått i sig mer "bränsle" än vad den kan göra av med så måste det lagras någonstans, vanligtvis som underhudsfett och/eller fett runt organen.


   
SvaraCitera
time
 time

RyalNotch:

När kroppen har fått i sig mer "bränsle" än vad den kan göra av med så måste det lagras någonstans, vanligtvis som underhudsfett och/eller fett runt organen.

Mer bränsle än vad den kan göra av med - ja. Nu är ju inte rekommenderat dagsintag mer än vad en kropp kan göra av med - någon i hennes storlek bränner ungefär 1400 kcal bara på att överleva och genomföra vardagsrutiner.

Kan förstå ditt resonemang men det handlar inte om att hon ska käka 4000 eller 10000 kcal per dag. Det handlar om normalt intag. Om hon rör på sig normalt, vardagsmotion, kommer hon inte rusa upp i vikt.


   
SvaraCitera
ickus

soelas:

Jag är 159cm och väger ca 37kg.

soelas:

Någon som upplevt det?

När jag var som sjukast vägde jag 38,4 kg och var 160. För mig gick det ganska snabbt att gå upp, men jag rekommenderar dig att ta det lugnt! Går man upp för fort kan man falla tillbaka på samma gamla spår, och det är något du måste förhindra med livet. Jag började bara ta mitt insulin (då jag inte tagit det alls på flera månader) och började äta alla mål och normala portioner.

Försök sluta träna om du nu gör det och ta det bara lugnt. Först kan det vara jättesvårt att hantera viktuppgång, men försök ta hjälp från alla håll du kan (och ta kontakt med psykiatrin om du inte nu har det). Nu väger jag kanske... 50 kg och är friskare i kroppen. Min diabetes är mycket bättre och jag är starkare. Det psykiska är därimot något man får jobba med hela livet...

Men försök prata med en dietist! Då kan du få ett matschema som är gjort efter ditt energibehov!

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yack så mycket för alla svar!

timeisrunningout:

någon i hennes storlek bränner ungefär 1400 kcal bara på att överleva och genomföra vardagsrutiner.

Det är just det min teori går ut på. Om jag gör av med 1400 och äter 2000 så kommer jag väl att gå upp, tills jag blir normalviktig och förbrukar 2000kcal under en dag?

Hur är det med att "reserverna är tomma" och då går det åt så mycket energi till det, att man behöver lägga till näringsdrycker för att gå upp i början? 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ickus:

För mig gick det ganska snabbt att gå upp

Hur mycket åt du på en dag då? Hade nu något matschema att följa, och hur såg det ut på ett ungefär? 🙂

ickus:

Försök sluta träna om du nu gör det och ta det bara lugnt. Först kan det vara jättesvårt att hantera viktuppgång, men försök ta hjälp från alla håll du kan (och ta kontakt med psykiatrin om du inte nu har det).

Jag har haft träningsförbud i ett halvår. Ibland promenader eller simning på badhuset. Sen måste jag dagligen göra några armhävningar eller benböj (a) men det förbränner inte något direkt ^^
Jag har kontakt med bup's länshenet för ätstörningar, men det är alltid mer trovärdigt att höra från folk som faktiskt gått igenom det [rolleyes]


   
SvaraCitera

För att skapa ett kg kroppsfett så behöver man ett överskott på totalt ca 7000 kcal, så det är ganska simpel matematik.

400 kcal plus om dagen =400*30= 12000 plus i månaden = 12000/7000 = 1.7 kg i månaden.

tror att det bara är att räkna så, för mig brukar det i alla fall stämma ruskigt bra när jag är nitisk i mitt kaloriräknande och håller koll.

Dock om du går från självsvält till att äta normalt, så kommer du nog märka att du får mer energi och blir mindre trött = Rör dig mer och förbrukar lite mer energi, så du kommer kanske inte gå upp riktigt så snabbt.

Men ta det lungt och försiktigt och lycka till[party]


   
SvaraCitera
ickus

soelas:

Hur mycket åt du på en dag då? Hade nu något matschema att följa, och hur såg det ut på ett ungefär? 🙂

Men jag åt frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål och kvällsfika. Alltså, vanliga portioner. Jag slutade räkna kalorier och det tycker jag att du också ska sluta med. Att räkna kalorier är en del utav ett anorektiskt beteende och det vill man ha bort. För att du ska veta att du får i dig nog måste du ta kontakt med en dietist om du verkligen vill bli friskare.

soelas:

Jag har haft träningsförbud i ett halvår

Ah, jag fick också det. Eller, förbud var det väl inte men de tyckte absolut inte att jag skulle träna. De kan inte tvinga någon. De ville inte heller att jag skulle promenera längre sträckor heller.

soelas:

måste jag dagligen göra några armhävningar eller benböj (a) men det förbränner inte något direkt ^^

Jag rekomenderar dig att sluta med det också. Även fast du kanske inte bränner så mycket så är det fortfarande ett anorektiskt beteende där du tror att du har kontroll genom att göra detta.
Hela grejen med att försöka bli frisk är att släppa det där kontrollbehovet.

soelas:

Jag har kontakt med bup's länshenet för ätstörningar

Brs det! Hur ofta träffar nu dem? Jag träffar en socionom en gång i veckan och väger mig också en gång i veckan. Det tror jag också att du behöver.

Kram!


   
SvaraCitera
time
 time

soelas:

Om jag gör av med 1400 och äter 2000 så kommer jag väl att gå upp,

Nej, nu missförstod du mig lite. 1400 är alltså vad som krävs för att hålla din kropp igång. Det är för lite. 2000 är det normala för att du ska orka LEVA. Man lever inte när man har en ätstörning - det finns liksom ingen energi till det. Du ger bara bränsle till din kropp. 2000 är inte för mycket.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

1400 är alltså vad som krävs för att hålla din kropp igång. Det är för lite.

Precis! Du kommer inte gå upp i vikt av att äta över 1400, även om det är lätt att tro att man ska göra det. Det enda som hände mig när jag ökade till ~2000 var (och kommer vara för dig med!) att min hjärna, blodcirkulation och matsmältning började fungera bättre. Kroppen prioriterar liksom inte att lägga på hullet i ditt läge, den prioriterar att reparera de inre organen.

soelas:

Hur är det egentligen att gå upp i vikt efter självsvält? Går det snabbt?

När jag var inlagd för anorexin motsvarade enbart maten jag fick äta kanske 2500 kcal, sen fick jag näringsdrycker till på det. Gick väl upp 0,5-1 kg i veckan, oftast runt 0,5kg. Vill även understryka att det var min viktuppgång med NOLL motion.


   
SvaraCitera

Drick frityrolja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ickus:

soelas: Jag har kontakt med bup's länshenet för ätstörningar

Brs det! Hur ofta träffar nu dem? Jag träffar en socionom en gång i veckan och väger mig också en gång i veckan. Det tror jag också att du behöver.

Jag träffade också en socionom först, men sedan bytte behandlare. Hon jag träffar nu är utbildad skjuksköterska, men jobbar på liknande sätt 🙂 Jag träffar henne ca 1 gång i veckan också, då är den enda gången jag ska väga mig.

annoyed:

När jag var inlagd för anorexin motsvarade enbart maten jag fick äta kanske 2500 kcal, sen fick jag näringsdrycker till på det. Gick väl upp 0,5-1 kg i veckan, oftast runt 0,5kg. Vill även understryka att det var min viktuppgång med NOLL motion.

Åh, det är sånt jag vill höra ^^ Hur många näringsdrycker drack du per dag?


   
SvaraCitera