Aviseringar
Rensa alla

Hur tänker man på ngt annat?


Wenzel
Ämnesstartare

Försöker att undervika mat så gott jag kan eftersom att det hela slutar med att jag mår dåligt och ångrar att jag åt ngt. Varje dag kommer det tankar om att jag är tjock, ful och att jag inte duger.

Vill ner i vikt eftersom att jag inte står ut längre. Det slutar med att jag inte äter ngt förutom på kvällen när familjen äter tillsammans. Problemet är att varenda gång jag äter så slutar jag att bry mig och blir hungrig så då äter jag jättemycket istället. Vill kunna äta normalt men jag vill inte bli tjock och framför allt så vill jag kunna sluta tänka såhär!

Hur gör man?


   
Citera

man tar och besöker en psykolog


   
SvaraCitera

Wenzel:

jag vill inte bli tjock och framför allt så vill jag kunna sluta tänka såhär!

Om du verkligen inte vill bli tjock och fortfarande leva hälsosamt skulle jag rekommendera dig till att äta på bestämda tider så att kroppen "vänjer" sig.

Om inte, besök en psykolog eller annat löst pack om du inte själv är kapabel till att lösa problemet.


   
SvaraCitera

Du måste äta regelbundet och nyttigt. Att inte äta på hela dagen och sedan äta jättemycket på kvällen främjar endast fettproduktionen i kroppen.

Förutom att äta rätt bör du motionera dagligen.

Det är svårt att komma in i nya vanor, men bara att börja med att äta lite frukt och müsli på morgonen och sedan ta en promenad, äta ett mellanmål (tex en frukt), lunch, mellanmål, middag + aktivitet på kvällen/dagen(tex. gym, promenad, cykla, dansa, aerobics) kommer att få din ångest att dö ut till slut och din kropp kommer att producera endorfiner när du rör på dig och du mår bättre.

dessutom tycker jag att du

qazedctgb:

tar och besöker en psykolog

för att få hjälp med din självkänsla.


   
SvaraCitera
Wenzel
Ämnesstartare

qazedctgb:

man tar och besöker en psykolog

Social fobi [sad]

x_marty:

äta på bestämda tider

Visst, men då måste jag ju veta hur mycket jag ska äta också. Problemet nu är ju att jag inte kan äta eftersom att jag inte vet vad som är normalt...


   
SvaraCitera

Wenzel:

Social fobi [sad]

ännu mer anledning 🙂


   
SvaraCitera

Wenzel:

Problemet nu är ju att jag inte kan äta eftersom att jag inte vet vad som är normalt...

Men herre gud. Se dig omkring bland familjemedlemmar. Eller läs instruktioner när du ska laga mat? Det står oftast till "1-4 portioner".


   
SvaraCitera

Besök en terapeut och börja motionera.


   
SvaraCitera
Wenzel
Ämnesstartare

qazedctgb:

ännu mer anledning 🙂

Kanske det... [cry]

x_marty:

Se dig omkring bland familjemedlemmar.

Min mamma är f.d. anorektiker och min pappa lider av fetma... Nej!

x_marty:

läs instruktioner när du ska laga mat?

Gör det när jag lagar mat själv men oftast så är det ju mina föräldrar som gör det... Sen är det ju fortfarande problemet med mackor, flingor osv.


   
SvaraCitera

man tar kontakt med en på ämnet lärd person


   
SvaraCitera

Wenzel:

Gör det när jag lagar mat själv men oftast så är det ju mina föräldrar som gör det.

Be dom lasta upp vad dom tycker är en "normal" portion för att sedan ta efter.


   
SvaraCitera
Wenzel
Ämnesstartare

x_marty:

Be dom lasta upp vad dom tycker är en "normal" portion

Som jag sa... de vet antagligen inte heller vad som är normalt!
Dessutom vill jag inte oroa dem i onödan.


   
SvaraCitera

Wenzel:

Dessutom vill jag inte oroa dem i onödan.

Vilket trams.. -.-'


   
SvaraCitera
Wenzel
Ämnesstartare

x_marty:

Vilket trams.. -.-'

Ja men så är det i alla fall!


   
SvaraCitera
Wenzel
Ämnesstartare

Har gjort en lista nu där det står vilken sorts person jag vill vara och jag inser att "smal" inte hör till den listan.
Ska försöka fokusera på det i fortsättningen även fast det kommer att komma tillbaka... Annars så får jag väl söka hjälp, trots att jag helst slipper det.

Tack till er som svarat [smile]


   
SvaraCitera