Aviseringar
Rensa alla

Hur stor är risken att få i sig METANOL om man dricker sprit?


Ämnesstartare

Som rubriken lyder så undrar jag hur stor risken är och var är det högst risk att de förekommer?


   
Citera

Va?????? Om du går på krogen, handlar på systemet, eller vad menar du? Handlar du av någon skummis är säkert risken 40-50% eller så 


   
SvaraCitera

du kan i princip dricka hembränt från skummaste brännaren i mora utan att det finns någon reell risk. att bränna metanol är fan så mycket mer komplicerat än att bränna etanol, så det finns ingen ekonomi i att sälja det i stället. det blir liksom dyrare. och det är inget du gör av misstag heller.


   
SvaraCitera

Det är bara att prova. Ta en klunk, blir du blind så ta inte en till.


   
SvaraCitera

I hembränt? Nästan helt uteslutet skulle jag säga.


   
SvaraCitera

Hände väl att fulfejksmuggel från polen hade det för några år sedan, men det är jävligt ovanligt till och med när det höll på.


   
SvaraCitera

Metanol i sig är inte giftigt utan det är produkterna som bildas efter nedbrytningen som är farliga. Har man alltså fått i sig metanol så måste man få i sig etanol eftersom det är mer lönsamt för kroppen att bryta ner etanolen. Så får man i sig etanol så kommer den att brytas ner först och metanolen blir "ofarlig".  

Störst risk är väl om du råkar dricka ur metanolflaskan i garaget. Eller dricker en hembränd smörja som någon annan gjort och du har ingen aning om vad smörjan innehåller. Jag förstår inte varför folk ser detta som ett problem, vill man dricka så håller man sig till barer och systemet där man kan vara full utan att tappa synen. 


   
SvaraCitera