Aviseringar
Rensa alla

Hur väljer man mediacenter?


Ämnesstartare

Jag är lite inne på att köpa ett mediacenter då jag vill streama film på min TV.

På t.ex Elgiganten finns det boxar som kostar allt mellan 700-3000 kronor.

Vilka features är det jag ska kolla på när jag väljer? Vill ha en bra, men samtidigt ger jag fan i om jag kan youtuba eller kolla Facebook på.


   
Citera
Åtta

Något som definitivt är värt att ha i åtanke är ljudnivå och strömförbrukning. Det vore extremt ovärt att lägga flera tusen på ett mediacenter om den ändå låter lika djävligt som din(a) andra dator(er).

Jag har hört mycket goda saker om Boxee Box, vilken kostar i runda slängar 2200 spänn i Sverige. Det som egentligen är den största fördelen med den är dock just att den kör Boxee, vilket är ett mycket populärt mediecenter som kan spela upp i princip vad du än slänger på den. Hårdvaran som medföljer har inga problem att strömma högupplösta videor från andra enheter. Problemet är dock att Boxee Box inte har någon intern hårddisk, så ska du kunna se på någon film så är det extern lagring som gäller. Skulle du råka ha en filserver stående så är det ju strålande, men de flesta har ju inte det, och då förlorar man ju lite av poängen med att ha ett tyst litet mediecenter ö.h.t. Det andra alternativet är att helt enkelt ha en extern hårddisk som du pluggar in i den, så är det löst sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Boxee Box,

Har läst mycket gott om denna, och övervägt den flera gånger. Dock vet jag inte vad som skulle vara skillnaden på denna jämfört med ett center för ca. 1000 kronor istället.

Skulle vilja sitta och jämföra olika grejor under specifikationer för att lära mig lite om detta, men vet verkligen inte VAD jag ska kolla på. Varken ljudnivå eller strömförbrukning står.


   
SvaraCitera
Åtta

Marielle Hagblad:

Dock vet jag inte vad som skulle vara skillnaden på denna jämfört med ett center för ca. 1000 kronor istället.

ge gärna ett exempel så kanske jag kan peka ut specifika saker. Men generellt sett så har jag svårt att tänka mig att ett mediecenter för 1000 spänn skulle kunna strömma HD-film. Framförallt så betvivlar jag starkt att de kan transcode:a filmer i realtid. Slänger du på Boxee ett videoformat som det inte kan spela upp så kan det troligtvis konvertera det samtidigt som det spelas upp, så att du inte märker någon skillnad som tittare.

Sedan får du ju en fin fjärrkontroll också. [party]

Marielle Hagblad:

Skulle vilja sitta och jämföra olika grejor under specifikationer för att lära mig lite om detta, men vet verkligen inte VAD jag ska kolla på.

Jag skulle rekommendera att du kollar recensioner, utöver att kika igenom specifikationerna. Speciellt sådant som ljudnivå står sällan bland de tekniska specifikationerna.

Det som kan vara bra att titta på är vad det sitter för processor i, vilka bild- och ljudformat som stöds, samt huruvida den har möjlighet till intern lagring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det som kan vara bra att titta på är vad det sitter för processor i, vilka bild- och ljudformat som stöds, samt huruvida den har möjlighet till intern lagring.

Ah! Tack.

Tror du att jag kommer ha nytta av intern lagring om mitt sug efter denna grej föddes iom att jag var inneboende hos en påjke där man såg på film genom PS3 Media Center? För där streamar man ju endast från datorn.

Aka; Vad har man för nytta av intern lagring? Lär ju bara vara jobbigt att behöva flytta över filerna.


   
SvaraCitera
Åtta

Marielle Hagblad:

Tror du att jag kommer ha nytta av intern lagring om mitt sug efter denna grej föddes iom att jag var inneboende hos en påjke där man såg på film genom PS3 Media Center?

Faktiskt ingen aning. Jag skulle tycka att det vore helt meningslöst med ett mediecenter utan lagringsmöjligheter, eftersom jag då skulle vara tvungen att ha igång min dator för att servera filerna i alla fall. Då blir ju bara mediecentret en väldigt dyr HDMI-kabel.

Marielle Hagblad:

Vad har man för nytta av intern lagring? Lär ju bara vara jobbigt att behöva flytta över filerna.

Inbyggd torrent-klient. [wink]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Inbyggd torrent-klient.

Vill ha. [sad]

Myksa:

Snyggast:

Oh ja! Var här om dagen och klämde lite på den i butik [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

Marielle Hagblad:

Vill ha.

Ask and ye shall receive


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ask and ye shall receive

Beställd! [blush] Tack 8!


   
SvaraCitera
Åtta

Marielle Hagblad:

Tack 8!

Varsågod! Berätta gärna vad du tycker om den när du använt den ett tag. När väl UM börjar ösa pengar över mig så skulle jag eventuellt kunna tänka mig något liknande.


   
SvaraCitera