Aviseringar
Rensa alla

Hur vanligt är..


Ämnesstartare

Hur vanligt är munkavlar och kloroform i riktiga kidnappningar/rån? I serietidningar och TV-serier/filmer används det ju hela tiden men man hör aldrig om det i nyheter/tidningar. [shake]


   
Citera

Kloroform är nog ganska old school?
Men munkavlar - definitivt. Men man kör nog tejp.


   
SvaraCitera

Jag tror att kloroform är rätt svårt att få tag på och att det finns annat som fungerar ungefär likadant som är lättare så:

Myksa:

Kloroform är nog ganska old school

Samt som Myksa också skriver:

Myksa:

Men munkavlar - definitivt. Men man kör nog tejp.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren, ni har nog rätt. [crazy]
Jag hade en idé om att kvinnor kanske använder kloroformliknande grejer oftare än men eftersom vi har svårare att övermanna offren annars, män slår väl bara en batong i huvudet på dem så är det klart sen. [crazy]

Är det förresten någon som vet varför det heter munkavle? Det måste vara ett av de underligaste orden jag känner till. Man kavlar väl inte munnen som en deg eller? [shake] Och är den riktiga stavelsen -kavel elelr -kavle?

Om ni undrar så planerar jag varken att skriva en deckare eller kidnappa någon, men denna frågeställning slog mig plötsligt en morgon och då var det kört, lika bra att fortsätta. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Ukeike:

munkavle

Från wiki:
Munkavle
"Munkavle var en kort käpp som spändes fast mellan käkarna på kalvar för att hindra dem från att dia."

Kavle
* En valsformad växtdel
* Ett bakningsredskap, brödkavle
* Bärare av ett budskap, "ett fordomtima telegram", budkavle
* Budkaveln är också namnet på ett populärt och årligt återkommande arrangemang inom orienteringssporten
* Den urgamla adelssläkten nr 70 Kafle, i senare tid stavat Kavle.

Rå en kavle är helt enkelt typ en stav. En sådan stav satte man i munnen på kalvarna och kallades då munkavle. Sedan så fick människor sådana. [smile]


   
SvaraCitera

I Tintin används kloroform flitigt va?


   
SvaraCitera

I vår moderna värld så gör man som så att man trycker in en strumpa i kidnappningsoffrets mun o sen tejpa igen m silvertejp[y]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera