Aviseringar
Rensa alla

Hur subjektiv kan en moderator egentligen bli..?


Ämnesstartare

Hur subjektiv kan en moderator egentligen bli innan h*n blir av med moderatorskapet?

Tänker närmast på extremt likartade trådar där båda handlar/handlade om vilka som skulle vilja ha sex med moderatorn i fråga.

Den ena godkänns och får förbli kvar i forumdelen medan den andra raderas och tillslut flyttas till en annan forumdel.

Här finns det inga tvivel om subjektiviteten i beslutsfattandet.
Alltså, min fråga är hur subjektiv kan en moderator agera innan en administratör sätter stopp för det?

Kan också passa på att säga att det är ett knäppt system att man ska PM:a moderatorn i fråga för att ta det privat... hur resonerar man med en moderator som så uppenbart agerar subjektivt?


   
Citera
Åtta

Anledningen till att en av trådarna låstes var att en av medlemmarna som trådarna handlar om inte ville vara med - då klassades den som personangrepp och togs bort.

Tycker inte att det är någonting konstigt med det.

Sensei:

Kan också passa på att säga att det är ett knäppt system att man ska PM:a moderatorn i fråga för att ta det privat... hur resonerar man med en moderator som så uppenbart agerar subjektivt?

Det håller jag dock med om. Om du försökt diskutera med den berörda moderatorn men inte fått något svar som du är nöjd med så kan du alltid ta upp det med Thundercracker, som agerar som moderator över moderatorerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Anledningen till att en av trådarna låstes var att en av medlemmarna som trådarna handlar om inte ville vara med - då klassades den som personangrepp och togs bort.

Men nu syftade jag på tråden som handlade om en moderator som personligen inte brydde sig ett jota...

Åtta:

ta upp det med Thundercracker, som agerar som moderator över moderatorerna.

Tack för tipset.


   
SvaraCitera
Åtta

Sensei:

Men nu syftade jag på tråden som handlade om en moderator som personligen inte brydde sig ett jota...

Jaha. Togs den också bort? Det var spännande. Vet du vem det var som gjorde det? Jag känner till en moderator som av någon anledning tar bort varenda tråd hon låser, trots att UMIT uttryckligen sagt att trådar inte ska tas bort, utan endast låsas (förutom i undantagsfall).


   
SvaraCitera

Du har inte anmält tråden och jag har inte haft tid att fixa med det. Tråden i fråga du bråkar om är en gammal jag inte annat än snabbt skummat igenom; för att sedan göra annat som jag bedömde som viktigare (gå på toaletten, äta mat, etc. etc.).

Innan du klagar på mig så vore det kanske bra om du kunde anmäla tråden i fråga: det är nämligen det mest praktiska sättet att se till att saker blir gjorda då anmälningarna syns för alla moderatorer. Indirekta påpekanden i tramstrådar är inte ett bra sätt.

Att använda en lista med länkar till gamla trådar av flamsig karaktär som argument för subjektivitet känns mig ganska fånigt: anledningen att trådarna i fråga ligger kvar är enkel: de är gamla och ingen har lagt märke till dem. Anmälningarna åsidosatta så skummar de flesta moderatorer bara igenom trådrubrikerna och surfar på som vanligt och läser det som roar dem - som vanliga användare. Ibland så gör jag personligen ett räd och lusläser igenom förstasidan i någon forumsektion - men saken är den, att om ingen användare upplever något som ett problem, så känns det tämligen onödigt att börja rota fram trådar gamla som gatan att skipa rättvisa på.

Sensei:

Kan också passa på att säga att det är ett knäppt system att man ska PM:a moderatorn i fråga för att ta det privat... hur resonerar man med en moderator som så uppenbart agerar subjektivt?

Gammal regel men vettig sådan: tanken är inte att man skall starta en massa flamewars. Och påstå inte att de inte kommer: jag vet att de gör det. Jag har upplevt det själv, likväl många andra moderatorer. Gör man en tråd om en moderator kommer den fyllas ganska snabbt, ofta av användare som inte är det minsta insatta i problematiken, men som bara tycker det är kul att hacka på någon, eller bara tycker ditt och datt.

Med mig har du sedan inte ens försökt resonera - däremot har du roat dig med att kommentera min sexualitet och även berättat vitt och öppet varför jag inte valt att basunera ut det.

* * *

Vissa personer tar åt sig av trådar som jamsar med dem - jag är inte en av dem. Söker man på mitt smeknamn finns det många trådar och ännu fler inlägg av ganska retsam karaktär riktade mot mig: men jag kan ta det. Jag är en ganska känd person på forumet och det finns många som stör sig på mig, många som tycker om mig, och sen de som inte bryr sig. Om man vill skoja med mig är det okay till en viss gräns, men det är ytterst sällan som folk är riktigt elaka så det innebär mig sällan något problem. Men det är inte alla som resonerar på samma sätt, och inte alla som tycker det är okay att bli lite retade med. Det är upp till dem.

Anledningen till att tråden flyttades till klotter var inte för att jag inte brydde mig ett jota om den i sig utan att det inte var en tråd som hörde hemma i de seriösare delarna av forumet. Alltså: för mig är det okay att man pratar om mig på ett oseriöst sätt såtillvida att tråden ligger i klotterdelarna. Inte krångligare än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Du har inte anmält tråden och jag har inte haft tid att fixa med det. Tråden i fråga du bråkar om är en gammal

Jag har under andra användarnamn anmält tråden två gånger, innan jag blev "låst". När jag anmälningrna gjordes var den högst aktuell och låg bland de 10 senaste kommenterade.

Hampie:

Innan du klagar på mig så vore det kanske bra om du kunde anmäla tråden i fråga:

Se ovan.

Hampie:

Att använda en lista med länkar till gamla trådar av flamsig karaktär som argument för subjektivitet känns mig ganska fånigt: anledningen att trådarna i fråga ligger kvar är enkel: de är gamla och ingen har lagt märke till dem.

Så gamla är de inte. Det var endast ett litet axplock. Jag skulle nu kunna gå in på förstasidan på Sex-sidan och direkt upptäcka minst 10 flamsiga trådar.

Hampie:

men saken är den, att om ingen användare upplever något som ett problem, så känns det tämligen onödigt att börja rota fram trådar gamla som gatan att skipa rättvisa på.

Så du menar att någon hade anmält tråden som handlade om dig?

Hampie:

Gammal regel men vettig sådan: tanken är inte att man skall starta en massa flamewars.

Om polisen är korrupt så är det tämligen meningslöst att vända sig till just polisen. Detta är en sak som du verkar ha svårt att förstå.

Hampie:

Med mig har du sedan inte ens försökt resonera

Har du förtängt våra kilometerlånga "resonemang" sen tidigare??

Hampie:

Alltså: för mig är det okay att man pratar om mig på ett oseriöst sätt såtillvida att tråden ligger i klotterdelarna. Inte krångligare än så.

Lik förbannat blir det subjektivt och inkonsekvent modererande om vissa trådar raderas eller flyttas medan andra med liknande karaktär får förbli omoderarade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jaha. Togs den också bort? Det var spännande. Vet du vem det var som gjorde det? Jag känner till en moderator som av någon anledning tar bort varenda tråd hon låser, trots att UMIT uttryckligen sagt att trådar inte ska tas bort, utan endast låsas (förutom i undantagsfall).

Japp den togs bort.
Förmodligen av Hampie.
Jag känner också till flera moderatorer som inte agerar i linje UMIT's policy.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sensei:

Lik förbannat blir det subjektivt och inkonsekvent modererande om vissa trådar raderas eller flyttas medan andra med liknande karaktär får förbli omoderarade.

Vad gäller trådar som behandlar en viss specifik användare annan än trådskaparen brukar det generellt vara upp till "målet" att avgöra om det ska ligga kvar eller inte. Om två personer startar trådar om dig och du anmäler den ena kommer jag ta bort den, men inte den andra (generellt, kan ju finnas undantag; skriver någon att du är en jävla hora och borde dödas kommer jag t.ex. ta bort båda).
Detta gäller ju även om en moderator är målet. Nu har ju inte jag sett trådarna det här rör, men om Hampie inte ville att en tråd om honom, skapad av någon annan, skulle finnas kvar är det ju helt okej att han tar bort den. Om han inte stör sig på en annan så är det helt okej att låta den ligga kvar.

Så ser jag det iaf, men som sagt har jag inte sett mer än just den här diskussionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(Nu har jag läst tråden, och står fast vid vad tidigare sagts).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

(Nu har jag läst tråden, och står fast vid vad tidigare sagts)

Du har uppenbarligen missat det väsentligaste, att Hampie inte brydde sig ett jota men tyckte tråden var tramsig och därmed flyttade tråden till en annan forumavdelning.
Om det nu enbart gällde en "tramsig tråd", vilket det gjorde enligt Hampie (som är hans offentliga ståndpunkt) så måste det vara ett osannolikt sammanträffande att just tråden som handlade om Hampie själv var så pass tramsig att den behövde flyttas medan det finns tusentals andra tramsiga trådar som aldrig flyttas...

Jag är dock inte förvånad att en moderator håller med en annan moderator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Orka?

Jag är fullt medveten om att det är jobbigt för mindre begåvade.
Du har mina sympatier passaro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sensei:

Du har uppenbarligen missat det väsentligaste, att Hampie inte brydde sig ett jota men tyckte tråden var tramsig och därmed flyttade tråden till en annan forumavdelning.

Vilket uppenbarligen var för att han inte ansåg att tråden var så pass seriös att den hörde hemma i Forum Plus. Vad gäller den andra tråden, som du så innerligt klagar över att den får ligga kvar i Forum Plus medan inte tråden om Hampie fick det, så kan jag glädligen meddela dig att även den har flyttats till Forum X.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Vilket uppenbarligen var för att han inte ansåg att tråden var så pass seriös att den hörde hemma i Forum Plus.

Suck ännu en medhållsmoderator.

Och uppenbarligen var det ett osannolikt "sammanträffande" att just DEN tråden, av alla tusentals oseriösa trådar, var så oseriös att den råkade av en mystisk händelse hamna under luppen av en objektiv moderator som flyttade den till en mindre seriös avdelning...

nellnellnell:

Vad gäller den andra tråden, som du så innerligt klagar över att den får ligga kvar i Forum Plus medan inte tråden om Hampie fick det, så kan jag glädligen meddela dig att även den har flyttats till Forum X.

Detta hände enbart för att ni moderatorer vill visa att ni är konsekventa (vilket ni givetvis inte är) samt att i framtiden legitimera att liknande trådar om tex Hampie kan flyttas utan att några tvetydigheter ska kunna uppstå.
Dock var det en efterkonstruktion som visar på att ni medger att ni agerade felaktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sensei:

Och uppenbarligen var det ett osannolikt "sammanträffande" att just DEN tråden, av alla tusentals oseriösa trådar, var så oseriös att den råkade av en mystisk händelse hamna under luppen av en objektiv moderator som flyttade den till en mindre seriös avdelning...

Vi kan inte se alla oseriösa trådar. Om du anser att något bör flyttas så får du anmäla så tar någon tag i det så fort den kan. Dessutom gjorde du ju bara tråden för att tråden om Violine inte flyttades snabbt nog.

Sensei:

Detta hände enbart för att ni moderatorer vill visa att ni är konsekventa (vilket ni givetvis inte är) samt att i framtiden legitimera att liknande trådar om tex Hampie kan flyttas utan att några tvetydigheter ska kunna uppstå.

Trådar om andra användare får i regel inte ligga kvar alls om inte användaren i fråga anser att den är ok och oavsett om den tycker det är ok eller ej, så ska tråden placeras i rätt forumdel.

Sensei:

Dock var det en efterkonstruktion som visar på att ni medger att ni agerade felaktigt.

På vilket sätt agerade vi felaktigt?


   
SvaraCitera