Aviseringar
Rensa alla

Hur vet vi att nånting låter om vi inte var där?


Ämnesstartare

Nu är det så att jag försöker "övertala" mina kompisar att det inte är helt möjligt att saker låter om ingen såg det hända eller hörde det, ett exempel.

Vi säger att ett träd välter i en skog men ingen såg eller hörde det, hur vet man då om det lät?
Det är väl helt omöjligt att veta om det lät om ingen såg eller hörde det, även om vi själva tänker att "det klart det låter om ett träd välter".

Let me see some thoughts now!


   
Citera

[zzz]


   
SvaraCitera

film


   
SvaraCitera

Vi kan förstås inte veta med säkerhet, men det kan vi å andra sidan inte med någonting. Eller, jag kör på Descartes' gamla hederliga "Jag tänker, alltså är jag."


   
SvaraCitera

och man har la hört grenar knäckas så man har la lite vett i huvudet


   
SvaraCitera

Ojojoj, en stor filosof är född!


   
SvaraCitera

Zenbuddhism är fånig. Det är rimligen en tolkningsfråga. Om trädet faller så orsakar det rimligen ljudvågor. Sedan kan man välja att betrakta ljudvågorna i sig som ljud, eller anse att vibrationerna i sig omvandlas till ett ljud när en människa eller ett djur fångar upp dessa och omvandlar dem till sinnesförnimmelsen ljud.

Vill du diskutera huruvida saker faktiskt händer när vi inte är där och kan uppfatta att de händer så är det lite utav en icke-fråga, i och med att den inte kan besvaras.


   
SvaraCitera

Försvinner världen när du blundar? Nä, just det.

mediakatt:

en icke-fråga


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Ojojoj, en stor filosof är född!

Haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Denna gamla fråga, ja det låter. Som har nämnts innan så bildas det ljudvågor vare sig någon är där för att uppfatta dem eller inte. Folk sätter alldeles för stor vikt vid människan. Vi var inte den första dominanta arten och kommer förmodligen inte vara den sista medan fysikens lagar alltid gäller. Med det resonemanget skulle ingen art ha utvecklat hörsel för från början hörde ju ingen alltså skulle det ju inte funnits några ljud. Nej det är en ickefråga så man blir mörkrädd och hör hemma på högstadiet.


   
SvaraCitera

Om ett träd faller i skogen, gråter det?


   
SvaraCitera

om jag har ett grötsletersig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj jävlar seriösa människor här på ungdomar.
Hejdå drar väl mig till FB igen.


   
SvaraCitera

Med största sannolikhet avger ett fallande träd ett ljud, oavsett om en människa hörde det eller inte. Finns antagligen andra djur, harar, grävlingar och annat som hör trädet välta. Och även om inte ens skogens djur är närvarande så sätts ändå luften i gungning i form av ljudvågor. Fast än ingen uppfattar ljudet. Det är väll samma princip som med höga och låga ljudfrekvenser vilka människan inte uppfattar beroende på om de överskrider frekvensomfånget ett mänskligt öra kan uppfatta. Det låter ändå, ingen människa hör det bara.


   
SvaraCitera

spelar väl för fan ingen roll om det lät eller inte


   
SvaraCitera