Aviseringar
Rensa alla

Hur surfar jag i Frankrike?


e96a
 e96a
Ämnesstartare

Hej! 

Jag ska åka på en resa till Frankrike, och hade tänkt att blogga från Frankrike om min vistelse, eller inte minst kunna typ skriva med folk på FB eller  whats up som är kvar i Sverige. Kommer åka utan nån familjemedlem, och vet att förmodligen kommer jag få räkna med skyhöga räkningar om jag ska ha kontakt med Sverige. Men finns det nån lösning? Att köpa lokalt simkort där är ingen idé, eftersom jag inte kommer stanna där jättelänge, och det är bara för en resa. Känns onödigt att lägga pengar på det. 

Har en androidtelefon, och hur gör man för att mobilen inte ska dra mycket från internet, alltså typ inte ta emot nån information alls från internet osv de stunder då jag inte tänkt surfa? Räcker det med flygplansläge? Eller är det bättre att inaktivera mobildata?

Ok, känner mig som världens nörd som  inte kan va utan internet bara max 2 veckor typ, men känslan att inte kunna ha nån kontakt med min familj o min bästa vän är hjärtskärande. Tips?


   
Citera

Om du inaktiverar mobildata fungerar fortfarande telefonen vilket den inte gör i flygläge. 

Wifi? 


   
SvaraCitera

Inaktivera mobildata/dataroaming så internet inte är på i onödan. Koppla upp dig mot ett WiFi-nätverk när du kan. Vet inte var i Frankrike du ska vara, men i Paris finns det alltid WiFi helt gratis och utan inloggningsuppgifter på Starbucks och McDonalds. På Starbucks kommer du dock behöva ange namn/epostadress/postnummer osv (vet ej varför de vill ha det men ändå) och sen kommer du in. Det är ba hitta på nåt.

Vissa gallerior har också WiFi. T ex Forum des Halles har bra WiFi helt gratis. Många restauranger har WiFi, särskilt i närheten av området Chatelet (typ alla tunnelbanelinjer går dit/lätt att komma dit iaf) som är ganska centralt. 


   
SvaraCitera

https://static.ungdomar.se/users/232700/forum/mmUQ2pW_5.jp g" alt="mmUQ2pW_5.jpg" />


   
SvaraCitera

Annars, om du vill kunna vara uppkopplad mot 3G hela tiden så kan du vända dig till Orange. Gå dock inte till nåt ombud utan gå direkt till en Orangebutik, de kan ofta engelska där och kan hjälpa dig. Du kan köpa ett simkort och fylla på det med två veckors internet. Har för mig att det kostar runt 20€ (inkl kortet) men då kan du vara uppkopplad hela tiden. Om du mot förmodan inte skulle göra dig förstådd på engelska så ger jag dig här lite ord du kan komma ihåg:

Carte prépayée - kontantkort (uttallas karrt preepäyee)
Recharge max illimité avec internet - det är det själva paketet hos dem kallas
Deux semaines - (uttallas dö semän) två veckor

Hoppas det går bra! 


   
SvaraCitera

för två veckor är det väl lätt värt att skaffa ett kontantkort, kommer bespara dig mycket krångel med att leta wifi och dylikt.


   
SvaraCitera
e96a
 e96a
Ämnesstartare

Tack för tipsen! Jag ska åka till de nordöstra delarna i frankrike, alltså inte Paris, men vad stället heter vet jag inte haha.


   
SvaraCitera

internetcafé?


   
SvaraCitera
e96a
 e96a
Ämnesstartare

manul:
internetcafé?

Vad är det?


   
SvaraCitera
e96a
 e96a
Ämnesstartare

Funkar det med Roaming eller någon sån inställning? Vill ju helst sänka kostnaderna så mycket som möjligt,


   
SvaraCitera
b1son

vänta på 1 stor våg


   
SvaraCitera