Aviseringar
Rensa alla

Hur sparar man?


Smilen
Ämnesstartare

Jag är klåfingrig så fort jag har pengar på kontot, jag behöver disciplin för att hålla mig borta bankomaten menar jag. Men hur ska jag göra för att hålla borta från detta vansinniga sak jag gör. Måste jag använda pengarna det första jag gör?


   
Citera
Ämnesetiketter

Sätt en automatisk överföring till ett sparkonto som du har begränsade uttag på. Tumme upp


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

Svårt. 


   
SvaraCitera
b1son

sätt upp en budget e väl va folk brukar säga
där man avsätter hur mkt som ska sparas
så har man lite koll iaf


   
SvaraCitera
mens
 mens

Ha en viss summa varje månad på autogiro som hamnar ngn annanstans än där du kan ta ut. Antingen ett sparkonto eller ngt annat. Är det krångligt så kan du ju alltid boka ett möte på någon bank. Det är väl bra att göra ändå tänker jag. 


   
SvaraCitera

Öppna ett nytt konto utan kreditkort eller internetbank och skicka över pengar från ditt vanliga konto till detta konto så blir det extremt krångligt att ta ut pengar från kontot.

Eller om du har internetbank så kan du öppna flera konton på samma inloggning och använda ett som sparkonto och ett annat för de pengar du får spendera. Jag använder mig själv av 3 konton.


   
SvaraCitera

Skaffa självdisciplin


   
SvaraCitera

Ha ett mål, ett mål du verkligen vill uppnå t.ex en viss summa. Det motiverar mig t.o.m till att dra in på onödiga grejer samt varje månad lägga undan en summa.


   
SvaraCitera

Depression hjälper. 


   
SvaraCitera

Inse vad som händer om du får slut på pengar. Du hamnar på gatan.


   
SvaraCitera

Var också så, men man kommer till en gräns då pengar inte längre är roligt på samma sätt utan det mer blir en rutinmässig grej, då är det mycket lättare att bara stoppa undan.


   
SvaraCitera

Brukar lösa det med att inte göra av med mer pengar än vad jag behöver. Enklare sagt än gjort...  Men ja, annars så finns det många bra sätt. Se ovan. Och under*


   
SvaraCitera
Dips
 Dips

Ja först och främst behöver du ett sparkonto, sedan kan du ordna automatisk överföring så behöver du inte ha pengarna tillgängligt för ditt bankkort hela tiden. Vilken bank du har vet jag inte men det kan vara en bra idé att öppna hos någon mindre såsom Nordnet eller Avanza och här kan du läsa om vilket typ av sparkonto som passar dig bäst.


   
SvaraCitera

Fråga din bank om det kan ordna så att varje gång du köper med ditt kort så dras det 10kr extra till ditt sparkonto. Eller så koller du på denna smarta guide på 128 spartips 🙂 

Hopps något hjälper dig! 


   
SvaraCitera

spara pengarna på volvo finans


   
SvaraCitera