Aviseringar
Rensa alla

Hur svenska rätten behandlar barnmisshandel?


Ämnesstartare

Jag satt nyss och "sappade" på tv'n och hamnade framför en dokumentär på svt2 om hur rätten ställer sig till föräldrar, lärare eller bara en vuxen person slår barn/undomar.
måste säga att jag är ganska irriterad av vad jag såg att om en lärare slår en elev i skolan med öppen hand (inte knytnäve) så att barnet/ungdomen får dokumenterade skador ska det ändå dömmas som ringa misshandel? Medans om ett barn slår till en lärare så blir det vanlig misshandel.
hur kan det vara så att detta får förekomma?


   
Citera

traps:

hur kan det vara så att detta får förekomma?

det här är Sverige landet där det är förövarna det är synd om
sad but true

såg det också och jag är väl inte särskilt förvånad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det här är Sverige landet där det är förövarna det är synd om
sad but true

såg det också och jag är väl inte särskilt förvånad.

Ja jag kan väl känna lite så ibland men skulle gärna vilja veta lite mer om varför det blir såhär.


   
SvaraCitera

traps:

Ja jag kan väl känna lite så ibland men skulle gärna vilja veta lite mer om varför det blir såhär.

min teori är att dom tycker det är ok eftersom dom själva blev slagna som barn. Och därför inte förstår vad felet med att slå andra är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

min teori är att dom tycker det är ok eftersom dom själva blev slagna som barn. Och därför inte förstår vad felet med att slå andra är.

eller så är det at vuxna behöver känna sig överlägsna och det har en "vuxenrätt" förståelse för.


   
SvaraCitera

traps:

eller så är det at vuxna behöver känna sig överlägsna och det har en "vuxenrätt" förståelse för.

ja det låter rimligt


   
SvaraCitera

OF 5:

ja det låter rimligt

Hah, en vuxen person som slår till en unge gör det oftast av en väldigt förståelig orsak, dock finns det ju sällsynta fall där exempelvis föräldern keffar barnet bara för att känna viss överlägsenhet, men dessa ska inte mixas ihop med dom disciplin givande föräldrarna[rolleyes]


   
SvaraCitera

royalflush:

en vuxen person som slår till en unge gör det oftast av en väldigt förståelig orsak

dom är lika förståeliga som när en vuxen spöar en annan vuxen så det gör ju ingen skillnad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

royalflush:

Hah, en vuxen person som slår till en unge gör det oftast av en väldigt förståelig orsak, dock finns det ju sällsynta fall där exempelvis föräldern keffar barnet bara för att känna viss överlägsenhet, men dessa ska inte mixas ihop med dom disciplin givande föräldrarna

så tycker du att det är ok att utöva fysisk diciplinering i barn uppfostran?


   
SvaraCitera

OF 5:

dom är lika förståeliga som när en vuxen spöar en annan vuxen så det gör ju ingen skillnad

[tard]

traps:

så tycker du att det är ok att utöva fysisk diciplinering i barn uppfostran?

Yes, ända typen av disciplinering som fungerar...[y]


   
SvaraCitera

royalflush:

[tard]

enligt resonemanget, personen säger emot alltså är det ok att slå


   
SvaraCitera

I de flesta svenska hem är det barnen som bestämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amsle:

I de flesta svenska hem är det barnen som bestämmer

njaa det tror jag inte.


   
SvaraCitera

royalflush:

dock finns det ju sällsynta fall där exempelvis föräldern keffar barnet bara för att känna viss överlägsenhet, men dessa ska inte mixas ihop med dom disciplin givande föräldrarna[rolleyes]

Gissar att du tillhör en sekt lr ngt.


   
SvaraCitera

Såg också den, blev speciellt irriterad på den där tanten som slog till killen med kameran..


   
SvaraCitera