Aviseringar
Rensa alla

Hur vanligt är homofobi?


Ämnesstartare

Bodde utomlands ett tag och då fick jag intrycket av att Sverige var ett samhälle utan homofobi förrutom vid enstaka bondehålor långt ute på landet. Men läste idag att ca 20% av bögar  har blivit slagna det senaste året, men bara 10% av alla hetero. Det är en väldigt stor skillnad som tyder på att homofobi är vanligt förekommande.  Rör mig endast i akademiska kretsar men har inte kommit i kontakt med homos vad jag vet, och har inte heller snackat om det men får intrycket av att homofobi är väldigt oacceptabelt för de flesta, men vet ju inte hur det är ute i den "riktiga världen" där folk gör annat än att plugga samhällsvetenskapliga ämnen och humaniora.

Diskutera och berätta gärna om era egna erfarenheter. 


   
Citera
mynona

Sverige saknar bara homofobi om man jämför det med andra länder. Det tillhör officiellt nuvarande norm i Sverige att vara tolerant, så pass långt har man kommit i utvecklingen, men ytan och verkligheten, vad folk tycker och hur folk beter sig är då inte samma sak: folk tycker att tjejer och killar ska ha samma sexuella rättigheter men tjejer kan trots detta fortfarande få dåligt rykte, så det finns homofobi under ytan, men som regel är det inte accepterat att öppet vara homofob.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Sverige saknar bara homofobi om man jämför det med andra länder. Det tillhör officiellt nuvarande norm i Sverige att vara tolerant, så pass långt har man kommit i utvecklingen, men ytan och verkligheten, vad folk tycker och hur folk beter sig är då inte samma sak: folk tycker att tjejer och killar ska ha samma sexuella rättigheter men tjejer kan trots detta fortfarande få dåligt rykte, så det finns homofobi under ytan, men som regel är det inte accepterat att öppet vara homofob.  

På en fest jag var på sjöng några tjejer "knulla horor dricka bärs" och "svep den (ölen) annars är du bög".

Blev rätt förvånad men det var väl på skämt och eftersom jag inte känner dem dömde jag inte dem.

Har svårt att föreställa mig att någon helt seriöst skulle använda bög som skällsord... men det kanske förekommer


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Hör homofobiska uttalanden nästintill dagligen och ser det fysisk vid de tillfällen jag går ut. Men kanske bara är "överkänslig" som det så fint brukar låta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exempel? 

NEMI:
Hör homofobiska uttalanden nästintill dagligen och ser det fysisk vid de tillfällen jag går ut. Men kanske bara är "överkänslig" som det så fint brukar låta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vanligt.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Ej Vanligt. Det finns inget precis direkt hat mot Homosexuella idag i Sverige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hyfs:
Ej Vanligt. Det finns inget precis direkt hat mot Homosexuella idag i Sverige

behöver ej innebära hat 


   
SvaraCitera
torg1

Homofobi är mycket mycket vanligare än man kan tror. Det blir lite dendära cirkeln. är man inte utsatt för det själv, så kan det bli så att man ser sådant väldigt sällan om ens någonsin.

Jag är själv lesbisk och har ett par lesbiska vänner. Jag känner dock ingen homosexuell kille, har hört att dem har det "värre" än oss tjejer men jag vet inte hur mycket det stämmer.
Allt detta är från egen erfarenhet och från kompisars.

*Jag hör dagligen gayskämt. För mig personligen är detta inget problem överhuvudtaget, har nära vänner som till och med drar såna saker ibland och det är inget som jag blir ledsen över hah. men för vissa som är gay är det en big deal.

*Jag har många många gånger hört folk bokstavligen säga att homosexualitet är "orent" och fel.

*Jag har hört från kompisar som i sin tur har hört sina kompisar säga liknande saker som "usch" när dem sätt ett gaypar på tunnelbanan.

*Jag har i och med elever från samma skola blivit slagen och nedsparkad av anledningen att jag är gay. Detta vet jag en av mina gaykompisar också har råkat ut för.

*Tro det eller ej, min kompis morsa slängde bokstavligen ut henne när hon kom ut som gay. Här i Stockholm. Hon bodde hos kompisar tills hon hittade en lägenhet.

*har diskuterat med kompisar ibland och då har vissa sagt "lebbar är ok men bögar är äckligt".

*Jag har kommit ut till relativt nära vänner som inte sagt något taskigt men som helt plötsligt aldrig kan träffas av anledningarna "jag ska träffa mormor", "jag är sjuk", "jag orkar inte".

*Sen har vi ett bra exempel på fanny som är med i idol. Såg nån rubrik på expressen att hon får hatmail och hat i allmänhet från sociala medier av anledningen att hon är gay.

Tro mig det existerar tyvärr :'(

Vissa människor tror även att homofobi och sådana saker jag skrivit om endast händer "fula" gay-tjejer som ser ut som killar och springer runt med häng. Så är det absolut inte. Både jag och några av mina gayvänner ser mycket bra ut, över medel. Som har många vänner och är en omtyckt social person. Utseende har inget betydelse överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

torg1: *Jag hör dagligen gayskämt. För mig personligen är detta inget problem överhuvudtaget, har nära vänner som till och med drar såna saker ibland och det är inget som jag blir ledsen över hah. men för vissa som är gay är det en big deal.

Ja, skämt är såklart skämt. Det är intentionen med skämten som är det relevanta.

torg1: *Jag har många många gånger hört folk bokstavligen säga att homosexualitet är "orent" och fel.

*Jag har hört från kompisar som i sin tur har hört sina kompisar säga liknande saker som "usch" när dem sätt ett gaypar på tunnelbanan.

*Jag har i och med elever från samma skola blivit slagen och nedsparkad av anledningen att jag är gay. Detta vet jag en av mina gaykompisar också har råkat ut för.

*Tro det eller ej, min kompis morsa slängde bokstavligen ut henne när hon kom ut som gay. Här i Stockholm. Hon bodde hos kompisar tills hon hittade en lägenhet.

*har diskuterat med kompisar ibland och då har vissa sagt "lebbar är ok men bögar är äckligt".

*Jag har kommit ut till relativt nära vänner som inte sagt något taskigt men som helt plötsligt aldrig kan träffas av anledningarna "jag ska träffa mormor", "jag är sjuk", "jag orkar inte".

*Sen har vi ett bra exempel på fanny som är med i idol. Såg nån rubrik på expressen att hon får hatmail och hat i allmänhet från sociala medier av anledningen att hon är gay.

Hemskt. Hur gammal är du? Vad för slags folk umgås du med? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är straight men jag har inte upptäckt någon "homofobi" mot bögar mer än mot vilken annan grupp som helst. Mobbing är ju alltför vanlig idag oavsett om det gäller någon som stammar, har ADHD, är för lång eller för kort, är för smal eller för tjock eller är just bög. Mobbing i sig är ju självklart förkastlig oavsett vilket grupp det berör. 


   
SvaraCitera
torg1

Exodus:

Ja, skämt är såklart skämt. Det är intentionen med skämten som är det relevanta.
Hemskt. Hur gammal är du? Vad för slags folk umgås du med? 

Jag är 19 🙂
Umgås med folk i min egen ålder. Typ med "festtypen"


   
SvaraCitera

Jag har blivit tvingad att se på bögporr så jag är inte så positiv till homosexuella. Dock är det inte homosexuellas fel, så långe de accepterar mig så accepterar jag dem.
Jag ska vara ärlig, jag tycker att de är äckligt med bögar men lesbiska tycker jag är mer okej. Man föds som man gör sen att man kan ha olika tankar om varför det är som det är är ju ens personliga åsikt.

Jag blir säkert bannad för denna kommentar eller så blir jag ej det.

Om man är homosexuell så är man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:
Jag har blivit tvingad att se på bögporr så jag är inte så positiv till homosexuella. Dock är det inte homosexuellas fel, så långe de accepterar mig så accepterar jag dem.
Jag ska vara ärlig, jag tycker att de är äckligt med bögar men lesbiska tycker jag är mer okej. Man föds som man gör sen att man kan ha olika tankar om varför det är som det är är ju ens personliga åsikt.

Jag blir säkert bannad för denna kommentar eller så blir jag ej det.

Om man är homosexuell så är man.

Varför stängde du inte ögonen?


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

S3ON:

behöver ej innebära hat 

Rädsla.


   
SvaraCitera