Aviseringar
Rensa alla

Hur undviker man att bli alkholist?


Inte Gugge:

så får du ju det att låta lättare än vad kanske är [cute]

inte så jag menade, sa ju "det gick till slut" för mig, tog ju en hel del år.

KBT? ;P


   
SvaraCitera

Crypto:

KBT

kognitiv beteendeterapi [crazy]

Crypto:

inte så jag menade, sa ju "det gick till slut" för mig, tog ju en hel del år.

Tycker du inte att det är jobbigt alls att vara social med främlingar nu?


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

kognitiv beteendeterapi [crazy]

jag tipsade ju om talpedagog [cute]

Inte Gugge:

Tycker du inte att det är jobbigt alls att vara social med främlingar nu?

beror hur dem är främst. jag är oftast den som tar första steget och snackar och frågar, men sen kan det ta stopp där då den inte är så social av sig tillbaka. så kan det bli jobbigt.
men sen beror det på vilket sammanhang det är.
jag kommer vara med o en hel del sammanhang där jag kommer möta främlingar framöver.

OT [cute]


   
SvaraCitera

man får väl sätta upp regler för sig själv.

t ex inte dricka ensam och bara dricka på helger osv

blir oftast inte bakfull jag heller, har ett flertal alkolister i släkten, men oroar mig ändå inte för att bli alkolist.

sen MÅSTE man ju inte dricka varje helg. man behöver inte dricka sig stupfull varje gång heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

du kan vara glad och social utan det.
social genom att öva upp dig genom att t.ex snacka mer med folk eller om det är väldigt illa snacka med talpedagog

Nej så illa är det verkligen inte, jag har blivit mycket bättre dom senaste åren på att prata med folk.

Crypto:

aggressiv, du vet aldrig hur det blir framöver. en dag kanske alkoholen gör dig aggressiv...

Det tror jag faktiskt inte.

Inte Gugge:

Men du säger ju själv att du inte drucker varje så värst ofta? Försök att dricka mindre de gångerna du dricker osv

Nej men med tanke på hur min familjs alkohol konsumtion har sett ut i några generationer från min fars sida så blir jag ändå lite orolig.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Det tror jag faktiskt inte.

Folk som är alkoholister idag trodde nog inte heller att de skulle bli det när de började dricka första gången, eller femtielfte gången, men du har nog sett hur vissa alkoholister har det idag.
Alkoholen är oberäknelig, vadsomhelst kan slå fel när du minst anar det.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Nej men med tanke på hur min familjs alkohol konsumtion har sett ut i några generationer från min fars sida så blir jag ändå lite orolig.

Skit i att dricka då, gå lite KBT och chansa på att du slutar att vara blyg om ett tag [no-no] Eller drick så att du bara blir salongsberusad och lite mer pratig? Du behöver la inte 12 shots för att komma igång?

Crypto:

OT

Sluta vara så präktig [sad] Sååå ot äre inte [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Skit i att dricka då, gå lite KBT och chansa på att du slutar att vara blyg om ett tag Eller drick så att du bara blir salongsberusad och lite mer pratig?

Jag klarar mig nog utan att terapi, så farligt är det inte.

Inte Gugge:

Du behöver la inte 12 shots för att komma igång?

Nej verkligen inte, men jag hade jävligt kul.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Jag klarar mig nog utan att terapi, så farligt är det inte.

Men dåså, sluta dricka då så att du inte går i dina släktingars fotspår [y]


   
SvaraCitera

Speltidning:

Inte för att jag vill starta en sådan här diskussion då det känns lite offtopic och ganska uttjatat, men du kan ju inte påstå att cannabis är farligare än alkohol.

Nej, det gör jag inte. Jag tycker bara det var lustigt att du nämnde det på ett sånt sätt att det lät positivt att du röker mer cannabis än du dricker sprit, när du är orolig för att bli alkoholist. [crazy]

Speltidning:

Jag vill helst bli över 50, tillskilland från min farfar och hans far.

Nu blir det OT-varning direkt igen, men varför? Hur kul är livet efter 50?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

Nej, det gör jag inte. Jag tycker bara det var lustigt att du nämnde det på ett sånt sätt att det lät positivt att du röker mer cannabis än du dricker sprit, när du är orolig för att bli alkoholist.

Jag har aldrig träffat någon som inte har kunnat klara av att balansera sitt jobb eller pluggande med cannabis. Såklart det finns sådana personer också, säger bara att det är ovanligare.

Penstrokes:

Nu blir det OT-varning direkt igen, men varför? Hur kul är livet efter 50?

Jag tror inte att det finns en magisk gräns där livet helt plötsligt blir skit, jag vill även gärna ha barn och uppfostra dom, inte dö innan dom växer upp.


   
SvaraCitera

med tolv shots, menar du då fyror, och alltså ett sammantaget intag på typ 50 cl vodka? det är ju rätt mycket, ändå. ett hett tips är att helt enkelt begränsa ditt drickande på något vis, exempelvis genom att bara dricka på helger. nu är alkoholberoende rätt lurigt av sig, men om du håller dig till det, och inte trappar upp drickandet, så bör du rimligen vara utom fara.

en annan lösning är att helt enkelt sätta ett tak på hur mycket du låter dig själv dricka, och att det sedan är skit samma när du gör det. det är förmodligen nyttigare än att bli medvetslös på helgerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

med tolv shots, menar du då fyror, och alltså ett sammantaget intag på typ 50 cl vodka?

Jag vet faktiskt inte, var olika storlekar på glasen. Jag och 2 andra delade på en 1liter flaska.

Leijonsparf:

ett hett tips är att helt enkelt begränsa ditt drickande på något vis, exempelvis genom att bara dricka på helger. nu är alkoholberoende rätt lurigt av sig, men om du håller dig till det, och inte trappar upp drickandet, så bör du rimligen vara utom fara.

Jo jag brukar inte dricka på vardagar men eftersom det är lov så bryr jag mig inte så jätte mycket om vilken dag det är.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Jag vet faktiskt inte, var olika storlekar på glasen. Jag och 2 andra delade på en 1liter flaska.

en liter eller 70 cl? en flaska vodka på tre pers är ju inte mycket.


   
SvaraCitera

Har du någon anledning alls att tro att du skulle bli alkoholist utöver att det är vanligt i din släkt?


   
SvaraCitera