Aviseringar
Rensa alla

Hur var 90-talet?


På den tiden gick jag runt och var kåt hela tiden. [sad]


   
SvaraCitera

Var de hiskeligt fula Buffaloskorna 90-tal..?


   
SvaraCitera

Myksa:

Var de hiskeligt fula Buffaloskorna 90-tal..?

ja fy

Image
[cry]


   
SvaraCitera

Hemsidor med blinkande nallebjörnar och e-postsymboler, samt vit text mot rörig bakgrund. Netscape. Eudora. Windows 98 och Word-dokument som försvann nästa gång datorn kraschade och man hade glömt att spara. 15-tums tjockskärmar. VHS och spola tillbaka hyrfilmer. Nationalencyklopedin. Fasta telefoner. Nokiamobiler med en miljard olika skal. Comic sans serif. Overhead-bilder med tuschpenna. Riktiga brev. Fejktatueringar i form av taggtråd. Tamagotchi. Amiga och Wing Commander. Färgglada plastnappar. Beställa kläder på postorder. Spela in CD-skivor på kassett. Tre Kronor. Rederiet.


   
SvaraCitera

galenskap:

[cry]

Låt det bli en misslyckad bild. Slipp alla se de där skorna. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Myksa:

Låt det bli en misslyckad bild. Slipp alla se de där skorna.

funka för mig[blush]


   
SvaraCitera

galenskap:

funka för mig[blush]

Kryss här. [sad]


   
SvaraCitera
time
 time

Sonya:

Hur var 90 talet annorlunda från 20 talet?

På 20-talet var det ju rätt inne med att mannen fortfarande ägde sin hustru medan några fruar i smyg slogs för saker som rösträtt och egen karriär. Det var coolt och inte hälsovådligt med cigaretter, första världskriget var över, ekonomin började tilta en aning... Det fanns inga bärbara telefoner men som plåster på såret såg man väldigt cool ut i fluffboa och cigaretthållare. Så det var plus minus noll skulle jag säga.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

På 20-talet .

åå haha!

Ja, riktigt så var det ej på 90-talet. Så är en rätt markant skillnad.


   
SvaraCitera
mynona

timeisrunningout:

På 20-talet var det ju rätt inne med att mannen fortfarande ägde sin hustru medan några fruar i smyg slogs för saker som rösträtt och egen karriär.

Var inte det mer på 10-talet? Men det beror på vilket man land man menar förstås, rösträtten och myndigförklarandet av gifta kvinnor kom så olika i olika länder. Jag ser 20-talet som en kort tid då kvinnor njöt av frukterna efter 10-talets kamp innan reaktionen kom på 30-talet och allt kvädes igen fram till 60-talet.

Dold text: Insåg förresten att detta kan ge ett nedlåtande intryck vilket inte var meningen, så det kan du ignorera[blush]

Sonya:

Hur var 90 talet annorlunda från 20 talet?

Tänker man på tidsandan så var ju 20-talet en tid då både män och kvinnor hade fått samma grundläggande rättigheter och för första gången fått börja umgås med varandra fritt som jämlikar åtminstone i teorin, dricka och röka på tillsammans och experimentera med en ny sexmoral och klä sig i korta kjolar: det var ett fritt och experimentellt årtionde, mitt emellan 10-talets gravallvarliga kamp för grundläggande rättigheter åt kvinnor och 30-talet reaktion och husmodersideal och rasism som reaktion på 20-talets utsvävningar. Jag tycker 20-talet påminde mer om 60-talet än om 90-talet

20-talet verkar också politiskt som en kort tid att frihet mellan det gammaldags förtrycket på 10-talet och fascismen epok på 30-talet: det var då demokratin fick sitt genombrott i Europa, fast det snart försvann igen.


   
SvaraCitera

Folk hade fruktansvärda kläder på sig.


   
SvaraCitera
Paseo

åh just det tamagotchi.
Jag råkade alltid döda mina.... blev jätteledsen varje gång, faktiskt riktigt grymt :/
Men jag visste inte direkt något om tuggummipop pga var för liten, men nu fullkomligt älskar jag det [love]


   
SvaraCitera

galenskap:

hade jätteporriga jeans, jättelåga och så var det tyå snörning ist för jeans

hahahhaha, minns att nån i min skola hade såna. kudos till dig


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Folk hade fruktansvärda kläder på sig.

nej, de hade sjukt coola kläder då. kollar man igenom skolkataloger från den tiden så har minst 4 av 5 killar en championsweatshirt på sig


   
SvaraCitera
Sonya
Ämnesstartare

Paseo:

åh just det tamagotchi.

höll oxå på med tamagothi typ i 2:an och 3:an typ hahah


   
SvaraCitera